قصه‌های جذاب ایرانی از خانواده‌های ایرانی در برنامه «دعوت»

ماه مبارک رمضان امسال مانند سال‌های گذشته در تلویزیون به طور ویژه‌ای آغاز شد و به کار خود ادامه داد؛ همه شبکه‌های تلویزیونی به فراخور برنامه‌هایی را به مناسبت این ایام تولید کردند و روی آنتن فرستادند. یکی از برنامه‌های قابل توجه برنامه « دعوت » در شبکه یک سیماست؛ برنامه‌ای که در دو سال گذشته عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه ویژه ماه مبارک رمضان را در بین برنامه‌های تلویزیونی به خود اختصاص داد؛ این برنامه امسال هم به تهیه‌کنندگی مجتبی کشاورز و سردبیری محیا اسناوندی کار خود را آغاز کرد.

حجت‌الاسلام محمد برمایی کارشناس خانواده همچون دو سال گذشته امسال هم در این برنامه حضور دارد؛ اگر بخواهیم به چند مورد از خصایص این برنامه اشاره کنیم باید بگوییم پرداخت به موضوعات خانوادگی و مهمانانی در قالب خانواده همیشه در قاب «دعوت» حضور دارند؛ محمد برمایی امسال پخته‌تر از سال‌های گذشته به کارشناسی می‌پردازد و برنامه را هدایت می‌کند.

مهمانانی که در برنامه حضور دارند فقط از اهالی پایتخت نیستند؛ ما همواره داستان‌های جذاب و شنیدنی را از مهمانان «دعوت» می‌شنویم؛ آغاز و پایان داستان‌ها طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رود و این نشان از تفکر و تحقیق عوامل پشت صحنه است.

بازتاب حضور مهمانان برنامه «دعوت» به گونه‌ای است که اگر مشکلی در برنامه مطرح شود به دلیل پیگیری‌های مخاطبان و عوامل برنامه جزو دغدغه‌ها محسوب شده و مسئولان را پای کار می‌آورد. به عنوان یک نمونه از این می‌توان به داستان شب دهم «دعوت» و حضور باغدار سنندجی حاج مراد زالی اشاره کرد که بعد از حضورش در برنامه بازتاب‌های فراوانی به دنبال داشت و قوه قضاییه و مسئولان پیگیر یافتن مسبب آن اتفاق ناگوار بودند.

قصه‌هایی ایرانی از خانواده‌هایی ایرانی/ برنامه‌ای حاصل تلاش یک گروه جوان

این موارد که به شکلی اجمالی به آن‌ها اشاره کردیم نکاتی بودند که در برنامه امسال حائز اهمیت هستند؛ در ادامه شما دعوتید به خواندن گزارشی از پشت‌صحنه برنامه «دعوت» ویژه برنامه افطار شبکه یک سیما.

در پشت صحنه برنامه رمضانی «دعوت» چه می‌گذرد؟

استودیوی برنامه «دعوت» در شمال شرقی تهران قرار دارد؛ دکور برنامه در فضایی وسیع طراحی و اجرا شده است؛ سازندگان برنامه «دعوت» به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فضای امسال برنامه را بزرگتر در نظر گرفته‌اند.

قصه‌هایی ایرانی از خانواده‌هایی ایرانی/ برنامه‌ای حاصل تلاش یک گروه جوان

دکور برنامه مانند هر سال با شکل و شمایلی جذاب و چشم‌نواز با طراحی که حسی معنوی و هم‌سو با این ایام را القا می‌کند طراحی شده است؛ نمایی از مسجد، گلدسته و آسمان که فضای روحانی را برای بیننده تداعی می‌کند. چندین اتاق در فضای استودیوی برنامه قرار دارند؛ اتاق گریم، کارگردانی، سردبیری، فنی، گفتگو با مهمانان و سوژه‌ها و ... زمانی که به استودیو می‌رسیم چند دقیقه‌ای به آغاز برنامه باقی مانده است؛ هریک از عوامل مشغول انجام کار‌های خود هستند مهمانان در اتاق سردبیری حضور دارند؛ محیا اسناوندی و مجتبی کشاورز کنار آن‌ها قرار دارند اسناوندی آخرین صحبت‌ها را با مهمانان می‌کند و آن‌ها بعد از اتمام صحبت روانه اتاق گریم می‌شوند. مهمانان گریم و میکروفون‌هایشان نصب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد برمایی مدتی است که رسیده است؛ او گریم شده و آماده است؛ به مجتبی کشاورز و محیا اسناوندی می‌پیوندد. بین آن‌ها صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود و آخرین نکات را برای حضور در برنامه با یکدیگر چک می‌کنند. عوامل فنی هم کم‌کم وارد می‌شوند؛ تصویربرداران، منشی‌صحنه، گروه کارگردانی و دیگر افراد... دوربین‌ها کم‌کم روشن می‌شوند تصویربرداران سر جای خود قرار می‌گیرند؛ نور صحنه روشن می‌شود؛ زمان زیادی به پخش باقی نمانده است.

