ثبت درختی کهنسال در خاش در فهرست میراث طبیعی

کامبیز مشتاق‌گوهری اظهار داشت: درخت سرو دهپابید یکی از کهنسال‌ترین درخت‌های منطقه خاش است که به دلیل تطابق با معیارهای ثبتی قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی را دارد.

وی با اشاره به آغاز اقدامات مربوط به  ثبت درخت سرو دهپابید افزود: سرو کهنسال دهپابید یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای دهپابید است و سالانه گردشگران بسیاری به واسطه نزدیکی جاده اصلی زاهدان به خاش از آن دیدن می‌کنند.

مشتاق‌گوهری گفت: سن تقریبی این درخت  3 هزار و 208 سال تخمین زده شده است که مورد توجه ویژه بومیان منطقه است و از آن به مکانی متبرک یاد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان‌ و بلوچستان تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان دهپابید، کوشه و سنگان درختان کهنسال وجود دارد که کهنسالترین آن سرو سنگان است.

وی همچنین از پایان فصل اول مرمت‌سرای بزی خالصی واقع در شهرستان  خاطرنشان کرد: فاز اول مرمت‌سرای بزی در شهرستان نیمروز به پایان رسید و در این مرحله از کار،  مرمت و ساماندهی پوشش‌های گنبدی، اجرای اندود کاه گل و نصب ناودانی‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

گوهری خاطرنشان کرد: این بنا در شهرستان نیمروز، در شمال شرق روستای بزی خالصی، قرار دارد و بنابر منابع تاریخی محلی و همچنین وراث و مالکین اثر، در اواخر دوران قاجار توسط حاجی بزی خالصی از بزرگان منطقه ساخته شده است.

شایان ذکر است اثر فوق در سال 93 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.