سیستان و بلوچستان دروازه بی دفاع در هجوم واردات میوه

به نقل از عصرهامون، آمارهای جهاد کشاورزی می گوید در سه ماهه نخست امسال به غیر از واردات چهار میوه مجوز دار موز، آناناس، انبه و نارگیل محصولات دیگری مانند انار، پاپایا تازه، زیتون، منگوتین(مگنوستین) و گلابی هندی هم دیده می‌شد که به گفته مسئولین جهاد کشاورزی هیچ مجوزی برای آنها صادر نشده است، ورود به مجوز این محصولات در حالی با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد که این سئوال مطرح می شود این محصولات بدون مجوز چگونه از مبادی رسمی وارد کشور شده اند!

قانون وارد محصولات کشاورزی می گوید یک محصول کشاورزی برای ورود به کشور مشروط به صدور مجوز برای واردات آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی و صدور گواهی بهداشتی و طی کردن مراحل قرنطینه‌ای از سوی دستگاه‌های متولی مانند سازمان حفظ نباتات و دامپزشکی است اما این میوه‌ها بدون مجوز این دستگاه ها به کشور وارد شده است.

در همین خصوص علی اکبر مهرفرد قائم مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی می گوید: هیچ مجوزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای واردات انار، زیتون و غیره صادر نشده و ممکن است آمار ثبت شده در گمرک، واردات موقت این محصولات برای فرآوری، بسته‌بندی و صادرات مجدد باشد و تنها چهار میوه موز، آناناس، نارگیل و انبه از سوی این وزارتخانه مجوز دارند که آن‌ها نیز بدون مجوز این وزارتخانه و بر اساس اعلام نیاز صورت گرفته اقدام به واردات می‌کنند.

همچنین محمدعلی باغستانی میبدی - رئیس سازمان حفظ نباتات - نیز درباره واردات این میوه ها اظهار کرد: هیچ مجوزی برای واردات انار صادر نشده و وزارت جهاد کشاوزی تنها برای واردت چهار قلم میوه گرمسیری نارگیل، آناناس، موز و انبه مجوز صادر کرده است و این یعنی  سازمان حفظ نباتات هیچ نظارتی بر واردات انار نداشته است و تایید نمی‌کند.

وی افزود: نامه نگاری‌ها و مکاتبات لازم  در این زمینه با دستگاهای متولی صورت گرفته و منتظر دریافت پاسخ پیگری‌های صورت گرفته در این زمینه هستیم.

سیستان و بلوچستان نیز به دلیل همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان دروازه واردات میوه در کشور محسوب می شود و سوغات های که سلامت مردم را تهدید می کند به صورت رسمی و غیر رسمی وارد استان می شوند.

درحالی که واردات میوه بجز محصولات ذکر شده در فوق از مدتها پیش ممنوع است و براین ممنوعیت بارها تاکید و تصریح شده است، امامیوه هایی چون انبه و نارنگی به نحو گسترده ای درمیوه فروشی ها به چشم می خورد و آزادانه به فروش می رسد، جالب است که میوه های خارجی قاچاق بیشتر شامل اقلامی است که بیشتر در استان تولید می شود. مانند انبه و نارنگی!

بااین حال هیچکس نمی داند با وجود ممنوعیت واردات میوه، این میوه ها چگونه وارد کشور می شوند. توجه به این نکته ضروری است که میوه کالایی نیست که توسط مسافر یا کولبرهای مرزی وارد کشور شود. چون ارزش وفسادپذیری سریع این کالا ایجاب می کند که درحجم بالا وتوسط کامیون یا کانتینرهای یخچال داروارد کشور شود. لذا واردات میوه چندان قابل مخفی کردن نیست وهمچنین تداوم عرضه آن درمیوه فروشی ها نشان می دهد قاچاق میوه دائمی بوده وبه یک رویه تبدیل شده است.

در حالی سیستان و بلوچستان یکی از مبادی اصلی واردات انبه است که این میوه انبه طی سال‌های گذشته ممنوع بوده و پارسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی و با هدف جلوگیری از قاچاق این محصول که مشتری خود را نیز در بازار ایران پیدا کرده بود، آزاد و مشروط به تاییدیه‌های بهداشتی سازمان حفظ نباتات شد.

محمد شریف خالقی دبیر کمیسیون نظارت بر قاچاق کالا و ارز سیستان‌ و بلوچستان در همین خصوص گفته است که طی دو ماه گذشته 3 هزار و 500 تن انبه به استان وارد و روانه بازار مصرف شده است تا کمبودی در بازار میوه استان احساس نشود.

در حالی سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از دروازه های ورود کالا شناخته می شود که به گفته کارشناسان اگر نظارت قانونی بر این واردات و تاییدیه های بهداشتی نباشد سوغات آن می تواند ورود آفات نباتی دردسر ساز به کشور باشد.