اخراج سه دیپلمات اسلواکی

وزارت امور خارجه روسیه امروز پس از احضار سفیر اسلواکی مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه اخراج بی‌اساس دیپلمات‌های روس خواند، ابراز داشت و اعلام کرد این کشور قصد دارد سه دیپلمات اسلواکی را در پاسخ به اقدام مشابه براتیسلاو اخراج کند.

اخبار بین الملل- در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه که در این باره منتشر شده، آمده است «وزارت امور خارجه روسیه در تاریخ ۳۱ اوت «پیتر پریپوتن» سفیر جمهوری اسلواکی را احضار کرد تا اعتراض شدید خود را درباره اخراج بی‌اساس سه دیپلمات روسیه در اسلواکی در ماه اوت سال جاری ابراز کند.» در ادامه این بیانیه آمده است «این اقدام غیردوستانه با روح سنتی توسعه سازنده روابط میان کشور‌های ما مغایر است. به سفیر ابلاغ شد که مطابق با اصل متقابل، روسیه تصمیم به اخراج سه کارمند سفارت اسلواکی در مسکو گرفته است.»

یازدهم ماه جاری میلادی، سه دیپلمات روس به همراه خانواده‌هایشان پس از آنکه براتیسلاو آن‌ها را عنصر نامطلوب اعلام کرد از این کشور اخراج شدند. بلومبرگ به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد این سه نفر به ظن جاسوسی از اسلواکی اخراج شده‌اند.

از همان زمان اخراج دیپلمات‌های روس، مسکو هشدار داده بود که به دنبال اقدام متقابل است. پیش‌تر نیز دو کشور نروژ و اتریش دو دیپلمات روس را از کشورشان به اتهام جاسوسی اخراج کرده بودند که مسکو در پاسخ دست به اقدامی متقابل زد.