علت ماندگاری سریال «وضعیت سفید» از زبان آقای بازیگر

سریال «وضعیت سفید» یکی از بهترین و ماندگارترین آثار نمایشی تلویزیون در یک دهه گذشته و حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. در این سریال به کارگردانی حمید نعمت‌اله به سال‌های بمباران تهران در دوران جنگ تحمیلی پرداخته شده است. اعضای یک خانواده برای دور ماندن از آسیب‌های ناشی از بمباران در باغ پدری‌شان در اطراف پایتخت دور هم جمع می‌شوند در حالی که اختلافات عمیق و ریشه داری با هم دارند.

در این سریال بازیگرانی همچون یونس غزالی، رابعه مدنی، ابوالفضل پورعرب، افسانه بایگان ، شهین تسلیمی، عباس غزالی، علی سلیمانی و ... به ایفای نقش می‌پردازند.

عزت الله مهرآوران نیز یکی از بازیگران سریال وضعیت سفید است و ایفاگر نقش هوشنگ، داماد خانواده. دامادی که به دور از حاشیه‌ها و جنجال‌ها شخصیتی آرام دارد و به دنبال برقراری صلح و آشتی در میان سایر اعضای خانواده است. این بازیگر پیشکسوت از همبازی شدن با بازیگران جوان سریال «وضعیت سفید» به نیکی یاد می‌کند و می‌گوید که کار کردن با جوانان را دوست دارد.

او قصه جذاب و بی ریای سریال «وضعیت سفید» و کارگردانی مسلط نعمت اله را از جمله دلایل جذابیت این اثر برشمرد. فروشگاه، هتل پیاده رو، پیامک از دیار باقی، لیسانسه ها، فوق لیسانسه ها، بیمار استاندارد و پدرپسری از جمله دیگر سریال‌هایی است که عزت الله مهرآوران در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

به بهانه پخش سریال وضعیت سفید از آی فیلم ۲ و برای مخاطبان فارسی زبان تاجیک و افغان این کانال، گفت و گویی داشته ایم با عزت الله مهرآوران، بازیگر نقش هوشنگ در این مجموعه نمایشی جذاب و ماندگار.

* آقای مهرآوران؛ هوشنگ شاید یکی از دوست داشتنی‌ترین شخصیت‌های سریال وضعیت سفید باشد. خودتان چقدر این کاراکتر را دوست داشتید و با او همذات پنداری کردید؟

هوشنگ کاراکتر خوبی بود، چرا که در میان درگیری‌ها و دعوا‌های خانوادگی و قهرکردن‌ها تنها کسی بود که دوست داشت زندگی کند. او می‌خواست همه را دور هم جمع کند و اختلاف‌هایی را که بین خانواده همسرش است، رفع کند و همه را آشتی بدهد. هوشنگ شخصیت مثبت و دوست داشتنی‌ است و اگر کسی به غیر از من هم نقشش را بازی می‌کرد، باز دوست داشتنی بود.

* هوشنگ خیلی رفتار درویش گونه‌ دارد و بخشنده است. برای مثال، شورلتش را در اختیار بهروز قرار می‌دهد. خودتان چقدر شبیه هوشنگ هستید؟

خیلی زیاد. خوشبختانه بازی در نقش هوشنگ نیازی به همذات پنداری نداشت؛ چرا که این کاراکتر خود من بود. مهربان بودن، خدمت و کمک کردن به دیگران که در ذات هوشنگ وجود دارد، در خود من هم هست.

* او در عین حال باید محترم (همسرش) را هم آرام کند و مراقب تندروی‌های او باشد. البته می‌بینیم که هوشنگ همسرش را خیلی دوست دارد. چگونه با خانم بایگان هماهنگ بودید که این سکانس‌ها و رفت و آمد‌های کلامی جذاب و طبیعی شود؟

ما در وهله اول قبول کردیم که هنرپیشه هستیم و دو نقش را بازی می‌کنیم و ایشان دوست داشت بهترین بازی را کند و من هم همینطور؛ بنابراین توانستیم به خوبی بر مبنایی که نقش را بازی می‌کنیم این ارتباط را واقعی و طبیعی جلوه داده و هر دو توانستیم این ارتباط دو نفره را به خوبی رعایت و اجرا کنیم. هیچ مشکلی از لحاظ بازی نداشتیم.

