بلاتکلیفی در بازگشایی سینماها

بالاخره پس از گذشت چندین ماه تعطیلی سینماها و مشکلات فراوانی که به سبب شیوع کرونا به وجود آمده بود، سالن‌ها باز شد و فیلم‌ها به چرخه اکران برگشتند.

در بین آثاری که در سینما‌ها اکران می‌شوند و همگی از قبل در چرخه اکران بودند، دو فیلم جدید «دیدن این فیلم جرم است» و «پیشی میشی» به چشم می‌خورد. اولی موضوعی سیاسی و ملتهب دارد و پس از سختی‌های فراوان برای دریافت پروانه نمایش و آمدن به سینما‌ها نمایش داده شد و دیگری در حوزه کودک و نوجوان است.

معضلی که پس از بازگشایی سینما‌ها به وجود آمده، نبود فیلم است. یعنی کمتر پخش کننده و تهیه کننده‌ای تمایل دارد، فیلم خود را به چرخه اکران اضافه کند. استدلال تهیه کنندگان برای عدم ورود به اکران این است که این روزها کسی به سینما نمی‌رود و فروش فیلم با ضرر مالی روبرو می‌شود. تهیه کنندگان همچنین عنوان می‌کنند که نیاز به تضمین و کمک مالی از سوی دولت و شورای صنفی نمایش دارند.

با نگاهی به سینما‌هایی که باز شدند، نام بیشتر سینما‌ها و پردیس‌های تهران و شهرستان‌ها به چشم می‌خورد. البته باید با اکران فیلم جذاب و پر مخاطب به سینماداران کمک شود که بتوانند رونقی مانند گذشته به سینماها بازگردانند. البته تعدادی هم به علت نبود فیلم قوی منتظر ماندند که اگر اثری داوطلب اکران شد، کار خود را از سر بگیرند.

در کل سینما در وضعیت نامتعادلی در موضوع اکران قرار دارد؛ چراکه فیلم باکیفیت فراوان نیست، هر لحظه امکان دارد دوباره وضعیت کرونا تغییر رنگ دهد و سینماها مجدد تعطیل شوند. به همین دلیل تضمین مالی برای صاحبان فیلم وجود ندارد؛ روز به روز به جشنواره فیلم فجر نزدیک شدیم و این روی اکران فیلم‌ها در سینما البته در صورت نمایش دادن فیلم‌های جشنواره برای مردم، تاثیر می‌گذارد.

پس می‌توان گفت الان مهمترین زمان برای گرفتن بهترین تصمیم از سوی سازمان سینمایی برای رونق کلیت سینما است.