3 میلیون و 100 هزار کودک زیرپوشش طرح بینایی سنجی بهزیستی قرار گرفتند

 مینو رفیعی شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار داشت: تنبلی چشم چنانچه در سن سه تا 6 سالگی تشخیص داده نشود مشکلات جبران ناپذیری را برای کودکان به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: همچنین اگر تنبلی چشم در سن کودکی درمان نشود ممکن است به نابینایی فرد منجر شود.

وی ادامه داد: بینایی سنجی باید در سن سه تا 5 سال کامل انجام شود زیرا در این مدت کره ی چشم درحال رشد است.

وی بیان کرد: تنبلی چشم اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است و اگر از زمان خودش گذشته باشد غیر قابل درمان است.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی کشور گفت: بهزیستی سیستان و بلوچستان به دلیل عدم استقبال پزشکان حتی یک مرکز ژنتیک غربالگری ندارد.

رفیعی اظهار داشت: راه اندازی مرکز ژنتیک غربالگری در سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه ازدواج فامیلی در این استان رواج دارد بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: با توجه به پهناوری سیستان و بلوچستان لازم و ضروری است که این استان حداقل پنج مرکز ژنتیک داشته باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان باید با اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان در خصوص راه اندازی مرکز ژنتیک همکاری های لازم را داشته باشد تا مردم این استان بیشتر از این در زحمت و مشقت قرار نگیرند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای مردم سیستان و بلوچستان را در خصوص راه اندازی و تجهیز مراکز ژنتیک در این استان انجام دهد.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی کشور گفت: خیران عزیز می توانند در زمینه راه اندای مراکز ژنتیک غربالگری در سیستان و بلوچستان که یکی از ضرورت های اصلی و حیاتی این استان است همکاری های لازم را با بهزیستی داشته باشند.

رفیعی اظهار داشت: مراکز ژنتیک غربالگری اگر در سیستان و بلوچستان راه اندازی شود مشکلات ناشی از معلولیت های جسمی و ذهنی به حداقل خواهد رسید.

وی بیان کرد: یک میلیون و 100 هزار کودک در سال گذشته غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد سه هزار کودک با اختلالات شنوایی روبه رو بودند.

وی افزود: غربالگری شنوایی باید در سن 3 تا 5 سال انجام شود زیرا علت های ناشنوایی در این سالها متفاوت است.

وی افزود: 240 مرکز مشاور ژنتیک در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها 23 مرکز دولتی و بقیه آنها توسط بخش خصوصی اداره می شوند.