لاشه های رهاشده در طبیعت کوار، تهدیدی علیه بهداشت عمومی+تصاویر

شهرستان کوار از قطبهای دامپروری استان محسوب می شود، به طوری که طبق گزارش سال 93 جهاد کشاورزی این شهرستان، تولید محصولات دامی کوار در این سال بالغ بر 40 هزار تن بوده است.

اما مشکلی که این روزها مردم برخی از روستاهای کوار با آن مواجه اند، رهاسازی لاشه‌های گاو در حاشیه این روستاهاست، لاشه هایی که بوی تعفن آن ها، شرایط بسیار ناخوشایند و غیربهداشتی را برای ساکنین این روستاها به وجود آورده است.

نکته قابل تأمل در خصوص این اقدام غیر بهداشتی این است که لاشه‌های این حیوانات به همراه دیگر زباله های رهاشده در طبیعت، منبع بسیار خوبی برای تغذیه و رشد و نمو پشه های ناقل مالاریا و سالک و تهدیدی بسیار جدی علیه سلامت روستائیان و دیگر مردم شهرستان بوده که این مساله مورد تصدیق کارشناسان بهداشت نیز می باشد.

البته این گونه اقدامات به همین جا ختم نمی شود و می بایست انتقال بیماری به دیگر دام ها و بروز و گسترش بیماری‌های مشترک انسان و دام را به آن اضافه نمود.

همچنین گزارشات ضد و نقیضی در خصوص سوء استفاده برخی از افراد از لاشه های تازه و جداکردن قسمت‌هایی از آنها همچون پاچه و ران جهت فروش به برخی اماکن عرضه مواد غذایی و دستگیری این افراد توسط برخی از روستائیان منتشر شده است، مسئله ای که در صورت واقعیت، بر عمق این بحران می افزاید و می بایست مسئولین امر تصمیمی جدی در این خصوص اتخاذ نمایند.

طی پیگیری های خبرنگار بهارکوار از مراجع مختلف همچون شبکه بهداشت، اداره دامپزشکی، جهاد کشاورزی و دهیاری "روستای فتح آباد" به عنوان یکی از روستاهایی که به طور جدی با این مسئله درگیر است، نکته‌ای که نمود ویژه‌ای داشت عدم وجود متولی دارای قدرت اجرایی در این زمینه بود به طوری که ادارات دامپزشکی و جهاد کشاورزی خود را متولی بهداشت دام های زنده می دانستند و در عین حال آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در این خصوص اعلام کردند و تأکید داشتند که این مسئله باید با همکاری همه‌ی دستگاه های مرتبط برطرف شود.

از طرف دیگر مسئولین شبکه بهداشت کوار نیز علیرغم اشاره به تذکرات، هشدارها و اقدامات انجام داده در این خصوص، خود را از ورود مستقیم به این امر مبرا دانسته و وظیفه پیگیری و شکایت از متخلفان را در محدوده شهر متوجه شهرداری و در محدوده هر روستا متوجه دهیاری آن روستا می‌دانند و این در حالی است که دهیاران روستاها به دلیل بومی بودن و مراودات و ارتباطات خویشاوندی که با بسیاری از مردم دارند امکان برخورد جدی با متخلفان را خارج از توان خود می دانند.

دهیار روستای فتح آباد در گفتگو با خبرنگار بهارکوار با اعلام خبر جمع آوری لاشه‌ها و زباله های رهاشده در طبیعت گفت: تاکنون جلسات متعددی با حضور مسئولین ادارات مرتبط با این امر گرفته شده و مقرر گردیده بود که دهیاری فتح آباد مکان مشخصی را جهت دفن بهداشتی این لاشه‌ها آماده کند و ما نیز این کار را انجام دادیم منتهی باز هم شاهد رهاسازی لاشه ها توسط برخی از افراد هستیم.

به هر حال به نظر می‌رسد دامپروری کوار پیش از آنکه گرفتار تب برفکی و بیماری هایی از این دست شود گرفتار تب بی‌مسئولیتی برخی از مردم و عدم برنامه ریزی و برخورد جدی مسئولین با این معضل شده است.