واکنش روسیه به تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه

 دیپلمات ارشد روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد اعضای توافق هسته‌ای ایران بر عدم عضویت آمریکا در برجام متفق القول هستند.

اخبار سیاسیمیخائیل اولیانوف با اشاره به نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در حساب توییتری خود آورد: کمیسیون مشترک برجام امروز بار دیگر بر اعتقاد مشترک مشارکت کنندگان خود مبنی بر اینکه آمریکا در ۸ می‌سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده و نمی‌تواند به عنوان عضو توافق هسته‌ای در نظر گرفته شود، تاکید کرد. این یعنی تلاش برای فعال سازی مکانیسم ماشه پوچ و بی اثر است.

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در پیام دیگری بر اهمیت برجام تاکید کرد و نوشت: کمیسیون مشترک برجام در جلسه امروز خود در وین توافق هسته‌ای (ایران) را به عنوان یکی از عناصر اصلی در ساختار منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جهان مورد تائید قرار داد.

اولیانوف پیش از این نیز از آمریکا به عنوان عضو خود خوانده برجام یاد کرده بود.

نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته به ریاست هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و معاونان وزرای خارجه ۶ کشور عضو توافق هسته‌ای ایران در این نشست آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دادند.

برغم خروج علنی واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، این کشور در استدلالی از نوع آمریکایی برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران خود را همچنان یکی از اعضای برجام می‌داند. این در حالی است که همه اعضای شورای امنیت با رد قطعنامه ضد ایرانی آمریکا، بر عدم عضویت این کشور در توافق هسته‌ای ایران تاکید دارند.

در ۲۰ اوت، آمریکا با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت خواستار آغاز روند بازگشت خودکار [تحریم‌ها]شد که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد خواستار باز اعمال تحریم‌های چندجانبه‌ای علیه ایران شوند که ذیل مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران رفع شده است. فرانسه، آلمان و انگلیس یادآور شدند که آمریکا بعد از خروج خود از توافق هسته‌ای در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸، به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

آمریکا پس از ناکامی در تصویب تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، با استناد به برجام (علیرغم خروج از آن) تاکید کرد مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد و به این ترتیب تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را باز می‌گرداند.