روستای اسماعیل آباد خاش؛ پایتخت توت و سبزی سیستان و بلوچستان

بخش مرکزی شهرستان خاش  با یکصد هزار و 22 کیلومتر مربع وسعت به عنوان یکی از وسیع‌ترین و پرظرفیت‌ترین بخش ها در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.

 روستای "اسماعیل آباد" یکی از روستاهای بخش مرکزی خاش است با جمعیت چهار هزار و 800 نفر بزرگترین روستای این شهرستان محسوب می شود که در سال 1335 با حفر قناتی توسط حاج علی اصغر معماران "فردی یزدی و مقیم خاش" در فاصله 13 کیلومتری از مرکز شهرستان شکل گرفته است.

 دهستان اسماعیل آباد متشکل از چندین روستا افزون بر 25 هزار نفر جمعیت دارد که این دهستان به پایتخت توت و سبزی استان سیستان و بلوچستان نیز معروف است.

* نظام برای اجرای طرح های هادی هزینه های زیادی کرده است

 دهیار اسماعیل آباد بخش مرکزی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: تاکنون نظام برای اجرای طرح های هادی روستایی، برق و آبرسانی، راهسازی، توسعه فعالیت های کشاورزی، آموزشی، خدمات و عمران روستایی هزینه های زیادی کرده است.

 حافظ عبدالباسط ریگی تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت در دهستان اسماعیل آباد و افزایش آمار جمعیت در روستاهای تابعه آن خدمات دهی در قالب محدوده شهری به ساکنان منطقه به شدت احساس می شود.

 وی بیان کرد: ساکنان این منطقه بیشتر به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستند، اما به فعالیت های ورزشی علاقه خاصی دارند، مردم دهستان با داشتن یک سرسرای ورزشی و 200 ورزشکار فعال همه ساله دو دوره بازی های منطقه ای فوتسال را برگزار می کنند.

 ریگی خاطرنشان کرد: مردم منطقه محصولاتی مانند انواع سبزیجات، هویج، شلغم، چغندر، گندم، جو و ذرت را در زمین های کشاورزی خود تولید می کنند.

* روستای اسماعیل آباد خاش پایتخت توت و سبزی است

 وی اذعان کرد: حدود هزارو 500 نفر در روز طبیعت(13 فروردین 95) از روستای اسماعیل آباد پایتخت توت و سبزی استان بازدید کردند که 100 درصد در محل تفرجگاه توتستان دهیاری روستا استقرار یافتند.

 دهیار اسماعیل آباد با بیان اینکه آمارگیران دهیاری، حدود 320 خودرو ورودی به این روستا را در ایام نوروز ثبت کردند، اظهار کرد: تفرجگاه توتستان اسماعیل آباد در سال گذشته از محل اعتبارات دهیاری احداث شد و مراحل نهایی و تکمیل آن از جمله سرویس های بهداشتی و تابلوهای راهنما نیز به اتمام رسیده است.

* رشد و توسعه، عمران و آبادنی روستایی عاملی مهم برای رونق اقتصاد جامعه است

 بخشدار مرکزی خاش نیز به خبرنگار ما گفت: رشد و توسعه، عمران و آبادنی نقاط روستایی عاملی مهم برای رونق بخشیدن به اقتصاد و با نشاط کردن جامعه است.

 مجتبی شجاعی با مهم برشمردن سرمایه گذاری در روستاها و کمک به رشد و آبادانی و رونق نقاط روستایی، بیان کرد: گسترده تر کردن چترهای خدمات در روستاها علاوه بر شتاب بخشیدن به توسعه همه جانبه جامعه سبب تقویت امید و نشاط در زندگی می شود.

 وی گفت: با توجه به اینکه در هر روستا علاوه بر مشکل، توانمندی های زیادی وجود دارد، نظام با اختصاص اعتبار و اختیار لازم به دهیاران برای اجرای مناسب طرحها و برنامه های توسعه، به پویایی روستاها نیز توجه دارد.

 شجاعی اظهار کرد: در بخش مرکزی خاش ظرفیتها و پتانسیل های بیشماری وجود دارد و ساکنان نقاط روستایی نیز به استفاده از خدمات و حمایتهای دولت نیازمند هستند.