بیانیه پایانی کمیسیون عالی هماهنگی واشنگتن-بغداد

هیأت عراقی به ریاست «فؤاد حسین» وزیرخارجه این کشور، و هیأت آمریکایی به ریاست «مایک پامپئو» وزیرخارجه ایالات متحده امروز (پنجشنبه)، بیانیه‌ای در ارتباط با توافقات صورت گرفته در کمیسیون عالی هماهنگی منتشر کردند.

اخبار بین الملل- به گزارش خبرگزاری رسمی عراق «واع»، دو طرف تأکید کردند که بر روابطی «قوی و ثمربخش» پایبند باشند. طبقه این بیانیه، در این جلسات، مسائل مربوط به اقتصاد، انرژی، بهداشت، محیط زیست، سیاست، امنیت، مبارزه با تروریسم، آموزش، فرهنگ و همچنین مسائل دیپلماتیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اقتصاد

طبق بیانیه پایانی، عراق ایده‌های خود درباره اصلاحات اقتصاد را در این جلسات مطرح کرد؛ ایده‌هایی که طبق بیانیه مشترک این قابلیت را دارند که روند رشد اقتصادی عراق را سرعت ببخشند و بخش خصوصی را در این کشور پویاتر کنند.

در این بیانیه آمده است که در  مقابل، آمریکا «بر حمایت خود از اصلاحات اقتصادی عراق تأکید کرده و همچنین حوزه‌های همکاری را مشخص کرده است».

طبق این بیانیه، دو طرف موضوع هماهنگی با نهادهای مالی بین‌المللی را با هدف کمک به عراق برای بهبود ارزش نفت و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. از سوی دیگر، اشاره شده است که این اقدام می‌تواند عراق را در یک «مسیر مالی پایدارتر قرار دهد».

طبق این بیانیه، دو طرف در حال برنامه‌ریزی برای همکاری در زمینه دولت الکترونیک، اصلاحات امور مالی، شراکت بخش خصوصی برای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری میان خود هستند.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که بغداد و واشنگتن ،  به برگزاری نشستی از سوی شورای توافق تجارت و سرمایه‌گذاری (TIFA)، در یکی از روزهای سال جاری، چشم دوخته‌اند تا از این راه، نشست ژوئیه سال ۲۰۱۹ را پیگیری کنند.

انرژی

طبق این بیانیه، واشنگتن و بغداد تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت عراق در راستای افزایش تولید برق و گاز، جلوگیری از به هدر رفتن گاز و اجرای اصلاحات در زمینه بازار انرژی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. از سوی دیگر، در این بیانیه اشاره شده است که دو طرف برای برگزاری زودهنگام نشست کمیسیون مشترک هماهنگی در زمینه انرژی برنامه ریزی می‌کنند تا از این راه، این موضوعات را باجزئیاتی بیشتر مورد بحث و بررسی قرار دهند. 

در حاشیه این نشست، دولت عراق توافقاتی در زمینه انرژی پایدار با برخی شرکت‌های آمریکایی امضا کرده است که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به «جنرال الکتریک»،‌ «هانیول یو اُ پی» و «استلر انرجی» اشاره کرد. 

بغداد همچنین، مطابق با این بیانیه، با شرکت‌های «شفرون»‌ و «بیکر هیوز» چند تفاهم‌نامه امضا کرده است.

 در این بیانیه همچنین به همکاری مستمر با آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) برای توسعه طرح‌های اصلاحاتی تعرفه برق در عراق اشاره شده است. از سوی دیگر، در بیانیه آمده است که واشنگتن و بغداد برای ادامه همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و هیأت برق رسانی کشورهای عضو این شورا در زمینه برق رسانی در عراق و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین بهره‌گیری از انرژی برنامه‌ریزی می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که واشنگتن از پیشرفت حاصل شده در مذاکرات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در زمینه بودجه و انرژی استقبال کرده است.

بهداشت و محیط زیست

در این بیانیه به شراکت مستمر دو کشور در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و قصد آنها برای امضای تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه روابط بازرگانی در زمینه بهداشت اشاره شده است. دو طرف همچنین همکاری‌های جاری در زمینه محیط‌زیست، آب، مسائل علمی و برنامه‌ریزی برای برگزاری نشستی جداگانه‌ از سوی کمیسیون مشترک هماهنگی‌ را با هدف بررسی موضوعات یادشده مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

سیاست و مسائل دیپلماتیک

آمریکا در جلسات مذکور مدعی شده است که به حاکمیت عراق، تمامیت ارضی و تصمیمات مرتبط با قوه‌ مققنه و مجریه عراق احترام می‌گذارد.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که دو طرف بهترین راهی را که آمریکا با استفاده از آن این امکان را دارد از دولت عراق حین آمادگی برای انتخابات پارلمانی حمایت کند، مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند که از جمله این موارد به افزایش حمایت‌های هیأت سازمان ملل متحده برای کمک به عراق اشاره شده است.