قصه‌هایی ایرانی از خانواده‌هایی ایرانی/ برنامه‌ای حاصل تلاش یک گروه جوان

همه عوامل برای آخرین بار با یکدیگر هماهنگ می‌شوند؛ مجتبی کشاورز با تک‌تک عوامل صحبت و نکات لازم را یادآوری می‌کند. تمام فضای استودیو ضدعفونی شده است و همه عوامل با ماسک پشت‌صحنه حضور دارند؛ محیا اسناوندی پشت مانیتور برای در جریان بودن روند برنامه قرار می‌گیرد؛ محمد برمایی کم‌کم وارد دکور می‌شود منشی صحنه اعلام می‌کند ۱۰ ثانیه تا آغاز برنامه باقی مانده است؛ سه دو یک برنامه شروع می‌شود.

محمد برمایی کارشناس خانواده پلاتوی آغازین برنامه را رو به دوربین می‌گوید. در لحظات پایانی پلاتوی برمایی تیتراژ آغاز برنامه با صدای حجت اشرف‌زاده فضای استودیو را پر می‌کند؛ تیتراژ پخش می‌شود مهمان‌ها در این فاصله وارد دکور می‌شوند و روی صندلی‌های خود قرار می‌گیرند؛ در این لحظات مجتبی کشاورز به واحد سیار می‌رود بار دیگر نکات را با عوامل چک می‌کند؛ مجدداً به پشت صحنه باز می‌گردد.

محیا اسناوندی با بی‌سیمی که در دست دارد نکات لازم را به برمایی می‌گوید. برمایی گفتگو با مهمان را آغاز می‌کند؛ مهمانان قصه خود را روایت می‌کنند آیتم‌ها و میان برنامه‌ها پخش می‌شوند؛ گروه تمام هماهنگی‌ها را پشت‌صحنه انجام می‌دهند؛ عکاس برنامه لحظات مختلف را ثبت می‌کند.

قصه‌هایی ایرانی از خانواده‌هایی ایرانی/ برنامه‌ای حاصل تلاش یک گروه جوان

دوربین پشت صحنه برنامه هم به همین شکل. کم‌کم به لحظات پایانی برنامه نزدیک می‌شویم؛ مناجات عرفانی برنامه تیتراژ پایانی است با صدای سالار عقیلی به گوش می‌رسد.

برمایی صحبت‌های پایانی خود را بیان و با بینندگان خداحافظی می‌کند. برنامه به اتمام می‌رسد همه به یکدیگر خسته نباشید می‌گویند نور‌ها و دوربین‌ها خاموش می‌شوند و همه عوامل برای صرف افطار راهی می شوند؛ ما نیز برای انجام گفتگو به اتاق سردبیری رفتیم تا با مجتبی کشاورز تهیه‌کننده و کارگردان و محیا اسناوندی سردبیر برنامه گفت‌ وگوی خود را آغاز کنیم. البته آن روز فضل الله شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما  هم در استودیو حضور داشت و با او گفتگو را آغاز کردیم.

قصه‌هایی ایرانی از خانواده‌هایی ایرانی/ برنامه‌ای حاصل تلاش یک گروه جوان

«دعوت» به سوژه‌های تکراری نمی‌پردازد

شریعت پناهی درباره محوریت برنامه دعوت گفت: برنامه دعوت امسال با دعوت سال گذشته به چند دلیل متفاوت است؛ سال ۹۹ اولین سالی بود که درگیر کرونا بودیم. محدودیت سفر برای مهمانان بود و این‌امید را داشتیم که امسال این محدودیت‌ها را نداشته باشیم. اما امسال شرایط سخت‌تر شد.

وی افزود: از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده بودیم و خداراشکر تا به اینجای کار با مشکلی مواجه نشده‌ایم.

مدیر گروه اجتماعی شبکه یک اظهار کرد: تلاش کردیم سوژه‌های تکراری سال‌های گذشته را دعوت نکنیم و به اتفاقات و موضوعات به روز بپردازیم.

تأکید بر اهمیت خاندان ایرانی در «دعوت»

مجتبی کشاورز هم درباره محوریت برنامه گفت: محور اصلی برنامه ما همچنان خانواده است. البته محوریت امسال با رویکرد خاندان و بزرگ خاندان ایرانی است.

