آژانس: دومین سایت ایران مورد بازدید بازرسان قرار گرفت

 آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد بنا به توافق قبلی با تهران، بازرسان این آژانس از دومین سایت مورد نظر در ایران بازدید کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان بخشی از توافق با ایران برای حل مسائل مربوط به اجرای پادمانی، که از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای مشخص شده است، آژانس این هفته دسترسی تکمیلی به دومین مکان در این کشور را صورت داد و نمونه‌های محیطی گردآوری شد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در مصاحبه با برنامه «هارد تاک» شبکه بی‌بی‌سی با اشاره به توافق با ایران برای دسترسی به دو مکان مورد نظر این سازمان، گفت اکنون سطحی از همکاری با ایران را به دست آورده‌اند که نیاز بود و بازرسان این سازمان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. او درباره سفر خود به ایران نیز گفت: آن‌ها در استقبال از ما با محبت بودند. من با رئیس‌جمهور روحانی، وزیر خارجه ظریف و دیگران در آنجا صحبت کردم. ما توانستیم به یک توافق برسیم.

سفر دو روزه مدیر کل آژانس به تهران و مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران اوایل شهریور ماه با صدور بیانیه مشترکی پایان یافت.

در بخشی از بیانیه مشترک ایران و آژانس آمده بود: آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ بصورت موقت از سوی ایران در حال اجراست، ارتقاء بخشند.