افزایش و تسریع تحویل سامانه‌های اس۴۰۰ روسی به ترکیه

 یک رسانه روسی از احتمال توافق روسیه با ترکیه برای تحویل سامانه‌های اس۴۰۰ بیشتر به آنکارا در سال آینده خبر داده است.

اخبار بین الملل- خبرگزاری اینترفکس روسیه نوشته احتمال می‌رود روسیه قراردادی را با ترکیه به امضا برساند تا سامانه‌های موشکی اس400 بیشتری را به آنکارا در سال بعد تحویل دهد.

اینترفکس در حالی این خبر را اعلام کرده که اقدام ترکیه برای دستیابی به سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ روسیه، واکنش منفی آمریکا و ناتو را به همراه داشته است.

آمریکا ترکیه را به دلیل خرید این نوع سامانه‌ از روسیه با تحریم‌های یکجانبه تهدید کرده است. با این حال، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفته مواضع آنکارا در خصوص سامانه اس۴۰۰، تغییری نکرده است.

ترکیه تاکنون حاضر به تسلیم در مقابل فشارهای آمریکا نشده است و تأکید کرده که به هیچ‌ عنوان از قرارداد دریافت سامانه‌های اس۴۰۰ روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد و در پی آن نیز واشنگتن، آنکارا را از برنامه آمریکایی توسعه جنگنده نسل پنجم اف ۳۵ خارج کرد.

ترکیه قصد داشت در یک بازه زمانی مشخص ۱۰۰ فروند جنگنده اف ۳۵ را خریداری کند، اما بابت خرید سامانه اس۴۰۰ از روسیه و بی‌توجهی به هشدارهای آمریکا از این پروژه اخراج شد و در عمل هیچ جنگند اف ۳۵ به ترکیه ارسال نشد.

از سوی دیگر «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه گفته آماده است نگرانی‌های آمریکا درباره سازگاری سامانه اس۴۰۰ با جنگنده اف۳۵ را رفع کند.

ترکیه اولین کشور عضو ناتو است که چنین سامانه‌های موشکی را از روسیه خریداری می‌کند. تحویل سکوهای پرتاب اس۴۰۰ به ترکیه در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز شد.