مسابقه‌های مفرح «چوب خط» روی آنتن رادیو جوان

مسعود رنجبر مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو جوان با اشاره به برنامه‌های جدید این گروه که از ابتدای آذرماه روی آنتن رفته است گفت: در این چند ماه چند مسابقه تفریحی در رادیو جوان طراحی و روانه آنتن شده است و با توجه به تعطیلات کرونایی برخی هم چند بار در روز به پخش می‌رسند.

وی اضافه کرد: عنصر اصلی رادیو صداست که به صورت گفتار، موسیقی و افکت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما باید بتوانیم با ترکیب و رنگ‌بندی مناسب، شنونده را جذب و پای رادیو نگه داریم. به همین خاطر مسابقه‌هایی که تولید می‌کنیم صرفاً سوال و جواب نیست؛ یکی از مسابقه‌های رادیو جوان که شیوه تولید آن در هیچ شبکه دیگری مشابه ندارد، «چوب خط» است که با بیانی طنز و قالبی نمایشی اما نوین، درباره ایران‌شناسی ساخته می‌شود و نزدیک دو سال می‌شود که روی آنتن رادیو جوان رفته است.

رنجبر با اشاره به دیگر مسابقه‌ها یادآور شد: «بازی باز» عنوان یکی دیگر از مسابقه‌های رادیو جوان است که برای اولین بار در رادیو، شنوندگان به صورت همزمان و آنلاین در اپلیکیشن برنامه رقابت می‌کنند. «بازی باز» از اوایل مهر ماه روانه آنتن شده و در این دو ماه با اقبال خوبی مواجه گشته‌است از این رو در تعطیلات کرونایی آذر ماه تصمیم گرفتیم تا در دو نوبت یکی ۱۱ صبح و دیگری ۱۹:۳۰ عصر برنامه را تقدیم مخاطبان کنیم.

مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو جوان در واکنش به اینکه چرا کمتر برنامه زنده در شبکه‌های رادیویی تولید می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های زنده حس بهتری به مخاطب می‌دهد و تعاملی دوسویه را به همراه دارد؛ به همین دلیل بیشتر تلاش ما در رادیو جوان تولید برنامه‌های تعاملی و سرگرمی با قالب‌هایی به روز و جدید است تا این شبکه همواره برای شنونده‌هایش تازگی داشته باشد و تکراری نباشد.

وی به برخی ویژگی‌های برنامه زنده اشاره کرد و ادامه داد: برنامه زنده، برنامه‌ای است که تولید و پخش آن به صورت همزمان صورت می‌گیرد که از ویژگی‌های آن می‌توان به مواردی چون ایجاد هیجان، نشاط و تحرّک در مخاطب، تاثیرگذاری آنی در شنونده، امکان برقراری ارتباط دوسویه میان رسانه و مخاطب، امکان سنجش بازتاب‌های برنامه از مخاطب، امکان بیشتر جذب مخاطب، امکان اطلاع‌رسانی آنی و امکان پاسخگویی آنی به مخاطب و نیز مدیریت بحران در شرایط حساس و ضروری، صرفه‌جویی در هزینه و زمان تولید برنامه نام برد.

مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو جوان، پرداختن به پویش‌ها و چالش‌های فضای مجازی را از رویکردهای مهم گروهش دانست و بیان کرد: علاوه بر «بازی باز» که بخش عمده آن در فضای مجازی است، «جیک و پیک» نیز برنامه‌ای مجله‌ای با محوریت فضای مجازی است که بیش از پنج سال هر هفته با زبان و بیان طنز و در قالب نمایشی به معضلات اجتماعی و موضوعات مربوط به فضای مجازی می‌پردازد. نسخه دوم برنامه با هدف ارتباط بیشتر با شنونده به زودی روانه آنتن می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما در رادیو جوان این است که مشکلات و حرف مردم را بازگو کنیم؛ لذا تولید برنامه «خط آزاد» با این رویکرد از تیرماه سال ۹۷ آغاز شد که در میان برنامه‌های عصرگاهی رادیو جوان قدمت بیشتری دارد. ترانه‌های جدید و موسیقی‌هایی جوان پسند و پویایی از عوامل ماندگاری این برنامه است. در «خط آزاد» سعی کرده‌ایم از جنس مردم باشیم و برای آن‌ها برنامه بسازیم و به نیاز مخاطبان اهمیت بدهیم و علاوه بر این‌که عملکرد مسئولین را پیگیری می‌کنیم، به نقد رفتار اشتباه مردم هم بپردازیم.

رنجبر در خصوص ویژه برنامه «خدا قوّت» در محدودیت‌های کرونایی گفت: شبکه رادیویی جوان جهت تقدیر و تشکر از جامعه پزشکی، کادر درمان و خانواده‌های پرسنل و خانواده شهدای سلامت که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند برنامه «خدا قوّت» را از اول تا نیمه آذر هر روز در دو نوبت، ساعت ۱۰ و ساعت ۱۶ به صورت زنده و محیطی در یکی از بیمارستان‌های کشور روی آنتن می‌بریم که مراسم افتتاحیه این برنامه اول آذر در محل بیمارستان مسیح دانشوری تهران برگزار شد. پس از قم، کاشان، اصفهان، اردکان و یزد، کاروان برنامه در روز سه شنبه چهارم آذر ۱۰ صبح در شیراز و ساعت ۱۶ از شهر کازرون در کنار کادر درمان خواهد بود؛ به همین ترتیب پنجم آذر بوشهر و کنگان، ششم آذر بندر لنگه و بندرعباس و روز جمعه هفتم آذر در سیرجان و کرمان خواهیم بود.

برنامه‌های رادیو جوان روی موج اف ام ردیف ۸۸ مگاهرتز پخش می‌شوند.