نوروز، ایام بدشانسی محیط زیست

گروه اجتماعی - مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه یکی از معضلات بزرگ که هر سال در نوروز شاهد آن هستیم ریختن زباله از سوی مسافران و گردشگران است.

 

به گزارش افکارنیوز، اسماعیل کهرم با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال های گذشته مردم نسبت به طبیعت بی تفاوت شده اند و نمی دانند در محیط زیست چگونه باید رفتار کنند.

وی افزود: ریختن زباله در طبیعت اکنون به یکی از معضلات جدی زیست محیط در سراسر کشور تبدیل شده و در ایام نوروز و به ویژه سیزده به در این مساله را چند برابر می توان مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که هرگونه آسیب به طبیعت، آسیب به زندگی همه جانداران از جمله انسان  بوده و عوارض آن می تواند در زندگی کل افراد جامعه تاثیر گذار باشد.

این فعال محیط زیست بیان کرد: اجداد ما در قرن های گذشته سنت نیکوی گرامیداشت طبیعت در روز 13 فروردین را نهایدنه کردند اما در سال های گذشته این سنت تبدیل به عامل مهم تهدید طبیعت، جانوران، گیاهان و پرندگان شده است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در این روز به جای پاسداشت و محافظت از طبیعت شاهد آسیب رساندن به گیاهان و جانواران هستیم و برخی از افراد نیز بدون توجه به تبعات منفی زباله های خود را در دامن طبیعت رها می کنند و صدمات جبران ناپذیری به آن می زنند.

کهرم عنوان کرد: در حالی که اگر بخواهیم سنت پدرانمان را پاس بداریم در این روز باید در طبیعت گشت و گذار کنیم و به حق حیات گیاهان و جانواران احترام بگذاریم.

این بوم شناس گفت: شکستن شاخه نورسته درختان، آتش افروزی در طبیعت، حکاکی روی تنه درختان، شکار پرندگان و ... هیچ توجیهی ندارد و باید یاد بگیریم که در روز طبیعت به حق حیات سایر جانوران در طبیعت نیز احترام بگذاریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه تجربه سال های گذشته نشان می دهد به جای دور کردن بداقبالی از خود و خانواده در روز سیزده بدر در این بداقبالی و بدشانسی را تمام و کمال به طبیعت منتقل کرده و به آن آسیب های جدی وارد می کنیم.

کهرم اظهار کرد: متاسفانه گردشگران به جای استفاده از طبیعت آن را تخریب می کنند و احترامی به محیط زیست نمی گذارند.

وی عنوان کرد: دولت و مردم باید با هم نسبت به حفاظت از محیط زیست احساس مسوولیت کنند و خانواده از دوران کودکی دوستی با طبیعت را به کودکان بیاموزند در این صورت می توان به آینده کشور و توسعه محیط زیست امیدواربود.