کرونا سینمای نیمه جان را هم رها نکرد

 وضعیت سینما از اسفند ماه سال گذشته و بعد از شیوع بیماری کرونا رو به افول نهاده و اکثریت آثار سینمای در مرحله تولید و یا اکران متوقف شده اند. حال بار دیگر سینماهای سراسر کشور طعم تعطیلی نامشخصی را تجربه می کند. 

سینمایی که در اکران تابستان با فروش بسیار پایینی روبرو بود، حال بار دیگر با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا سالنهای سینما تعطیل شده اند و باید دید این تعطیلی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، تعطیلی سینماها در حالی رخ می دهد که بسیاری از اهالی سینما مخالف این اتفاق هستند.

از سویی شورای صنفی نمایش نیز از نبود هیچگونه شکایت و گزارشی مبنی بر ابتلای تماشاگران به بیماری کرونا خبر داده است، این شورا تاکید دارد که سالنهای سینما بسیار سختگیرانه تمامی پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده اند و هیچ تخلفی در این باره صورت نگرفته است. 

شاید برخی از اهالی سینما به امید حرکت کند چرخه اکران همچنان امیدوار بودند که سینما به زیست خود ادامه دهد اما شرایط به گونه ای پیش رفت که بار دیگر سینماها تعطیل شدند، تعطیلاتی که شاید این بار هم به مدتی طولانی رخ دهد. 

حال باید دید مسئولین فرهنگی و سینمایی چه تمهیدی را برای شرایط فعلی اندیشیده اند، طبیعتا اکران آنلاین و یا سینما ماشین با توجه به شکستشان راهی عملی نیستند، از سویی شرایط بیماری کرونا و افزایش تعداد مبتلایان طی روزهای گذشته هم امید بازگشایی زودهنگام را گرفته تا بار دیگر هنر هفتم در سردرگمی به سر ببرد. 

سینمای کشور بعد از شیوع بیماری کرونا روزهای تیره‌ای را پشت سر گذاشته است، سینمایی که بعد از ماه‌های طولانی تعطیلات به امید بازگشایی مانده بود اما بعد از بازگشایی با فروش بسیار اندکی در اکران تابستان روبرو شد. 

تیر ماه امسال سالنهای سینما بعد از چهار ماه تعطیلی بار دیگر میزبان مخاطبان شدند اما پس از سه ماه تنها عایدی بازگشایی سینماها شکست فجیع تمامی آثار در گیشه بود، اتفاقی که بدون شک تهیه کنندگان را در شرایط بدی قرار می دهد، از سویی اکثر سازندگان آثار نسبت به نبود حمایت های مالی گلایه می کنند.

شکست آثار سینمایی در اکران تابستان باعث شد تا بسیاری از منتقدین بازگشایی بدون برنامه سینماها را هدف قرار دهند، اما چرخه اکران بی توجه به این انتقادات سه فیلم تازه را به عنوان نمایندگان اکران پاییزه راهی سینما‌ها کرد، آثاری که در سه روز نخست خود موسوم افتتاحیه جمعا به فروشی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان رسیدند.