بازیگر نقش مرضیه در «آوای باران»: داشتن لهجه پیشنهاد خودم بود

​سریال « آوای باران » از جمله مجموعه‌های پر مخاطب و جذاب تلویزیون در سال‌های اخیر است. این سریال به کارگردانی حسین سهیلی زاده به زندگی دختر جوانی به نام باران می‌پردازد که در کودکی سر از باند‌های تکدی گری درآورده و پس از رسیدن به سن جوانی در پی خانواده و پدر واقعی اش (طاها) است.

طا‌ها پس از سال‌ها به ایران بازگشته است تا دخترش را پیدا کند، او به موازات این جست و جو دل در گرو «مرضیه» خواهر دوستش نیز دارد. نقش مرضیه را سپیده خداوردی بازی می‌کند. خداوردی می‌گوید تمام تلاشش را به کار گرفته است تا کاراکتر مرضیه با توجه به ویژگی‌های اخلاقی و ظاهری اش تکراری و کلیشه‌ای نباشد و به همین منظور، مسئله لهجه را چاشنی این نقش کرده است.

این بازیگر تاکید می‌کند که نقش مرضیه را دوست داشته و با او گریه کرده و خندیده است. او حضور در سریال آوای باران را تجربه‌ای شیرین ذکر می‌کند و می‌گوید که از همکاری دوباره با سهیلی زاده لذت برده است. بچه‌های خیابان، پروانه، محکومین، بوی باران، ترور خاموش و خانه امن از جمله دیگر سریال‌هایی است که خداوردی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

سریال آوای باران به کارگردانی حسین سهیلی زاده این شب‌ها روی آنتن شبکه آی فیلم است. به همین مناسبت، گفت و گویی داشته ایم با سپیده خداوردی بازیگر نقش مرضیه در این اثر نمایشی پر مخاطب. مهران احمدی، حمیدرضا پگاه، آزاده زارعی، امیر دژاکام، سام درخشانی، الهام چرخنده، سیاوش خیرابی، مهران رنجبر و ثریا قاسمی دیگر بازیگران سریال آوای باران هستند.

خانم خداوردی؛ کاراکتری که شما در آوای باران ایفاگر نقشش هستید، با توجه به مختصات شخصیتی، رفتاری و ظاهری که برایش تعریف شده، کاراکتر جدیدی نیست و مخاطب شبیه او را در سریال‌های دیگر هم دیده است. خودتان چقدر ملاحظه داشتید که نقش آفرینی تان تکراری و کلیشه‌ای نباشد؟

خودم هم پیش از آوای باران نقش‌های شبیه مرضیه را بازی کرده بودم. برای خودم این مسئله خیلی مهم بود که مرضیه نه فقط شبیه نقش‌های قبلی ام نشود، که حتی به شخصیت‌های مشابه در دیگر سریال‌ها هم شباهتی نداشته باشد. تمام تلاش خودم را به کار گرفتم تا با اضافه کردن ویژگی‌ها و نشانه هایی، یک کاراکتر جدید را به بیننده ارائه بدهم. البته در این مسیر از کمک‌های آقای سهیلی زاده هم بهره گرفتم.

دقیقاً برای اینکه مرضیه تبدیل به تیپ نشود و با کاراکتر‌های مشابه متفاوت باشد، چه کردید؟

سعی کردم با استفاده از لهجه یک شخصیت جدید برای مرضیه خلق کنم. اتفاقاً لهجه را خودم به آقای سهیلی زاده پیشنهاد دادم که خوشبختانه موافقت کردند. مرضیه دختری است که از جنوب به تهران آمده تا درس بخواند و طبیعی به نظر می‌رسد که چنین شخصیتی لهجه داشته باشد. از سوی دیگر، تلاش کردم خودم را واقعاً در جایگاه مرضیه بگذارم و رفتار‌ها و واکنش‌های او را به طور کامل و واقعی احساس و ایفا کنم. با نمایش هرچه بیشتر و بهتر احساسات مرضیه، خواستم تا هم نقش او را در قصه پررنگ کنم و هم به شخصیتش ابعاد جدیدی بدهم.

