تکلیف دولت با خودش هم مشخص نیست!

بزرگ‌ترین اشکال یک سیستم مدیریتی، بلاتکلیفی و ارسال پیام‌های متناقض به جامعه است. اساسا رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی جز درصحنه نبرد و موارد معدود و محدود، آزاردهنده است؛

اخبار سیاسی- از حرکت ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی راننده یک خودرو در بزرگراه تصور کنید تا تصمیم‌های محیرالعقول سکان‌داران اجرایی کشور که دوام آن به کمتر از بیست‌وچهار ساعت رسیده است.

در عرصه اقتصاد هم این‌گونه است؛ مثلا اگر بازار یک سیر تورمی با شیب مشخص داشته باشد، هم کسبه و هم مردم لااقل تکلیف خود را می‌دانند اما در بازاری که صبح روند صعودی دارد و ظهر روند نزولی و فردا رفتاری دیگر و هفته بعد گونه‌ای جدید، نمی‌شود برنامه‌ریزی و اقدام جدی کرد.

درست یا غلط، کنکور برای نوجوانان این مرزوبوم که در آستانه ورود به جوانی و کار و فعالیت هستند، مرحله بسیار مهمی است؛ سال‌ها به امید موفقیت در آن، تلاش می‌کنند و اوج این تلاش و فشار در سال آخر تحصیلی این عزیزان در دبیرستان است که به‌نوعی سبک زندگی‌شان را نیز دستخوش تغییرات می‌کند.

برای یک کنکوری، روزها و ساعت‌ها که جای خود، دقیقه‌ها هم مهم است برای آنکه یادگیری، رفع اشکال، مرور، حفظ و سایر مواردی که نیاز دارد را برنامه‌ریزی کند؛ در این شرایط به‌یک‌باره زمان کنکور یک ماه به گفته مسئولان به تعویق می‌افتد و مجدد برمی‌گردد و واقعا چه تضمینی هست که باز تغییر نکند؟

آحاد جامعه، خصوصا داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان، معلمان و کادر آموزشی حق‌دارند بپرسند چگونه است که وزرای مسئول، روز دوشنبه خبر از تعویق می‌دهند و این خبر از صداوسیمای ملی پخش می‌شود، اما روز سه‌شنبه بیانیه می‌دهند که کنکور هفته بعد برگزار خواهد شد. کسی که در خانواده خود یک فرزند کنکوری داشته باشد، این روزها مفهوم سردرگمی، ضعف در مدیریت، عدم مسئولیت‌پذیری و متأسفانه سقوط سرمایه اجتماعی نهادهای متولی را به‌خوبی حس می‌کند.

مسئله از سطح چند وزیر بالاتر است و حتی حس می‌شود برخی مسئولان دلسوز، علی‌رغم نظر کارشناسی خود مجبورند به فشار مسئولان مافوق تن دهند. رئیس‌جمهور محترم لازم است هرچه زودتر نسبت به اصلاح روند موجود و اظهارات متناقض مسئولان واکنش نشان داده و به مسئولیت خود عمل کند. از سوی دیگر با توجه به وعده تعویق یک‌ماهه که محاسبات بسیاری از خانواده‌ها را به هم زده، مطلوب است رئیس‌جمهور محترم این وعده را عملی کرده و خلف وعده نکند.

بعید است بحث سختگیری‌های وزارت بهداشت و عدم امکان سازمان سنجش در رعایت و نهایتا موافقت با تعویق، صرفا توسعه مکان بوده باشد که حالا با در اختیار قرار دادن مکان‌های آموزشی و ورزشی مجموعه‌های نظامی و انتظامی و دیگر نهادها مسئله حل شود؛ که اگر چنین باشد مشخص است دستورالعمل‌های ناکافی در این حوزه اعمال می‌شود که حال‌وروز آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ این‌گونه است.

داوطلبان به‌حق می‌پرسند چگونه است که استعلام حضور آقای رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت، در میان کمتر از ۳۰۰ نفر آن‌هم نه بیش از ۴ ساعت و البته با رعایت فاصله اجتماعی و امکانات مدیریتی مجلس، منفی می‌شود ولی اجتماع هزاران داوطلب کنکور بلامانع است؛ چه پاسخی برای آنان دارید؟

نویسنده: محسن پیرهادی