«منصور» با امکانات کم، نتیجه محترمی را رقم زد

محمدرضا مقدسیان منتقد سینما، درباره فیلم سینمایی « منصور » گفت: این فیلم به لحاظ سینمایی فیلم فوق العاده‌ای نیست؛ اما ایده مهمی دارد. فیلم «منصور» افرادی مثل شهید ستاری را از قالب یک اسم خارج کرده و آنچه بوده را به مخاطب نشان داده است.

وی افزود: مردم هر کشوری اگر اندکی تعقل داشته باشند، باید قهرمانان خود را قدر بدانند و بشناسند. ساز و کار فرهنگی هر کشوری هم باید تلاش کند قهرمان هایش را همان طور که هستند، نشان دهد؛ نه اینکه بخواهد جایگاه آن‌ها را تقلیل و یا ماهیت بسیار دست نیافتنی به آن‌ها بدهد و این یک رسالت ملی است. فیلم «منصور» هم شهید ستاری و اقدامات ایشان و گروهش را نشان می‌دهد.

این منتقد سینما درباره لزوم پرداخت به قهرمان‌های ملی در آثار سینمایی اظهار کرد: سینمای ما به قهرمان نیاز دارد و چه بهتر که این قهرمانان واقعی باشند؛ مثل شخصیت احمد متوسلیان در فیلم «ایستاده در غبار»، اما امیدوارم به لحاظ تکنیکی هم اتفاقات بهتری در سینمای ما بیفتد و تصویرسازی از قهرمانان ملی باشکوه‌تر، سینمایی‌تر و هیجان انگیزتر باشد.

وی افزود: سازندگان فیلم «منصور» مثل دیگر از فیلم‌ها تلاش کرده اند در این عرصه حرکت کنند؛ به نظرم به نسبت هزینه‌های زیادی که صرف ساخت سایر آثار می‌شود و کمترین نتیجه هم حاصل می‌شود، فیلم «منصور» با بضاعت مالی کم توانسته نتیجه محترمی را رقم بزند. پرداخت به قهرمان ملی آنقدر برای من محترم است که فعلاً به ایرادات فنی اثر اعم از کارگردانی و فیلمنامه نمی پردازم.

مقدسیان در ادامه ارزیابی خود از ایفای نقش شهید ستاری توسط محسن قصابیان را اینگونه مطرح کرد: محسن قصابیان از بازیگران قدیمی سینمای ایران است که متأسفانه مدت زیادی در عرصه نبود و با فیلم «منصور» بازگشت خوبی به سینما داشت. او تا حدی که فیلمنامه و شخصیت پردازی و توان کارگردان اجازه می‌داد، در ایفای نقش شهید ستاری موفق بوده است؛ همین که مخاطب دیالوگ‌های او را می‌شنود و احساس می‌کند یک نفر حرف دلش را می‌زند و با باندبازی و فساد و مصلحت طلبی مبارزه می‌کند، همدلی برانگیز است.

او در پایان گفت: هر آدمی که اندک سلامت روان و عرقی به کشورش داشته باشد، قهرمان‌های ملی‌اش برایش مهم هستند. من فکر می‌کنم حتی خواندن شیوه حیات و زندگی شهید ستاری هم غرورانگیز است، چه رسد به اینکه بخشی از آن را روی پرده سینما ببینیم.