همسر آزاری در استان فارس روبه افزایش است

روزبه کردونی در همایش بررسی آسیب‌های اجتماعی و خرد جمعی در شیراز گفت: در مورد شاخص آسیب‌های اجتماعی وضعیت کشورمان از همسایگان منطقه ای به مراتب بهتر است و دراین زمینه نباید با سیاه نمایی جامعه را دچار ناامیدی کنیم.

وی افزود: در مباحث خودکشی، طلاق وایدز نسبت به بسیاری ازکشورها وضعیت بهتری را دارا هستیم.

مدیر کل کاهش آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون ادامه داد: روند افزایشی بعضی آسیبهای در کشور نامطلوب است.

وی اضافه کرد: نباید بگونه ای سیاه نمایی شود که در ذهن مخاطب اینگونه تصویری ارائه شود که فقط کشور ما دچار آسیب است، در کشور ما مبارزه با اعتیاد تاریخی ۶۰ساله دارد.

کردونی بیان کرد: در دنیایی زندگی می کنیم که ۱۷۰هزار کودک کار وجود دارد، سالانه یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر بر اثر فقر می میرند،۳۰درصد زنان مورد تجاوز قرار گرفته اند بنابراین آسیب در تمام دنیا وجود دارد و در کشور ما هم بعضی شاخص ها روند نامطلوب افزایشی دارند ولی مجموعا از خیلی از کشورها بهتر هستیم.

وی اضافه کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی نباید سیاه نمایی و نباید انکار کرد، باید واقعیت انتقال داده شود. وقتی سیاه نمایی شود مسولین تحمل برخورد با آسیب را نخواهند داشت و با آن کنار می آیند.

وی ادامه داد: در برخورد با آسیب‌های اجتماعی باید رویکرد آکادمیک داشته باشیم، در دنیا نیز در برخورد با آسیب سه رویکرد وجود دارد یکی اینکه فرد آسیب دیده معضل است در دومین رویکرد فرد آسیب دیده را قربانی می داند و سومین رویکرد این است که فرد آسیب دیده حقوق شهروندی دارد.

مدیرکل کاهش آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون گفت: در حوزه آسیب اجتماعی باید بخش خصوصی و خیرین فعال شوند و مکانهایی برای امنیت کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست ایجاد کنندو دغدغه ورود به آسیبهای اجتماعی در آنها ایجاد شود، دولت نیز در این زمینه نیاز به کمک خیرین دارد.

وی ادامه داد: باید موجی در کشور ایجاد شود که خیر جمعی فقط مختص بعضی موارد نیست و باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی یک بسیج عمومی و حرکت جهادی شکل بگیرد.

کردونی بیان کرد: وضعیت استان فارس در سه شاخص سالیانه اخیر روبه بهبود است در نسبت طلاق از نرخ میانگین کشور بهتر است و از سال ۹۲ سیر نزولی داشته، در مرگ ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر نیز روند کاهشی در استان فارس طی شده و از سال ۹۰که ۵.۳بوده به۳.۹در سال ۹۴ کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل کاهش آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون اضافه کرد: سومین روند کاهشی استان فارس در زمینه آسیب اجتماعی مربوط به نزاع هایی است که منجر به معاینه شده که این روند از سال ۹۰که ۸۱۲ نفر بوده در سال ۹۴به ۷۵۸ نفر  در هر ۱۰۰هزار نفر نزول پیدا کرده است.

کردونی متذکر شد: دو شاخص نگران کننده نیز در استان فارس سیر سعودی داشت که کودک آزاری و همسر آزاری است و باید به این دو شاخص در استان فارس توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: دوران کلی گویی در مورد آسیب‌های اجتماعی تمام شده و باید عملیاتی موضوع پایش و مورد بررسی قرار گیرد در اولین گام باید جامعه هدف مورد آسیب شناسایی دقیق شود و به اطلاعات کامل ازین که آسیب دیده چه کسی است و کجاست دست یابیم و بعد دلیل آسیب را کنکاش و متناسب با آن دلیل راه حل ارائه دهیم.

مدیر کل کاهش آسیب های اجتماعی وزارت تعاون بیان کرد:امروزه با ورود رهبر معظم انقلاب واهتمام دولت در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی فضای عمومی امیدوار کننده ای ایجاد شده که باید از فضای ایجاد شده حداکثر بهره برداری را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی ببریم