اقتدار ایران؛ التماس آمریکا

اخبار سیاسی- آمریکا هر روز در جهان منزوی تر می شود، سیاست های دولتمردان کاخ سفید حالا باعث شده نه تنها جبهه مقاومت در مقابل آنها ایستادگی کند که حتی اروپایی ها و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تن به خواسته های زورگویانه آمریکا نمی دهد و ضعف ترامپ و دستیارانش بیش از بیش مشخص است.

به گزارش افکارنیوز، سیاست های خصمانه آمریکا در مقابل ایران پس از انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و همواره روسای جمهور ایالات متحده تمام تلاش خود را کرده تا به جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند اما حالا و در پایان دولت ترامپ، سردمداران این کشور ذلیل تر از همیشه هستند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توئیتی به شکل التماس از دیگر کشورها خواست آمریکا را در مقابل ایران همراهی کنند. وی نوشت: «ذخایر اورانیوم ایران به بیش از ۱۰ برابر محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام رسیده است. سه کشور اروپایی و دیگر کشورها باید چشمشان را به این واقعیت بگشایند که توافق هسته‌ای به تاریخ پیوسته و باید برای اعمال تحریم‌های قوی با ما همراه شوند.»

وزیر خارجه آمریکا در این توئیت به ماجرای گزارش آژانس انرژی اتمی اشاره دارد که در آن تصریح شده، ایران از زمان اجرای گام اول کاهش تعهدات هسته ای خود به حدود  3 هزار و 114 کیلوگرم اورانیوم غنی شده (UF6) دست یافته که بیش از 10برابر سقف برجام یعنی 300کیلوگرم است.

کریس مورفی نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا اما پیاو توئیتری وزیر خارجه ایالات متحده را خنده دار توصیف کرده و گفته که اگر هدف این بود که ایران را مجاب کنیم به محدودیت‌های تعیین‌ شده در توافق هسته‌ای پایبند شود یک راهش این بود که به صورت یک جانبه به آن توافق خاتمه نمی‌دادیم..

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز بیان داشت: فاصله گرفتن ایران از تعهدات برجام، نتیجه مستقیم فشار ایالات متحده است. تحریم‌های غیرقانونی را حذف کنید؛ ایران فوری به پایبندی کامل برخواهد گشت.

ژرار آرو سفیر پیشین فرانسه در آمریکا نیز در توئیتی عنوان کرد که ایران به طور پیش رونده ای بیش از حد تعیین شده در برجام غنی‌سازی انجام داده چرا که آمریکا امضایش را در توافق انکار کرد و بخش مربوط به خود در این توافق را انجام نداد. 

کمیبال مدیر انجمن کنترل تسلیحات واشنگتن اما واکنش جالب تری به پامپئو داشت و اظهار کرد: آن چه که پمپئو از آن اطلاعی ندارد این است که همه این ها نتیجه سیاست شکست خورده ترامپ در قبال ایران است. این همان چیزی است که خیلی از ما بیش از یک سال گذشته هشدار دادیم. سه کشور اروپایی و دیگران باید آمریکا و ایران را برای بازگشت به اجرای کامل برجام تشویق کنند.

اعتراف آمریکایی ها در شکست سیاست آمریکا در مقابل ایران نشان می دهد ایران امروز جایگاه ویژه و اقتداری بزرگ در جهان به دست آورده که خود آمریکایی ها هم به آن اذعان دارند.

ترامپ خیال می کرد با خارج شدن از برجام و اعمال تحریم های بیشتر می تواند دوباره ایران را به پای میز مذاکره بکشاند اما بدعهدی آمریکایی ها نه تنها به ایران بلکه به جهانیان ثابت شده است و ترامپ و آمریکا حالا التماس مذاکره می کنند . نمونه آن هم نامه ای که از طرف شینزو آبه به رهبر معظم انقلاب نوشتند و معظم له اقتدار ایران را به رخ آمریکا کشاند و فرمودند: " من شخص ترامپ را شایسته‌ی مبادله‌ی هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد."

ترامپ به خاطر شکستش مقابل ایران به التماس افتاده و اخیرا رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هوادارانش در شهر «وینستون سیلم» بار دیگر مدعی شد چنانچه در انتخابات به پیروزی برسد ایران با او به توافق خواهد رسید.

اما درست در نقطه ای که ایران با عزت در مقابل آمریکای شکست خورده ایستاده ، عده ای لیبرال در کشور همچنان به دنبال مذاکره با آمریکا هستند.

جعفر قادری نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اصرار برخی‌ها برای مذاکره مجدد با آمریکا گفت: موضع جمهوری اسلامی در رابطه با مذاکره با آمریکا بسیار روشن است و  ایالات متحده تا به تعهدات خود گذشته خود عمل نکند ورود به این مسئله حتی به صورت غیر مستقیم هم موضوعیتی ندارد.

وی در ادامه افزود: زمانی یک کشور وارد معاهده‌ای می‌شود که طرف مقابل پایبند به تعهدات خود باشد و این نیز باید متقابل باشد؛ چرا که اگر کشوری به صورت ناجوانمردانه از برجام خارج شود و حق و حقوقی را برای طرف دیگر قائل نباشد پس چه دلیلی دارد که ما وارد مذاکره مجدد شویم و خود را متعهد به انجام یکسری از تعهدات کنیم.

نماینده مردم شیراز با اشاره به اینکه مذاکره مجدد با آمریکا هیچ معنایی ندارد، تاکید کرد: اگر آمریکا به برجام برگردد و تعهدات خود را عملیاتی کند؛ لذا این طبیعی بوده که می‌شود در قالب برجام مسائل را دنبال کرد، اما در مجموع مذاکره مستقیم با آمریکا موضوعیتی ندارد.

این نماینده مردم در ادامه افزود: کشورهای اروپایی هم تعهدات برجامی خود را نادیده گرفتند ولی مشکل اصلی متوجه آمریکاست و تا زمانیکه صداقتی در رفتار این‌ها دیده نشود؛ قطعا تغییری در سیاست‌های ما بوجود نخواهد آمد.