احتمال تبدیل فرونشست روستای دیندارلو به فروچاله

خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی استان فارس را با پدیده فرونشست زمین روبه‌رو کرده است پدیده‌ای که براساس اعلام مرکز زمین‌شناسی جنوب کشور وضعیت آن در 5 شهرستان داراب، نی‌ریز، فسا، استهبان و مرودشت نگران‌کننده است.

به گفته مصطفی هاشمی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس، در حال حاضر خطر فرونشست زمین 20 دشت استان فارس که شامل حدود 60 روستا می‌شود را تهدید می‌کند. 

وی با بیان اینکه طرح انجام مطالعات بر دشت‌های پرخطر استان فارس از دو سال پیش ارائه شده و اجرای آن نیاز به 500 میلیون ریال اعتبار دارد می‌گوید: متاسفانه اجرای این پروژه مطالعاتی مهم با کمبود اعتبار روبه‌رو است.

طهمورث یوسفی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور می‌گوید: براساس بودجه تعیین شده کار مطالعه و تحقیقات اولیه در دشت‌های پرخطر استان فارس شروع شد اما به دلیل عدم تخصیص و حذب اعتبار این کار به کندی پیش می‌رود.

یوسفی منطقه بی‌خطر را فاصله 50 متری از شکاف ایجاد شده در روستای دیندارلو اعلام می‌کند و می‌گوید: شکاف موجود در روستای دیندارلو فسا 10 تا 15 متر در حال پیشروی است و امکان  به وجود آمدن فروچاله‌ای مانند فروچاله ایج استهبان در این منطقه بسیار زیاد است.

وی خواستار کنترل بیشتر برداشت آب در این منطقه شده و می‌افزاید: با بهینه کردن مصرف آب می‌توان از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد و با توجه به برداشت‌های فصلی آب در این منطقه احتمال تکرار این‌گونه فرونشست‌ها بسیار زیاد است.

بخشدار ششده و قره بلاغ نیز می‌گوید: با توجه به اعلام حریم 50 متری از هر طرف فرونشست و شکستگی‌های منازل تقریباً کل روستای دیندارلو شامل حریم فرونشست می‌شود بنابراین برای حل بحران در این روستا باید در اعتبارات استان اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.

بلاغی با تاکید بر اینکه با وضعیت کنونی ساخت و ساز در این روستا به صلاح نیست می‌افزاید: باید از ورود آب به این شکاف جلوگیری شود  و همچنین محل جدید برای جابه‌جایی روستا به مکان جدید در نظر گرفته شود.

ابراهیم خرم، سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان فسا، نیز با اشاره به وضعیت بحرانی فرونشست روستای دیندارلو، بلاتکلیفی مردم روستا، عدم اجرای پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز، رعب و وحشت اهالی این منطقه خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به این موضوع شد.

کارشناس عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس نیز می‌افزاید: برای جابه‌جایی روستا باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود زیرا احتمال بروز مشکلات اجتماعی در جابه‌جایی وجود دارد.

کارشناس اداره کل مدیریت بحران استان فارس، نیز علت اصلی این فرونشست را خشکسالی و عدم مدیریت مصرف آب  اعلام و تصریح می‌کند: باید از تداوم و تکرار این پدیده جلوگیری شود و اکنون باید سازمان زمین‌شناسی به صورت دقیق‌تر مطالعه بر روی این موضوع را شروع و نتیجه آن را هر چه سریع‌تر اعلام کند.