پیام مرجع عالی قدر شیعه به کنگره امام سجاد (ع)

آیت الله نوری همدانی در پیامی به افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) هرمزگان، 

اخبار سیاسی- مشروح این پیام بدین شرح است:

اعوذ بالله من الشیطان رجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صل الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه الهدا المهدیین سیما بقیه خاتم الانبیا و خاتم الاوصیا علیهما الاف التحیه و الثنا بهم نتولی و اعدائهم نتبری الی الله.

با سلام و تحیت به حضور محترم شرکت‌کنندگان کنگره حضرت سید الساجدین (ع) که با هدف معرفی شخصیت آن حضرت در حال برگزاری است و تسلیت ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانش و شهادت حضرت زین العابدین (ع).

امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین (ع) است و در این میان وجود مبارک حضرت سجاد (ع) سراسر زندگیش درس‌ها و حکمت‌هایی است که بسان مشعل فروزان برای جوامع بشری موثر خواهد بود.

اخلاقیات، عبادات، توجه به اجتماع، عملکرد سیاسی، صبر و استقامت در مقابل حوادث که منجر به برچیده شدن خاندان اموی شد که بنای از بین بردن اصل اسلام را داشتند و آنچنان کردند که دوره زندگی امام سجاد (ع) سخت‌ترین و خفقان‌بارترین دوره ائمه (علیهم السلام) بود و همه این ها از جریانات برجسته دوران آن حضرت است.

خطبه بلند آوازه آن امام که ارکان حکومت اموی را لرزاند و تا آینده بشر فرهنگ آل رسول (ص) را استوار ساخت و بساط ظلم و ستم را در هم کوبید و آن ادیب و سخنور عرب، آن امام را این گونه توصیف می‌کند: و اما علی‌بن الحسین فلم ار الخارجی فی امره الا کالشیعی، ولم ار الشیعی الا کالمعتزلی، ولم ار المعتزلی الا کالعامی ولم ار العامی الا کالخاصی و لم اجد احدا یتماری فی تفضیله، ویشک فی تقدیمه.

و یا مجموعه صحیفه سجادیه که زبور آل محمد شهرت یافت. اثری که بی شک چراغ هدایت برای سالکان مسیر حق و عارفان حقیقی بوده و در زدودن رذایل و برجسته کردن فضایل موثر است و بند بند دعای صحیفه سجادیه، چگونگی بندگی و ارتباط با خدا را می‌آموزد که علامه امینی صاحب کتاب ارزشمند الغدیر می‌گوید: عالم بزرگ اهل سنت در نامه‌ای که در پاسخ به اهدای صحیفه سجادیه برایم ارسال کرد، نوشت: نه تنها امام زین العابدین بلکه سایر ائمه شیعه را نیز از این اثر ارزشمند شناختم.

این اثر گرانسنگ، یکی از کرامات آن حضرت است که عقول بشر را در درک معانی و معارف آن عاجز کرده است و این اثر آنچنان بود که حاکمان اموی را در محدود کردن آن امام عزیز زمین‌گیر کرد.

این جلسه ارزشمند می‌تواند در گسترش این اثر ماندگار تأثیرگذار باشد و حوزه‌های علمیه و مجامع دیگر علمی باید از این صحیفه توشه بیشتری بردارند.

اینجانب خود را بسیار کوچک‌تر از آن می‌دانم که درباره مقام و مرتبه امام سجاد (ع) سخنی گفته یا مطلبی را به رشته تحریر درآورم.

در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزان برگزار کننده خصوصا نماینده محترم ولی فقیه در آن استان و تمامی مهمانان محترم، فرهیختگان و اندیشمندانی که در این مجمع حضور دارند، تشکر نموده و توفیق همگی را از خداوند سبحان مسألت می‌نمایم.

  کنگره بین اللملی امام سجاد (ع) از شامگاه امشب کار خود را آغاز و به مدت دو روز به بیان و بررسی ابعاد مختلف حیات آن امام عزیز از منظر اندیشمندان بزرگ جهان اسلام می‌پردازد که شرایط حضور بسیاری از سخنرانان این همایش بدلیل شیوع کرونا به شکل ویدیوکنفرانس فراهم شده است.