دهه ۶۰ دوران طلایی سینمای دفاع مقدس

حسین شهابی، درخصوص وضعیت این روز‌های سینمای دفاع مقدس گفت: وضعیت و حال سینمای دفاع مقدس ایران در حال حاضر به هیچ وجه خوب نیست. تولیدات و مفاهیم آنها در همان زمان دهه شصت مانده و تغییر چندانی در مضمون آثار ایجاد نشده است. البته معدود آثار بسیار موفقی تولید شده، اما در قبال تمام این سال‌هایی که از دوران دفاع مقدس گذشته آمار اندکی است.

وی در همین راستا افزود: هر چند وقت یک بار جوانانی به صورت خود جوش فیلم‌های درخشانی در عرصه دفاع مقدس می‌سازند و بسیار هم مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما این تلاش‌های جسته گریخته نمی‌تواند در آمار کلی سینمای دفاع مقدس تغییری ایجاد کند. برای موفقیت در عرصه سینمای دفاع مقدس نیازمند برنامه ریزی اصولی هستیم تا موفقیت های به دست آمده استمرار پیدا کند. 

کارگردان فیلم «دوران سرطانی» آثار دفاع مقدس را نیازمند بودجه خواند و تاکید کرد: سینمای دفاع مقدس سینمای بسیار خاصی است و باید با قدرت به سمت آن رفت. این سینما به شدت هزینه بر بوده و دقت زیادی را در ساخت و تولید می‌طلبد. فیلم دفاع مقدسی را نمی‌توان مثل دیگر فیلم‌ها کم خرج و خیابانی ساخت چرا که زیرساخت‌های عمده‌ای را در بخش فیزیکی می‌طلبد.

این کارگردان سینما در همین راستا تاکید کرد: بدون شک فیلم جنگی ساختن معیارهای خودش را دارد، در این نوع از سینما اگر هزینه تولید بالا نباشد نمی توان بسیاری از ابزارآلات واجب و ضروری را فراهم کرد، این نوع از فیلم نیازمند حضور تعداد زیادی عوامل حرفه ای و کارکرده است که خود آنها نیز هزینه هایی دارند. 

وی حمایت از سینمای دفاع مقدس را لازم دانست و افزود: در ژانر دفاع مقدس مسئولین فرهنگی باید همکاری بیشتری انجام دهند و حمایت‌های ویژه‌ای را در خصوص این ژانر از سینما به عمل آورند. وقتی حمایت درست از این سینما صورت بگیرد کیفیت آثار دفاع مقدس افزایش می‌یابد و سالانه شاهد تولید فیلم‌های خوبی در این سبک خواهیم بود. اتفاقی که متاسفانه مدت‌هاست از آن دور شده‌ایم. 

کارگردان فیلم «آزاد به قید شرط» دهه شصت را دوران طلایی سینمای دفاع مقدس خواند و اضافه کرد: طی سال‌های اول بعد از جنگ تحمیلی فیلم‌های زیادی در عرصه دفاع مقدس ساخته می‌شد و مردم هم به شدت از این فیلم‌ها استقبال می‌کردند.

وی در همین رابطه افزود: برخی شاید گمان کنند آن زمان مردم به دلیل نبود آثار متنوع از سینمای دفاع مقدس استقبال می کردند، اما اینطور نیست بلکه دلیل جذب مردم کیفیت خوب فیلم‌های دفاع مقدسی دهه شصت بود. فیلم‌هایی که آن زمان بر اساس نیاز جامعه ساخته شده و حمایت می‌شدند. امروز ما باید فیلم دفاع مقدسی به روز بسازیم تا جامعه با آن ارتباط برقرار کند. 

شهابی با ابراز گلایه نسبت به توجهی مسئولین فرهنگی به سینمای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس به طور مستقیم وابسته و نیازمند همکاری و کمک نهاد‌های فرهنگی و دولت است. کارگردان‌های خوب دفاع مقدسی ما به دلیل نبود امکانات و حمایت مالی خانه نشین شده‌اند. اگر می‌خواهیم در این ژانر اتفاق بزرگی افتاده و تغییری حاصل شود باید بدون شک به حمایت از فیلمسازان بپردازیم تا نسل جدید نیز به این ژانر روی آورد.