* به نظرتان رفتار هوشنگ در قبال ازدواج دخترش خیلی ساده گیرانه است؟ داماد آینده اش هنوز دیپلم نگرفته و سربازی هم نرفته است؟

خواه ناخواه هوشنگ از شخصیت محکمی برخوردار نبود و همچنین اصرار نداشت هر حرفی را می‌زند باید انجام شود. او با همه مدارا می‌کرد، به خصوص با همسر و بچه هایش. زیاد پافشاری نمی‌کرد که این ازدواج صورت نگیرد و دوست داشت کار دیگران را راه بیندازد و سختگیر نباشد و دخترش هم همانند پدر بود.

 همبازی شدن با بازیگران جوان سریال وضعیت سفید چگونه تجربه‌ای بود؟

تجربه خیلی خوبی بود. همه توانستیم بهره خوبی ببریم. حضور و تاثیر خود کارگردان هم شرط است که بازیگر جوان را با هدایتی که دارد با پیشکسوت مرتبط کند و پیوند دهد. من خودم به شخصه خیلی دوست دارم با جوان‌ها کار کنم چرا که این عرصه بعد از ما به آن‌ها تعلق دارد. باید این میدان را پر کنند و چقدر هم خوب بازی می‌کردند.

 بازی شما در سریال چقدر زمان برد؟

همه به مدت دو سال کار کردیم.

 وضعیت سفید یکی از جذاب‌ترین سریال‌های تلویزیون در یک دهه اخیر است. به عنوان یک بازیگر با تجربه، دلایل جذابیت این سریال را در چه می‌بینید؟

سریال وضعیت سفید یک نوستالژی بسیار بی ریا است و بدون این که بخواهد پیرامون خود را با چیز‌هایی پر کند، به اصل قصه می‌پردازد. موضوع و قصه سریال هم جذاب بود و مردم آن را دیده و درک کرده بودند. آقای نعمت اله به خوبی به اختلافات خانوادگی که وجود دارد، پرداخته بود و حواسش به تمام لحظات کار بود، آن قدر که به بسیاری از عناصر در صحنه حیات دوباره بخشیده بود. در باغی که همه جمع شده بودیم برخی با هم قهر بودند و بعضی‌ها پشت سر هم حرف می‌زدند، اما آتشی روشن بود و همه را گرم می‌کرد. پرندگان در باغ از قهر و ترس چیزی نمی‌فهمیدند و یا کره الاغی را در سریال می‌بینیم که کاری به کار کسی نداشت و برای خود زندگی می‌کرد. این حیوان نشانه و تمثیلی بود از بی آزاری. این نشان می‌دهد که کارگردان به خوبی به همه چیز جان و روح تازه بخشیده بود. نعمت اله با نگاهی دیگر، حیاتی تازه به اشیا و جانداران داده بود؛ بنابراین قدرت و نیرویی از طرف کارگردان به تماشاچی عرضه می‌شد تا نشان دهد همه ابزار‌هایی که در زندگی داریم فقط به یک کار نمی‌آیند و کارکرد‌های دیگری هم می‌توانند داشته باشند.

 چه در زمان پخش اولیه و چه در بازپخش‌های بعدی چه بازخورد‌هایی از مخاطبان سریال گرفتید؟

در هر صورت، مردم لطف دارند و مرا که در خیابان می‌بینند خیلی از سریال تعریف می‌کنند و می‌گویند بهترین سریالی بوده که تا حالا دیده اند. همچنین تاکید دارند شخصیت‌ها و کاراکتر‌های سریال باورپذیر و واقعی هستند. از آواز‌هایی که خوانده بودم و بازی من تعریف می‌کنند و انرژی می‌دهند.

فکر می‌کنید سریال وضعیت سفید برای مخاطبان تاجیک و افغان فارسی زبان آی فیلم ۲ هم جذاب باشد؟

خواه ناخواه در هر کشوری جنگ وجود داشته و دارد. جدای از تفاوت‌ها در فرهنگ و آداب و رسوم، اما درگیر بودن با جنگ فرق آنچنانی ندارد. فکر می‌کنم کشور‌هایی که هم زبان با ما هستند مانند تاجیکستان و افغانستان، ارتباط خوبی با وضعیت سفید برقرار کنند.

شما مخاطب آی فیلم هستید؟

بله، به نظر من آی فیلم در بین تمامی شبکه‌های صداوسیما بهترین شبکه است.

 این روز‌ها چه می‌کنید؟

در حال مبارزه با کرونا هستم. همچنین در سریال «مرداب» به کارگردانی شهرام شاه حسینی برای پخش در نمایش خانگی بازی می‌کنم.