عبور ناو آمریکایی از تنگه تایوان برای دومین بار طی دو هفته

نیروی دریای آمریکا اعلام کرد: کشتی یواس‌اس هالسی که یک ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده کلاس آرلی برک است، روز یکشنبه طبق قوانین بین‌المللی یک عبور "عادی" از تنگه تایوان را انجام داد.

اخبار بین الملل- ریان مامسن، نماینده ناوگان هفتم آمریکا  گفت: عبور این ناوشکن از تنگه تایوان بیانگر تعهد آمریکا به یک منطقه هند-آرام آزاد است. نیروی دریایی آمریکا به پرواز، دریانوردی و انجام عملیات در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهند، ادامه خواهد داد.  

وزارت دفاع تایوان نیز بدون ارائه جزئیات اعلام کرد: این ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرد و به طرف جنوب در حرکت است. این ناوشکن مشغول انجام یک ماموریت عادی است و اوضاع کاملا عادی و نرمال است.

ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده یواس‌اس ماستین ۱۸ اوت سال جاری میلادی از تنگه تایوان عبور کرد؛ اقدامی که ارتش چین آن را یک "اقدام به شدت خطرناک" توصیف کرد.

هر دو کشور چین و آمریکا فعالیت‌های نظامی خود را در این منطقه هم پیرامون تایوان که پکن ادعای مالکیت بر آن را دارد و هم در دریای مورد مناقشه چین جنوبی افزایش داده‌اند.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان هفته گذشته نسبت به خطر یک رویارویی تصادفی در جریان افزایش فعالیت‌های نظامی هشدار داد. چین مدعی است که تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و تاکید کرده حتی با استفاده از زور این جزیره را تحت کنترل خود قرار می‌دهد. آمریکا نیز اصلی‌ترین تامین‌کننده تسلیحاتی و مهم‌ترین حامی تایوان در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود.