بزرگترین کارخانه تولید روغن نباتی جنوب کشور در سروستان افتتاح شد

به نقل از سروستان ما، اوایل ظهر امروز و با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، استاندار فارس و و جمعی از مدیران ارشد این استان، شرکت تولیدی روغن نباتی کیمیادانه فارس در شهرستان سروستان افتتاح شد.

رضا شمسایی،مدیر عامل شرکت کیمیادانه فارس در مراسم افتتاحیه این مجتمع تولیدی با اشاره به میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این مجتمع اظهار داشت: این کارخانه در فضایی به مساحت 17 هکتار و با زیربنایی بالغ بر 15000 متر مربع و با سرمایه گذاری 340 میلیارد ریال که بالغ بر 60 درصد این مبلغ توسط بخش خصوصی و مابقی از طریق دریافت تسهیلات بانکی صورت گرفته است.

وی همچنین افزود: در فاز اول این مجموعه که روغن کشی به روش اکستراسیون(حلال) 200 تن ورودی دانه برنامه ریزی گردیده که قابلیت جذب 60 هزار تن دانه در سال را داراست.

 شمسایی در پایان سخنان خویش با تقدیر از سازمان جهاد کشاورزی فارس و سرپرستی بانکی ملی این استان گفت: با افتتاح فاز اول این کارخانه تولیدی بیش از 70 نفر به صورت مستقیم و بیش از 2000 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد که در صورت حمایت دولت و راه اندازی فازهای تکمیلی این مجموعه زمینه اشتغال بیش از 600 نفر به صورت مستقیم و بالغ بر 20000 نفر به صورت غیرمستقیم فراهم می شود.

پس از سخنرانی این مجتمع تولیدی،  حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در سخنانی کوتاه با اشاره به بحران کم آبی در سطح کشور به ویژه استان فارس گفت: با توجه به اینکه استان فارس یکی از قطب های مهم کشاورزی می باشد و از سوی دیگر از جمله استان هایی است که به دلیل خشکسالی های متوالی صنعت کشاورزی آن در معرض خطر قرار گرفته، بهترین راهکار در راستای حفظ و توسعه صنعت کشاورزی این اسان، تغییر الگوی کشت و تلاش در جهت بهره وری حداکثری از منابع آب می باشد.

وی همچنین افزود: تلاش داریم با ترویج کشت دانه های روغنی از جمله؛ کلزا بتوانیم ضمن تامین نیاز کارخانه های تولید کننده روغن نباتی از کشاورزان پر تلاش این استان کمک کنیم.

حجتی گفت: چشم انداز ما برای افزایش تولید دانه های روغنی ظرف چند سال آینده، رسیدن به مرحله تولید 200 هزار تن دانه های روغنی در سطح کشور در سال می باشد تا از این طریق بتوانیم از حجم بالای واردات دانه های روغنی جلوگیری کنیم.

توسعه شبکه آبیاری نوین در سطح بیش از 250  هزار هکتار از مزارع کشاورزی از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای بهره وری از منابع آبی است که بنا به گفته  حجتی؛ سهم استان فارس از سیستم مکانیزه بالغ بر 30 هزار هکتار می باشد.

در ادامه این مراسم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در سخنانی اظهار داشت: به دلیل بی توجهی به روستا ها به عنوان مرکز تولید محصولات کشاورزی امروز شاهد افزایش مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرهای بزرگ هستیم که در این راستا سیاست دولت، حمایت از کشاورزان روستا نشین و تامین امکانات توسعه کشاورزی در سطح روستا های کشوراست.

وی همچنین افزود: سیاست قطعی دولت حمایت از صنایع تبدیلی کوچک و متوسط به عنوان یکی از راهکارهای رونق اقتصادی در مقوله اقتصادی مقاومتی است که از تاکیدات مقام معظم رهبری می باشد.

تلاش در جهت حل مشکل بحران آب و کم آبی به ویژه در استان فارس از طریق بهره وری از آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت از جمله تاکیدات معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم بود.

خاطر نشان می شود در انتهای سفر نیم روزی معاون اول رئیس جمهور به سروستان، طرح نمادین آبیاری نوین در سطح 4 هزار هکتار از باغات پسته سروستان کلید خورد.

 

گوشه هایی از این مراسم به روایت تصویر؛