 لهجه‌ای که از آن یاد کردید البته یکی از وجوه پررنگ کاراکتر مرضیه است، اما این لهجه گاهی پررنگ و کمرنگ شده و حتی در لحظات احساسی گویی به دست فراموشی سپرده می‌شود.

به هر حال طبیعی است که در فرآیند ساخت یک سریال ۴۰ قسمتی گاهی نوساناتی پیش بیاید. البته قبلاً هم به این موضوع اشاره کرده ام که کمرنگ بودن لهجه مرضیه در برخی از سکانس‌ها به خصوص در لحظاتی که بار احساسی و دراماتیک بالایی دارد، به خواست آقای سهیلی زاده بوده است. البته به نظرم چیزی که از مرضیه می‌شنویم، بیشتر به آوا و لحن شباهت دارد تا لهجه. اصولاً فقط می‌توان از یک فرد بومی انتظار داشت تا لهجه کامل و درستی را از خود ارائه بدهد و در آوردن لهجه به شکل ایده آل برای هر بازیگری دشوار است.

 خودتان چقدر به مرضیه احساس نزدیکی و همذات پنداری داشتید؟

مرضیه را دوست داشتم و واقعاً با او خندیدم و گریه کردم. لحظه لحظه با مرضیه زندگی کردم. او دختر خوش قلبی بود و یکی از کاراکتر‌های مثبت و سفید قصه به شمار می‌رفت.

لهجه مرضیه پیشنهاد خودم بود/ یک مرضیه جدید خلق کردم

 وقتی سریال آوای باران برای اولین بار پخش شد، از نتیجه کار راضی بودید؟

بله، برای نقش مرضیه خیلی تلاش کردم و واقعا خودم خیلی مشتاق بودم نتیجه کار را ببینم. به خصوص می‌خواستم ببینم لهجه او چگونه شده است. ما در آوای باران یک کار فشرده کردیم و برای خیلی از موارد از جمله لهجه، فرصت زیادی برای تمرین نداشتیم. از طرف دیگر، تجربه همکاری دوباره با آقای سهیلی زاده هم خیلی شیرین بود. وقتی با ایشان کار می‌کنی خیالت راحت است که نتیجه کار راضی کننده خواهد بود. آقای سهیلی‌زاده کارشان را خوب بلد هستند.

 از دیدگاه خودتان به عنوان یک مخاطب نه بازیگر، علاقه مرضیه به طا‌ها و نوسانی که این رابطه دارد، برای مخاطب باور پذیر است؟

مرضیه دلبستگی عجیبی به برادرش (مرتضی) دارد و حرف او به نوعی برایش حجت است. طا‌ها هم دوست مرتضی و مورد تایید او است و طبیعتاً این عامل نقش تعیین کننده‌ای در فکر کردن مرضیه به طا‌ها دارد. شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود مرضیه بعد از آن همه علاقه و انتظار، در ازدواج با طا‌ها تردید کند هم خواست مرتضی است که از او می‌خواهد از این وصلت منصرف شود. به هر حال، فیلمنامه یک سریال را چند قصه اصلی و فرعی تشکیل می‌دهند که کل ماجرا را باید بر اساس آن‌ها به پیش برد.

 اطلاع دارید آوای باران در حال پخش از شبکه آی فیلم است؟

الان از شما می‌شنوم.

 مخاطب شبکه آی فیلم هستید؟

نه چندان زیاد، چرا که خیلی مشغله دارم و گرفتارم، اما آی فیلم را دوست دارم. شبکه‌ای است که کار‌های خودم را زیاد پخش می‌کند.

این روز‌ها چه می‌کنید و مشغول چه کاری هستید؟

در حال حاضر هم مشغول بازی در سریال «صبح آخرین روز» به کارگردانی حسین تبریزی هستم که قرار است اردیبهشت سال آینده روی آنتن برود.