استقبال جهانی از جشنواره موسیقی نواحی امسال

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی برگزار شد که ویروس کرونا بر این فستیوال هم تاثیر گذاشت. پیش از این تعداد زیادی از هموطنان کرمانی، از نزدیک کنسرت‌های جشنواره نواحی را دنبال می‌کردند، اما امسال مخاطبان این کنسرت‌ها از طریق صفحات مجازی برنامه‌ها را دنبال می‌کنند.

درباره این دوره از جشنواره موسیقی نواحی با احمد صدری دبیر این فستیوال گفت‌وگو کردیم که به خبرنگار ما گفت: به دلیل شرایطی که به واسطه شیوع کرونا ایجاد شد، تمامی فعالیت‌های اجتماعی و هنری آن هم در قالب جشنواره‌ به شکل متفاوتی ظهور و بروز پیدا کرد. از این رو جشنواره موسیقی نواحی به شکل محدودی از تمامی اقوام ایرانی دعوت کرد. البته از تمامی اقوام ایرانی نمایندگانی به جشنواره آمدند اما امکان این نبود که تعداد گروه های اجرا کننده مانند دوره گذشته باشند. 

صدری افزود: در سال‌های گذشته جشنواره با حضور مخاطبان موسیقی نواحی برگزار می‌شد؛ تعداد زیادی از تماشاگران به کنسرت‌ها می‌آمدند و فضای بی نظیری رقم می‌خورد. با توجه به این که اجرا‌ها آنلاین پخش می‌شد، خبری از ارتباط نزدیک مخاطب و هنرمندان، وجود نداشت. طبیعتا با این شرایط کمی از سطح کار‌ها و هیجانات کم شده بود. نزدیکی هنرمند با مخاطب اتمسفری ایجاد می‌کند که در کیفیت کار نیز اثر دارد.

دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ادامه داد: درست است که ارتباط نزدیک مخاطب و هنرمند، ممکن نبود، اما با اکران آنلاین اتفاقات ویژه‌ و مهمی در جشنواره امسال رخ داد. امسال جشنواره از طریق فضای مجازی به خانه مردم آمد و تمام مردم ‌توانستند از این جشنواره بهره ببرند. به این ترتیب وسعت فستیوال به پهنای ایران بلکه از آن هم بزرگتر شد. حتی مخاطبان ما در خارج از کشور، جشنواره را دنبال می‌کردند.

وی درباره پوشش جشنواره موسیقی نواحی از طریق شبکه جهانی جام جم اظهار کرد: امسال شبکه جهانی جام جم بخشی از برنامه‌های ما را به صورت زنده پوشش تصویری داد. این برای نخستبن بار اتفاق افتاد که یک شبکه سیما جشنواره را مستقیم پخش کرد. علاوه بر این صدای جمهوری اسلامی خیلی پای کار بود. ما دو برنامه ۲۵ دقیقه ای درباره این جشنواره در طول هفته در رادیو فرهنگ با عنوان «نیستان» داشتیم. مصاحبه‌های فراوانی از رادیو پخش می‌شدو البته حضور صدا و سیما در جشنواره‌ها هم باعث رشد و گسترش مخاطبان می‌شود.

صدر درباره کیفیت این دوره از جشنواره موسیقی نواحی بیان کرد: بخش‌های اجرایی جشنواره نواحی، امسال به بهترین شکل فعالیت‌های خود را انجام دادند. کرمان به طور پیوسته چند سالی میزبان جشنواره بوده است و تجربه خوبی برای میزبانی فستیوال دارد. مخصوصا استاندار کرمان تمام قد پشت کار ایستاد. همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی استان با ما همکاری کامل داشتند. شاید در دو دوره پیش از این چنین همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌ها نبود، اما امسال و دوره قبل هماهنگی بین دستگاه‌ها به بهترین شکل انجام شد.

وی ادامه داد: میزبانی کرمان در دوره‌های بعد، در حیطه اختیارات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امسال دو استان برای میزبانی اعلام آمادگی کرده اند، اما استاندار کرمان محکم ایستاد و اعلام کرد که خواهان میزبانی جشنواره است. مدیران معاونت هنری و وزارت ارشاد به این نتیجه رسیدند که امسال هم کرمان میزبان جشنواره باشد. برای سال‌های آینده نیز انتخاب میزبان در اختیار مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران معاونت هنری است.

صدری در پایان گفت: نوازندگان جشنواره هنرمندان حرفه‌ای هستند. آن‌ها به موسیقی اقوام ایرانی تسلط دارند؛ بنابراین حاضران در این دوره از جشنواره، صاحب تالیفاتی در زمینه فعالیت هنری هستند. شرکت کنندگان هم به کار خود آگاه بودند، هم به خوبی نوازندگی را می‌دانستند، هم آنچه ما به عنوان علم و عمل می‌شناختیم، در سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی دیده شد.