طرح گشایش اقتصادی دولت آفات فراوانی برای اقتصاد کشور دارد/ ابهامات فراوان طرح پیش فروش نفت به مردم

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت و گو با افکار نیوز با اشاره به پیش فروش نفت به مردم که تحت عنوان گشایش اقتصادی از سوی دولت اعلام شده اظهار داشت: دولت می خواهد 200 میلیون بشکه نفت دوساله پیش فروش کند و نزدیک به 180 تا 190 هزار میلیارد تومان تامین مالی صورت گیرد.

اخبار سیاسی- وی افزود: این پیش فروش در دوسال دیگر یا با قیمت ارز و دلار در آن زمان فروخته شده و یا با نرخ سود بانکی متعارفی که تعریف شده صورت گیرد. عملا در این طرح از کاهش نرخ نفت و یا کاهش نرخ ارز عملا پوشش ریسک برای خریدار ایجاد کرده اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: طرح پیش فروش نفت به مردم در واقع فروش اوراق مالی است و دولت می خواهد اینکار را انجام دهد که باید توجه داشت این موضوع ساز و کار خودش را دارد و در بودجه باید تعریف شده باشد و مسائلی که پیرامون سلف نفتی است موضوع و بحث بودجه ای است.

وی ادامه داد: طرح گشایش اقتصادی اگر بخواهد همین مسیر را برود آفات فراوانی در اقتصاد کشور دارد . طرح پیش فروش نفت باید به مجلس بیاید و جزئیات آن دقیق باید بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تاکید کرد: دولت اگر می خواهد این طرح را فوری اجرا کند باید به شکل فوریتی به مجلس ارائه کند و جزئیاتش مشخص شود.

طغیانی بیان داشت: درباره جزئیات این طرح ابهامات بسیار زیادی وجود دارد که چرا این طرح دو ساله قرار است اجرا شود و کوتاه مدت اجرایی نمی شود؟ 

وی افزود: اصرار مجلس این است که فروش قطعی نفت صورت گیرد و سلف به تمام معنا اجرایی شود و دیگر باز خریدی صورت نگیرد و شکل اوراق مالی به خود نگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: اگر قرار باشد نفت به مردم به شکل فروش قطعی صورت گیرد باید ظرفیت پالایشی آن وجود داشته باشد. توسعه صنایع پایین دستی نفت در حوزه پالایشی یا خالی نگه داشتن بخشی از ظرفیت پالایشی نفت برای اینکه صاحب اوراق بتواند در داخل اینها را تبدیل به فرآورده کند و یا صادرات انجام شود باید دیده شود و اینکه تبدیل به اوراق ساده مالی شود از نظر ما پذیرفته نیست.

وی افزود: پیش فروش نفت قطعا در بازار سرمایه ای ما موثر است و باید بررسی شود. ابهام دیگری نیز که وجود دارد اینکه چرا در بازار بورس و انرژی این طرح عرضه نمی شود؟ چرا قرار است به شکل مقطعی صورت گیرد و سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که باید روشن شود.

طغیانی تاکید کرد: طرح پیش فروش نفت به مردم باید به مجلس بیاید و در خانه ملت درباره جزییاتش بحث و بررسی صورت گیرد.