قصه‌هایی ایرانی از خانواده‌هایی ایرانی/ برنامه‌ای حاصل تلاش یک گروه جوان

وی افزود: محوریت برنامه ما در سال اول آشنایی و تشکیل خانواده، سال دوم حفظ و تقویت بنیاد خانواده، امسال جمع خانوادگی و خاندان ایرانی بوده است. تا الان طبق آنچه برنامه ریزی کردیم، پیش رفته ایم.

کشاورز اظهار کرد: برخلاف دوستان دیگر ما از سوژه به موضوع نمی‌رسیم بلکه از موضوع به سوژه می‌رسیم. ما موضوعات را در اتاق فکرمان تعیین می‌کنیم و بر اساس آن دنبال مورد‌ها می‌گردیم.

قصه‌هایی ایرانی از خانواده‌هایی ایرانی/ برنامه‌ای حاصل تلاش یک گروه جوان

چرا حجت‌الاسلام برمایی؟

این تهیه کننده درباره کارشناس برنامه توضیح داد: آقای برمایی اساساً قرار نبود مجری باشد و الان هم مجری نیست. بلکه به عنوان کارشناس در برنامه دعوت حضور دارد. اساس حضورشان کارشناس خانواده بودنشان است. اگر این مزیت را نداشت شاید به گزینه دیگری فکر می‌کردیم. البته آقای برمایی از ابتدا با تیم دعوت بوده و از شاکله برنامه اطلاع دارد.

کشاورز عنوان کرد:دعوت سعی کرده وارد رقابت با شبکه‌های دیگر نشود. دعوت سعی کرده هدف خودش را اجرا کند و بهترین خودش باشد. ما همچنان شاید نرسیده ایم برنامه‌های دیگر شبکه‌ها را به ریز نگاه کنیم. قلباً دوست دارم همه شبکه‌ها خوب باشند تا در فضای بهترین‌ها بهتر شوم. همه دغدغه ما این است که بهترین ایده خودمان باشیم و سعی کنیم ذائقه و سلیقه مخاطب را بسنجیم و برای آن برنامه بسازیم و به توفیقی که می‌خواهیم برسیم.

چالش سردبیری برنامه رمضانی برای خانم مجری

محیا اسناوندی سردبیر برنامه هم گفت: سال گذشته نویسنده دعوت بودم. به همین دلیل در پشت صحنه حضور داشتم. امسال قرار شد در کنار نویسندگی سردبیر برنامه هم باشم؛ البته سارا کنعانی و افسانه جهرمیان هم به عنوان نویسنده کنار من هستند.

وی ادامه داد: سردبیری سختی خاص خودش را دارد. من در این سال‌ها مجری بودم همیشه یک سردبیری کنارم بوده و خط فکر به من می‌داد. حالا باید من نه به جای یک نفر بلکه به جای یک تیم فکر کنم.

اسناوندی عنوان کرد: در برنامه دعوت اتاق فکر داریم و در کنار آن سوژه‌ها از طریق تیم سوژه یابی به دستم می‌رسد. پرداختن و گفتگو با مهمانان به عهده خودم است. من تمام تجربیاتم در اجرا، سردبیری رادیو و نویسندگی را برای دعوت استفاده کرده ام.

وی افزود: در کنار همه این‌ها ما کارشناسی داریم که متخصص امور خانواده و باسواد است. خودش به من کمک می‌کند و همراه من است. از طرفی تهیه کننده همسرم است و ما در خانه درباره برنامه چالش می‌کنیم و حتی یک زمانی بحث می‌کنیم و خروجی که می‌بینید کار همه ما است.

قصه‌هایی ایرانی از خانواده‌هایی ایرانی/ برنامه‌ای حاصل تلاش یک گروه جوان

اسناوندی درباره علاقه به اجرا و سردبیری برنامه توضیح داد: اجرا را بیشتر دوست دارم. امسال اجرای سال تحویل شبکه پنج را کنار رضا صادقی تجربه کردم که یکی از هدف هایم بود؛ البته هدف‌های زیادی برای اجرا دارم.

گفتنی است؛ ویژه‌برنامه «دعوت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی کشاورز، سردبیری محیا اسناوندی و با حضور حجت‌الاسلام محمد برمایی کارشناس خانواده کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که امسال با حفظ رسالت ذاتی خود یعنی پرداختن به مبحث مهم خانواده و با رویکرد اصلی نگاه ویژه به خاندان و بزرگ خاندان ایرانی در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۹:۱۵ پخش می‌شود.