چرابرخی کاربران فضای مجازی اقدام به درج ناسزاهای رکیک می کنند؟

گروه اجتماعی – چندی است که اخباری مبنی بر توهین و ناسزا به چهره های معروف جامعه مانند بازیگران، ورزشکاران، هنرمندان و ... در فضای مجازی منتشر می شود به طوری که برخی از این افراد مجبور به بستن صفحات خود می شوند.

 

به گزارش افکارخبر، معمولا به دنبال گذاشتن یک پست و یا عکس ؛ مخالفان و موافقان این افراد اقدام به درج نظرات خود می کنند که ممکن است به مذاق بعضی ها خوش نیاید و ماجرا از اینجا شروع می شود و فرد مشور مورد نظر در مدت زمات بسیار کوتاهی با حجم انبوهی از نظرات و توهین و ناسزاهای رکیک و جنسی و ... مواجه می شود که نه تنها او را نشانه گرفته اند بلکه خانواده اش را بی نصیب نمی گذارند.

با ادمه این روند هنرمند و یا ورزشکار مورد نظر عطای حضور در فضای مجازی را به لقای آن بخشیده و صفحات خود را می بندند و یا دسترسی آن را فقط برای تعداد محدودی از دوستان نزدیک خود امکان پذیر می کند.

اما سوال اصلی این است که چرا برخی کاربران فضای مجازی از دایره ادب و احترام خارج شده و اقدام به درج توهین ها و ناسزاهای رکیک و ... می کنند؟

به اعتقاد جامعه شناسان، این فضاها اکنون در جامعه ما فراتر از یک ابزار ارتباطی صرف قلمداد  می شود و نسل جوان از طریق این فضا و با عضویت در شبکه های اجتماعی با همسالان خود ارتباط برقرار می کند.

متاسفانه نسل جوان و نوجوان فعلی نسبت به نظام ارزشی جامعه ، عرف و قوانین اجتماعی پذیرفته شده در طول سالیان طولانی بدبین و بی اعتماد شده و آنها را قبول ندارد بنابراین به دنبال بازتعریف و ایجاد  نظام ارزشی مورد نظر خود است .

این قشر به دنبال ارزش هایی است که اخلاقیات و عرف و اصول حاکم بر رفتار افراد، دارای  ماهیت نسبی و گذرا بوده و بنا بر موقعیت و مقتضایت جامعه و زمان می تواند تغییر کند در اصل این قشر در پی نظامی است که برپایه خوشگذرانی بوده و نمی خواهد پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشد.

فضای مجازی فرصت مناسبی برای این دسته از جوانان است زیرا در این فضا آنها می توانند هویت اصلی خود را مخفی نگه داشته و در برابر هرآنچه که موافق آن نیستند اقدام به مخالفت آشکار و علنی در قالب توهین، ناسزا، افترا و انواع و اقسام خشونت های نوشتاری کنند.

این در حالی است که در عالم واقع اگر فردی در جامعه اقدام به فحاشی و هتک حرمت کند با برخورد شدید شهروندان مواجه می شود در حالی که در فضای مجازی پاسخ ها مکتوب بوده و فرد هتاک برای خود محدوده امن احساس می کند بنابراین زیر سایه  این حاشیه هر روز گستاخ تر و جری تر می شود.

نبود نظارت های کافی در این حوزه سبب شده تا این افراد ترسی از قوانین و مجازات نداشته باشند .

البته دلایل شدت گرفتن این گونه رفتارهای نامطلوب اجتماعی در فضای مجازی را باید در جامعه واقعی و لایه های مختلف آن جستجو کرد زیرا نگاهی به آمار نشان می دهد در سال های اخیر میزان خشونت کلامی و فیزیکی در جامعه افزایش یافته و بالا رفتن آمار تشکیل پرونده های قضایی در این زمینه موید این مساله است.

متاسفانه در فضای مجازی کاربران حقوق شهروندی و حریم خصوی یکدیگر را به رسمیت نمی شناسند و به هم  احترام نمی گذارند و این مساله را می توان سرآغاز توین ها دانست.

در حالی که افراد در فضای مجازی مانند فضای واقعی دارای حق و حقوقی است و باید احترام او را حفظ کرد بنابراین به صرف گذاشتن پست و یا عکسی که با آن مخالفیم حق نداریم به افراد توهین کرده و حقوق آنها را نادیده بگیریم.

اهانت به افراد معروف و هنرمندان در فضای مجازی نشان دهنده این است که برخی از کاربران معانی جامعه مدنی و رعایت حقوقو دیگران را درک نکرده اند .

 

راه های استفاده صحیح از فضای مجازی

آمار استفاده از اینترنت در ایران و جهان رشد چشمگیری داشته و به عبارت بهتر تا چند سال آینده بیشتر افراد کشور از این تکنولوژی برای کارهای روزمره خود استفاده می کنند که باتوجه به توسعه همگانی این ابزار ارتباطی به حتم شاهد افزایش میزان توهین ها و استفاده های نادرست از این  امکان ارتباطی خواهیم بود.

برای ممانعت از ادامه این روند نامطلوب باید اقدام به فرهنگ سازی از درون خانواده، مدرسه و اجتماع کرد زیرا تا فرد در خانواده از نظر فرهنگی ، تربیت نشود نمی توان از جانعه انتظار معجزه داشت.

پس از آن اولیای مدرسه باید به نوجوانان و جوانان آموزش استفاده مناسب از فضای مجازی را بدهند و در نهایت مسوولان جامعه با رعایت اصول اخلاقی و شئونات الگوی این قشر آینده ساز باشند.