در این بیانیه، دو طرف بر «حمایت از آزادی‌ بیان، آزادی رسانه و لزوم بازخواست افرادی که علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جوی عراقی از خشنوت استفاده کرده‌اند»، تأکید کرده‌اند.

آمریکا مدعی شده است که از تلاش‌های عراق در راستای بهبود روابط با کشورهای همسایه حمایت می‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای کمک به دولت عراق در این زمینه است.

آمریکا همچنین ادعا کرده است که همچنان به ارائه راهکارهایی دائمی برای آوارگان عراقی و کمک به گروه‌هایی که در عراق در معرض خطر نابودسازی از سوی سازمان تروریستی داعش قرار گرفته‌اند، پایبند است.

مطابق با این بیانیه، دو طرف همچنین بر لزوم بهبود کمک‌رسانی سازمان‌های حقوق بشری تأکید کرده‌اند.

امنیت و مبارزه با تروریسم

در جلسات یادشده واشنگتن مدعی شده است که به تحقق اهداف مشترک از راه هماهنگی‌‌های امنیتی و همکاری‌های مستمر میان نیروهای امنیتی عراقی و ائتلاف بین‌المللی به رهبری خودش با هدف شکست داعش، پایبند است.

دو طرف در جلسات امنیتی از توانمندی‌های رو‌به‌رشد نیروهای امنیتی عراقی و موفقیت‌های مشترک آنها در مبارزه با داعش تمجید کرده‌اند که طبق بیانیه این مسئله باعث شده است ائتلاف بین‌المللی وارد مرحله‌ای جدید شود؛ مرحله‌ای که متمرکز بر آموزش، آمادسازی و حمایت از نیروهای عراقی است. دولت عراق نیز «ضمن تشکر از ائتلاف بین‌المللی تأکید کرده است که آماده تسهیل این انتقال است و به‌عنوان کشور میزبان، به حفاظت از اعضای ائتلاف و تأسیسات دیپلماتیک در عراق پایبند است».

در این بیانیه آمده است که برای سازگاری با  این مرحله یادشده، ائتلاف بین‌المللی توانسته برخی پایگاه‌های نظامی عراقی را ترک کند و تعداد نیروهای رزمی در عراق را کاهش دهد.

 دو طرف همچنین بر سر آغاز گفت‌‌و‌گوهایی فنی و جداگانه در راستای مدیریت زمانبندی‌ها و انتقال به مرحله یادشده توافق کرده‌اند که طبق بیانیه، هر گونه عملیات بازاستقرار در خارج از عراق مرتبط با این مسئله است.

در این بیانیه همچنین به پیشرفت‌های نهادهای امنیتی فدرال در عراق و وزارت امور پیشمرگه منطقه کردستان عراق در زمینه هموسازی تلاش‌ها برای مبارزه با عناصر باقیمانده داعش و راه‌های توسعه این همکاری‌ اشاره شده است.

آموزش و فرهنگ

دو طرف در جلسات آموزشی-فرهنگی «حمایت‌های پیشین و کنونی آمریکا از تلاش‌های بغداد برای توسعه آموزش عالی با همکاری با دانشگاه‌هایی آمریکایی مستقر در عراق از راه برنامه "فولبرایت" و ابتکار سفارت آمریکاد در زمینه شراکت در آموزش عالی» را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

در ادمه آمده است که واشنگتن و بغداد «راه‌های بیشتری را برای حمایت از طرح‌های عراق در زمینه بررسی اولویت‌های اصلاح آموزش عالی و توسعه شراکت دانشگاه‌های آمریکایی-عراقی» مشخص کرده‌اند.

دو طرف همچنین تلاش‌های مشترک صورت گرفته در راستای حفاظت از میراث فرهنگی غنی عراق و تنوع دینی این کشور را مورد بررسی قرار دادند و تأکید کرده‌اند که «آثار باستانی عراق که به‌صورت غیرقانوی به آمریکا وارد شده‌ است، به محل اصلی خود» بازگردد.

در واپسین ساعات روز دوشنبه هفته جاری منابع عراقی گزارش داده بودند که فؤاد حسین وزیرخارجه این کشور برای آغاز مرحله دوم گفت‌و‌گوی راهبردی میان عراق و بغداد در صدر هیأتی وارد واشنگتن شده است.