پیشنهاد به دولت برای پیش فروش نفت به مردم

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به طرح پیش فروش نفت به مردم گفت: این طرح ابتدا با عنوان گشایش اقتصادی مطرح شد، مجلس با اصل موضوع فروش نفت به مردم در شرایط تحریمی موافق است اما باید با آماده‌سازی زمینه‌ها فروش به صورت قطعی و تضمینی انجام شود.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد:‌ طرحی را که دولت می‌خواهد از امروز اجرا کند، متفاوت از موضوع پیش فروش نفت به مردم است که در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح و بررسی شده، در حقیقت دولت می‌خواهد از امروز اوراق فروش سلف نفت برای مشتریان در داخل کشور را با تحویل بعد از دوسال عرضه کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: اما در طرح پیش فروش، نفت به صورت فروش قطعی و نه در قالب اوراق مشارکت به مردم از یک بشکه تا سقف تعیین شده و بشکه‌ای 960 هزار تومان ارائه می‌شود.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: با قطعی شدن فروش نفت  هر سهامدار می‌تواند با در اختیار داشتن قبض، بشکه‌های نفت را به پالایشگاه‌ها یا افراد دیگر بفروشد یا صادر کند، همچنین در طرح پیش فروش نفت 200 میلیون بشکه بفروش می‌رسد اما دولت در بحث فروش اوراق سلف ،را در سهام بورس انرژی عرضه می‌کند البته این موضوع براساس برنامه 5 ساله ششم توسعه قانونی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه نمایندگان به دلیل اهمیت طرح پیش فروش نفت به مردم اعلام کرده باید این طرح در مجلس تصویب شود، افزود: در این طرح نفت به صورت قطعی فروخته شده و در آینده تحویل می‌شود، حتی این بحث هم وجود دارد که در آینده یک سری پالایشگاه خصوصی یا مینی پالایشگاه در کشور راه‌اندازی شود تا ضمن ایجاد رونق اقتصادی فرآوردههای آن صادر شود.

وی تاکید کرد: هلدینگ‌هایی هم شکل می‌گیرد تا نفتهای فروش رفته را خریداری و صادر کند و در کنار آن شرکت ملی نفت اوراق را تضمین می‌کند تا سهامداران هر زمان که خواستن نفت را تحویل بگیرند البته در خصوص فروش قطعی نفت دولت باید نسبت به کاهش و سقوط قیمت نفت هم تدابیری بیاندیشد تا سهامداران متضرر نشود.

میرتاج‌الدینی اظهار کرد: دولت اعلام کرده، تضمین می‌دهد در صورت سقوط قیمت نفت 20  درصد سود پول اولیه را به صورت نفت به سهامداران عرضه کند تا اینگونه ریسک خرید کاهش پیدا کرده و مردم برای خرید ترغیب شوند.