لاوروف: سخنان آمریکا خنده دار است

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با بخش انگلیسی العربیه گفت: تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) لغو خواهد شد.

در این مصاحبه لاوروف در پاسخ به این پرسش که آیا با پایان زمان تحریم تسلیحاتی ایران در روز ۱۸ اکتبر، رقابت تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس آغاز می شود؟ گفت: تحریم تسلیحاتی در مورد ایران وجود ندارد.

وی افزود: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تایید می کند خاطرنشان کرده که ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور موضوع مورد بررسی شورای امنیت است. روز ۱۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ تحریم ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور متوقف خواهد شد. تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و هیچ گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی توانم از طرف مقامهای آمریکایی سخن بگویم زیرا آنها حرف های خنده دار زیادی می گویند، گفت: اما من احتمالاً یک موضوع را می دانم زمانی که مقامهای آمریکایی به طور رسمی ادعا می کنند که همچنان عضو برجام هستند من فقط می توانم به آنها یادآوری کنم که به مقررات احترام بگذارند. زیرا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستوری را برای خروج از برجام امضا کرد. از این لحظه حق رای آمریکا که قبلاً به عنوان عضو برجام داشتند لغو شد اما آنها (مقامهای آمریکایی) با این واقعیت مخالفت می کنند که قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه سازمان ملل برمبنای بند هفتم منشور این سازمان است و به همه اعضای سازمان ملل ارتباط دارد.

وی ادامه داد: حتی اگر آنها از برجام خارج شدند نمی توانند از بند هفتم منشور سازمان ملل خارج شوند. آنها می گویند که هر عضو سازمان ملل با این قطعنامه ارتباط دارد و طبیعتاً آنها هم ارتباط دارند. آنها (مقامهای آمریکایی) به کارگیری مکانیسم ماشه را حق خود می دانند. آمریکا از برجام به طور رسمی خارج شده است. در قطعنامه ۲۲۳۱ گفته شده است که هر گونه تلاش برای احیای نظام تحریم فقط می تواند از سوی اعضای برجام انجام گیرد اما آمریکا عضو این توافق نیست.

وی افزود: اگر آمریکا به تهدید کشورها به اعمال تحریم در صورت همکاری با ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه دهد من تعجب نمی کنم. زیرا آمریکا تحریم های خود را در همه نقاط جهان و بدون دلیل به کار می گیرد.

لاوروف با اشاره به ضرب المثل روسی «فیل در فروشگاه چینی (ظرف) فروشی» (Like an Elephant in a China Shop) که در هشدار در مورد بی احتیاطی به کار گرفته می شود، گفت: من می دانم که فیل نماد حزب جمهوریخواه است اما خواهش می کنم جهان را به عنوان فروشگاه ظرف درنظر نگیرید.

وزیر خارجه روسیه گفت: همه به استثنای آمریکا معتقدند که مکانیسم بازگرداندن تحریم ها وجود ندارد. این موضوع در شورای امنیت بررسی شد ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت اعلام کردند که دلایل حقوقی، سیاسی و اخلاقی برای بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران وجود ندارد. همه ادعاها بر عکس آنچه که تایید شده است فاقد اعتبار است این ارزیابی همه اعضای شورای امنیت به استثنای آمریکا و یک کشور دیگر است.