رهایی 2 نفر از قصاص نفس

وقوع بسیاری از دعاوی به دلیل پایین بودن آستانه تحمل مردم است و دستگاه‌های متولی فرهنگی می‌توانند با نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش از تبعات بعدی آن که ممکن است قتل و انتقام‌گیری باشد جلوگیری کنند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در زمینه یکی از پرونده‌های قتل که اخیراً منجر به صلح و سازش شده است، به خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: بر اثر اختلاف فامیلی بین دو نفر از اعضای یک طایفه یک نفر از آنها به قتل می‌رسد که با دستگیری قاتل پرونده در شعبه اول دادگاه کیفری استان رسیدگی و دادگاه نیز با توجه به کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب زابل، شکایت اولیای دم و تقاضای آنها مبنی بر قصاص، نامبرده را به قصاص نفس در حق اولیای دم پس از استیذان از مقام معظم رهبری محکوم می‌کند.

محمدرضا طاهری گفت: در ادامه این ماجرا در راستای انتقام‌گیری نیز یک نفر از طایفه مقتول با اسلحه کمری اقدام به قتل یک نفر از طرف مقابل می‌کند بدین شرح که در تاریخ 7 اسفند ماه سال 1388 مأموران پلیس آگاهی در پی وقوع خبر یک مورد قتل به محل اعزام و مراتب به بازپرس دادسرای مربوطه اعلام می‌شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: پس از دستگیری متهم و اقرار صریح وی به قتل، انگیزه را انتقام از نامبرده به دلیل قتل برادرش اعلام می‌کند که دادگاه با توجه به اوراق و محتویات پرونده، کیفرخواست صادره، شکایت ولی دم، متهم را به قصاص نفس در حق ولی دم محکوم می‌کند.

*تلاش برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین

وی در خصوص چگونگی ارتباط‌گیری اعضای شورای حل اختلاف با طرفین پرونده گفت: با توجه به ارتباط این دو پرونده با یکدیگر پرونده در تاریخ 31 تیر ماه سال 1394 از شعبات اجرای احکام کیفری برای صلح و سازش به شورای حل اختلاف شماره 19 ارجاع شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان در روند ابتدایی پرونده با توجه به اینکه حکم قصاص پرونده اول در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفته بود و به دلیل اینکه دو پرونده به دلیل اختلافات فامیلی بوده امکان سازش به تنهایی در مورد یک پرونده وجود نداشت، بنابراین با درخواست شورای حل اختلاف و دستور ریاست دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان و همچنین هماهنگی با شعبات اجرای احکام، زمان اجرای حکم قصاص متهم پرونده اول تا زمان رسیدگی پرونده متهم دوم از دیوان عالی کشور و گزارش نهایی آن متوقف شد.

طاهری گفت: در نخستین مرحله بزرگان و ریش‌سفیدان دو طایفه شناسایی شدند که رایزنی‌ها برای ارتباط‌گیری با آنها آغاز شد ابتدا به صورت جداگانه اولیای دم هر یک از قاتلان به شورای حل اختلاف شماره 19 دعوت شدند و مذاکراتی صورت گرفت، با عنایت به اینکه طرفین دعوی، در شهرستان‌های زابل و استان مشهد سکونت داشتند زمان جلسه دوم با انتخاب خودشان به 45 روز بعد موکول شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان بیان کرد: در دومین جلسه با توجه به اینکه طرفین ارتباط خانوادگی داشتند به صورت تلویحی در زمینه آثار مثبت و منفی اجرای حکم قصاص صحبت‌هایی مطرح شد و پرونده برای مدت دیگری تجدید وقت شد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این فاصله رایزنی‌های زیادی از طرف شورای حل اختلاف شماره 19 در شهرستان زابل و استان مشهد به صورت تلفنی و حضوری انجام شد و با توجه به اینکه طرفین رغبتی برای دیداری حضوری هم نداشتند بر اساس زمینه‌هایی که فراهم شده بود شورا مورد اعتماد قرار گرفت و مقرر شد شورا مستقلاً در تمام موارد به صورت جداگانه با اولیای دم صحبت داشته باشد.

*وقتی اولیای دم از قصاص گذشت می‌کنند

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان ادامه داد: سرانجام با وصول نتیجه پرونده متهم اول، شورای حل اختلاف شماره 19، پیشنهاد گذشت از قصاص را با شعار «ببخشید تا بخشنده شوید» در تفکر اولیای دم نهادینه کرد که نهایتاً پس از یک سال و پنج ماه تلاش برای این دو پرونده، اولیای دم پرونده اول در تاریخ 4 آذر ماه سال جاری و اولیای دم پرونده دوم با تماس و رایزنی‌های فراوان در تاریخ 15 آذر ماه جاری رضایت خود را اعلام کردند.

طاهری تأکید کرد: توجه به فرهنگ غنی صلح و سازش و همچنین تلاش برای نهادینه کردن آن در بین مردم از برنامه‌های دستگاه قضایی است که باید علاوه بر ترویج این کار خداپسندانه از ظرفیت بزرگان و ریش‌سفیدان در راستای پیشگیری از جرائم نیز استفاده بهینه کرد.

وی میدان دادن به جوانان و آشنا کردن آنان با فرهنگ بخشش و گذشت را ضروری برشمرد و گفت: با آشنا ساختن جوانان با این فرهنگ غنی و پربار می‌توان از بروز بسیاری از ناهنجاری‌‌ها و درگیری‌ها در سطح جامعه جلوگیری کرد.

به گزارش فارس؛ دستگاه قضایی در کنار حمایت و توجه به سنت حسنه بخشش و گذشت، با افرادی که امنیت عمومی جامعه را به مخاطره بیندازند برخورد قانونی و قاطع خواهد کرد.