واقعیات دفاع مقدس می‌تواند در کتب درسی و دانشگاهی مطرح شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز سه‌شنبه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس ، به ایستادگی ملت ایران در برابر قدرت‌های جهانی در طول 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دوران نسبتاً طولانی بعد از جنگ جهانی دوم، ملت ایران در طول 8 سال دفاع مقدس نه تنها در برابر ارتش متجاوز بلکه در مقابل همه قدرت‌های جهانی مقاومت کرد و به پیروزی رسید.

رئیس جمهور با تبیین رویکردهای فرهنگی در دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش نیروی انسانی و تجهیزات،  گفت: در بعضی از کشورها حرف اول را در جنگ، تجهیزات و امکانات نظامی می‌زند اما بی‌تردید در دفاع مقدس 8 ساله کشورمان، نیروی انسانی حرف اول را می‌زد و دفاع ما نیرو محور بود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ایثارگران و جوانانی که برای دفاع از کشورمان در مرزها حضور پیدا کردند بر مبنای ایمان، اعتقاد و عشق به وطن وارد عرصه مقاومت و ایستادگی شدند.

روحانی با تأکید بر اینکه فرهنگ نقش بسیار مهمی در دفاع مقدس 8 ساله داشت، گفت: ایمان جوانان، اعتقاد به روز قیامت، ایمان به آیات قرآن و روایات و اینکه واقعاً برای معامله با خدا رفتند، محور اصلی دفاع مقدس بود و بی‌تردید اعتقاد داشتند که جهاد با مال و جهاد با نفس و جان، تجارتی است که موجب نجات انسان می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ نقش بسیار مهمی در 8 سال دفاع مقدس داشت، اظهارداشت: عامل اصلی ایستادگی، مقاومت و پیروزی در دفاع 8 ساله فرهنگ، بویژه فرهنگ دینی و اعتقادی فرزندان این مرز و بوم بود و در مقابل دفاع مقدس نیز فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت را بوجود آورد.

رئیس جمهور اضافه کرد: مرور تاریخ دوران دفاع مقدس و مشاهده حالات مبارزین و مجاهدین حاضر در میدان جنگ و بویژه در سنگرها و دعا و توسل آنان در شب‌های عملیات حاکی از آن است که مؤلفه فرهنگ بویژه فرهنگ دینی و اعتقادی نقش اساسی در این دوران داشته و تجهیزات و امکانات در مرحله بعدی قرار دارد، مخصوصاً اینکه دشمن را به طور مداوم تجهیز می‌کردند در حالی که امکانات و تجهیزات ما محدود بود و کسی ما را یاری نمی‌کرد و تنها بودیم، همانند شرایط امروز که به تنهایی ایستادگی و مقاومت می‌کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه دوران دفاع مقدس و ایستادگی جوانان این مرز و بوم در میدان رزم، متقابلاً فرهنگ، جهاد، ایثار و شهادت را بوجود آورد، اظهار داشت: اگر امروز روحیه ایستادگی و مقاومت در جامعه احساس می‌شود، بی‌تردید دفاع مقدس در ترویج و تثبیت این روحیه نقش بسزایی داشته است، لذا فضا و عطری که ایثار و شهادت در جامعه ایجاد کرد، امروز هم به مشام می‌رسد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز هم صبر و ایستادگی خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران درس‌های بزرگی برای همه ما است، آنان فرهنگ ایثار، ایستادگی، صبر و بردباری را به معنای واقعی کلمه در جامعه ترویج می کنند و کسانی هستند که مشکلات و مسایل جنگ هیچ وقت آنها را سست نکرده و احساس فروماندگی و تسلیم در آنان بوجود نیاورده است.

روحانی تصریح کرد: دفاع مقدس فرهنگ نوینی را در جامعه ایجاد و تقویت کرد و امروز هم این فرهنگ وجود دارد و ان‌شاء الله برای سالیان طولانی این فرهنگ در جامعه عطرافشانی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگ نقش اساسی در تبیین دوران دفاع مقدس دارد، خاطرنشان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود تأکید کردند، امروز بار سنگینی بر دوش اصحاب فرهنگ قرار دارد تا واقعیات 8 سال دفاع مقدس در قالب کتاب، شعر و فیلم‌های سینمایی را برای نسل‌های آینده تبیین کنند.

روحانی اضافه کرد: امیدوارم اصحاب فرهنگ و آنهایی که اهل قلم هستند نه تنها دوران 8 سال دفاع مقدس، بلکه همه مراحل بعد از آن را نیز برای جامعه تبیین کنند و در این راه باید روحیه و احوال جانبازان و خانواده معظم شهدا را که برغم گذشت 30 سال هنوز هم ایستادگی و مقاومت می‌کنند، برای همگان تبیین شود و صحنه‌های بی‌بدیل دفاع مقدس پیش روی نسل جوان قرار گیرد.

رئیس جمهور گفت: واقعیات دفاع مقدس و صبر و ایستادگی جانبازان و خانواده شهدا می‌تواند در کتب درسی و دانشگاهی مطرح شود.

روحانی تصریح کرد: 8 سال دفاع مقدس جزء اوراق نورانی تاریخ کشورمان است و باید برای نسل جوان، دانش‌آموزان و دانشجویان به خوبی تبیین شود.