فقدان وزیر در وزارتخانه صمت دلیل عدم نظارت بر بازار/ ضعف دستگاه‌های نظارتی در کنترل قیمت‌ها مشهود است

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه  نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی   درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار و عدم نظارت دولت بر آن اظهار داشت: شرایط بازار هم اکنون به صورتی است که التهابات عجیبی در آن وجود دارد و گویی نرخ کالا و جنس در بازار مشخص نیست.

** فقدان وزیر صمت در کنترل قیمت‌ها محسوس است

اخبار سیاسیوی افزود: ‌فقدان وزارتخانه و وزیر صمت در راس این وزارتخانه در عدم نظارت بر بازار و ایفای وظایف نسبت به کنترل قیمت‌ها محسوس است.

 نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: امروز که شرایط کشور به شکلی خاص است، باید بدانیم که وزارت صمت یکی از مهمترین وزارتخانه‌هایی است که باید در میدان حضور داشته و بر قیمت‌ها کنترل و بازرسی ویژه داشته باشد ضمن اینکه برای برنامه‌ریزی آینده باید ارزیابی‌های مناسب داشته باشد که ما شاهد چنین وضعیتی نیستیم.

** انتقاد مردم از عدم ایفای وظایف دستگاه‌های نظارتی 

آزادیخواه خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت صنعت معدن و تجارت مدت مدیدی است بدون سرپرست اداره می‌شود و رئیس‌جمهور باید خیلی جدی‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر گزینه پیشنهادی وزارت صمت را به مجلس معرفی کرده و نمایندگان کارنامه و عملکردش را بررسی کنند که بعد از کسب رای اعتماد از پارلمان می‌تواند کار قانونی و نظارتی خود را بهتر انجام دهد.

وی گفت: متاسفانه ما شاهد ضعف دستگاه‌‌های نظارتی در کنترل بازار و قیمت‌‌ها هستیم این در حالی است که مردم نسبت به این موضوع دغدغه داشته و نگران عدم ایفای وظایف دستگاه‌های نظارتی هستند.

 نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که نرخ‌ها در بازار صدر و ذیل ندارد که جای نگرانی بسیار زیادی است.

** خلاء نظارت قوه مجریه در بازار

آزادیخواه گفت:‌ ما در این کمیسیون حداقل 5 جلسه با وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت صمت و معاونین آن‌ها و دبیر ستاد تنظیم بازار و معاونین بانک مرکزی، رئیس کل گمرک برگزار کرده‌ایم و درباره اصلاح الگوی کشت،‌ نهاده‌های دامی، خرید تضمینی کالاها، نشست‌هایی را داشته‌ایم که در مجموع درباره واردات و صادرات و تنظیم بازار مباحثی را مطرح کردیم.

وی افزود: حضور اعضای دولت و زیرمجموعه قوه مجریه در مجلس برای ایفای وظایف ذاتی مجلس و مطالبه‌گری نمایندگان بوده است اما متاسفانه و کماکان خلاء حس می‌شود. 

 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: متاسفانه در طول هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت تا حدود 7 برابری کود فسفاته هستیم که نگرانی زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است.

** نگرانی کشاورزان از کشت پاییزه با افزایش قیمت 5 تا 7 برابری سموم و کود 

آزادیخواه گفت: اگر مشکل واردات محصولات کشاورزی و تنظیم بازاری وجود دارد که بایستی دولت با دستورات خاص این خلا را رفع کند این در حالی است که در طی هفته‌های آینده کشت پائیزه انجام شده و بایستی نهاده‌های دامی و کشاورزی تامین شود در حالی که دولت قیمت آنرا بین 500 تا 700 درصد گران کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان نیاز مبرم به سموم و انواع کودهای شیمیایی را دارند تا بتوانند افزایش تولید داشته باشند و فقط با این کار می‌توان بازار را کنترل کرد.

 نماینده مردم ملایر در مجلس گفت:‌ نمایندگان مجلس هرگاه احساس کنند نیازمند نظارت جدی  بر دولت به منظور ایفای وظایف نسبت به مردم و بازار هستند حتما این کار را کرده و کوتاه نخواهند آمد.