شکوفایی فیلم‌اولی‌ها در «فجر ۳۹»

علی قائم مقامی تهیه کننده سینما که فرم حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فج ر را برای ۲ فیلم سینمایی «سیاه باز» و «گل به‌خودی» پرکرده است، گفت: فیلم «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی یک فیلم اولی است که در آن بازیگران بسیار خوبی حضور دارند، این فیلم یک داستان اجتماعی دارد که درباره بیت کوین است، همچنین «گل به‌خودی» به کارگردانی احمد تجری است که یک اثر اجتماعی در حوزه نوجوان است، این فیلم نیز اولین فیلم سینمایی احمد تجری به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در واقع بعد از اینکه فیلمنامه این ۲ پروژه سینمایی فیلم اولی را خواندم، تصمیم گرفتم تا تهیه‌کنندگی این آثار را برعهده گرفته تا بتوانیم فیلم‌های قابل قبولی را جلوی دوربین ببریم.

قائم‌مقامی توضیح داد: جشنواره فیلم فجر ، مهمترین رویداد و محفل فرهنگی و هنری کشور به شمار می‌رود، این جشنواره همیشه سر موعد برگزار شده و بهتر است همیشه به همین منوال برگزار شود، مساله این است که طی یک سال گذشتی بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان به یک امیدی فیلم ساخته‌اند و دوست دارند این آثار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چه توسط داوران و چه توسط رسانه‌ها و یا مردم دیده شود.

چاره‌ای جز برگزاری جشنواره «فجر» نبود

وی تاکید کرد: سینمای ایران چاره‌ای جز برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور نداشت و این جشنواره هرچند با تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های قبلی برگزار می‌شود اما برگزاری آن بهتر از برگزار نشدن آن بود.

قائم مقامی درباره اینکه ممکن است مخاطبان عام که یکی از ارکان اصلی برگزاری این جشنواره هستند، نتوانند فیلم‌ها را ببینند، گفت: امیدوارم تا آن زمان شرایطی فراهم شود تا مانند سال‌های گذشته مخاطبان هم بتوانند به صورت حضوری این جشنواره را دنبال کنند.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل با تفاوت‌هایی همراه است و می‌توان گفت که نسبت به گذشته با تغییرات مهمی مواجه است، در گذشته یک هیات انتخاب بود که فیلم‌ها را بررسی می‌کرد و بعد از غربالگری داوری می‌شد، اما امسال بدون حضور هیات انتخاب همه فیلم‌ها دیده و داوری می‌شود.

این تهیه‌کننده سینما بیان کرد: البته باید این را بگویم که این مدل از برگزاری جشنواره یک حسن دارد، فیلم اولی‌ها در دوره‌های گذشته تنها در بخش بهترین فیلم اول داوری می‌شدند و بازی‌ها، طراحی‌ها و دیگر شاخه‌های هنری این آثار داوری نمی‌شد، این در حال است که ممکن بود در فیلم‌های اول بازی‌های درخشان و یا فیلمبرداری‌های خوبی وجود داشت که می‌توانست پا به پای دیگر آثار رقابت کنند.

وی توضیح داد: خوشبختانه در این دوره از جشنواره ممکن است فیلم‌های اول در همه رشته‌ها دیده شوند و این خود مساله بسیار مهمی است، به عنوان مثال ممکن است در دوره‌های قبل می‌گفتند ۳ فیلم اولی می‌تواند به بخش مسابقه اصلی راه پیدا کنند، اما امسال همه فیلم‌ها در کنار هم داوری می‌شوند. این امر می‌تواند برای فیلم اولی‌ها یک قدم بزرگ باشد.

عضو هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: معتقدم سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، محلی برای شکوفایی فیلم اولی‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط  کرونا  و شرایطی که برای سینما رخ داده است، فکر می‌کنم جشنواره‌ای متوسط و حتی رو به خوبی داشته باشیم، البته این جشنواره مانند سال‌های قبل نمی‌شود، اما مهم این است که این جشنواره در چنین شرایطی برگزار می‌شود.

کار سخت هیأت داوران

تهیه کننده فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» بیان کرد: به نظرم از بین ۱۱۰ فیلمی که فرم حضور در جشنواره را پر کرده‌اند، تعداد بسیاری حذف می‌شود، چرا که برخی از این آثار پروانه ویدیویی دارند، نسخه نهایی تعدادی از فیلم‌ها نیز ممکن است به دبیرخانه نرسد و همین مساله سبب می‌شود تا تعداد کمی از فیلم‌ها به عنوان نامزد در لیست داوری قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه هیات داوران در این دوره از جشنواره کار سختی را پیش رو دارند، تاکید کرد: تعداد آثار فیلم اول در این دوره بسیار زیاد است و ممکن است در بین این آثار فیلم‌های خوبی وجود داشته باشد، در این دوره هیات داوران باید همه موارد را برای فیلم‌های اول در نظر بگیرد که این خود مسئولیت بسیار سختی را به همراه دارد.

مدیر تولید فیلم رستاخیز در پایان در جواب این سوال که چه چیز باعث شد با فیلم اولی در این دوره همکاری کند، گفت: دوست داشتم تجربه جدیدی را با فیلم اولی‌ها پشت سر بگذارم، که این تجربه بعد از همکاری با کارگردانان نامدار، برای من جالب بود.