درس بزرگی که یک کودک سندروم داون به یک کارگردان داد

به نقل از روابط عمومی برنامه جشن‌ رمضان ، بیستمین قسمت از این ویژه برنامه رمضانی با عنوان "سوگ رمضان" در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) با دو مهمان ویژه از شبکه پنج سیما پخش شد.

این برنامه قصد دارد همانند هرسال، جشنی رمضانی باشکوه در فضای استودیویی برگزار و امید، شادی بخشی و شادی آفرینی را در جامعه منتقل کند. از این رو هرشب میزبان مهمان‌های متفاوت از اقصی نقاط ایران است که قصه‌های جذاب و شنیدنی دارند.

شب گذشته زینب پورابراهیم و بابک افرا در بخش ابتدایی برنامه میزبان امین پرواس کارگردان "با حسین حرف بزن" بودند.

پرواس درباره فضای متفاوت این اثر توضیح داد: احساس کردم که اگر یک فضای خلوت برای خودم ایجاد کنم، میتوانم به رفیق، بغل دستی، خ همسایه و... هم بگویم که هنگام صحبت با امام حسین (ع) خلوت برخورد کنیم، زیرا ذات این کار خلوت است، امام حسین طوری است که نمی‌عجیب و غریب با او حرف زد.

وی در ادامه درباره کاری که برای اربعین ساخته است گفت: اربعین غصه دارد، پارسال و امسال که نتوانستین کربلا برویم، همانند آتشی بر دل دوستداران افتاده است. امام حسین (ع) برای یک عده نیست، من دوست یهودی و زرتشتی دارم که می‌گویند امام حسین (ع) دوست خوبی است. من از آن‌ها میپرسم چطور شما دینتان اسلام نیست، اما با امام حسین (ع) آشنا هستید؟ آن‌ها پاسخ می‌دهند عشق امام حسین (ع) ربطی به دین ندارد.

پرواس افزود: در اثری که برای اربعین ساختم، کسانی که سفر اربعین را تجربه کرده بودند، دعوت کردیم، یک گوشی در گوش آن‌ها می‌گذاشتیم و با آن‌ها صحبت می‌کردیم. در انتها پرده می‌افتاد، گوشی را بر میداشتند و وقتی پرده می‌افتاد یک مسیر صد متری از نجف به کربلا را می‌دیدند. یعنی شخص احساس میکرد همانجاست. تصویربردار‌ها هرکدام در نقطه‌ای پنهان شده بودند و هرکسی سعی میکرد در یک خلوت و سکوت لحظه غافلگیر و متاثر شدن را ثبت کند.

پرواس در پاسخ به اینکه آیا تاکنون جلوی دوربین خودت نشسته‌ای گفت: بعد از هفت سال یک بار جلوی دوربین خودم نشستم و با امام حسین (ع) صحبت کردم. من شاید برخی از سوال‌ها را از قبل برای مهمانان طراحی کنم، اما در طول برنامه خیلی عادی با آن‌ها صحبت می‌کنم و برنامه را پیش می‌بریم، چون وقتی خودت هستی قشنگ‌است.

وی ادامه داد: ایمان خضرایی یک سندورم داونی است، وقتی داشتیم با امام حسین را حرف بزن را ضبط می‌کردیم یکدفعه دیدم او داخل استودیوست. من اصلا او را نمی‌شناختم و بدون دعوت ما آمده بود. وقتی به او گفتم با امام حسین چه حرفی داری، گفت یک تبلت میخواهم، برای برادرم فلان چیز را می‌خواهم؛ من آنجا از ایمان یاد گرفتم که چطور باید با امام حسین (ع) حرف زد.

پرواس در ادامه درباره پویش بهار دل‌ها که برای پاکبانان راه انداخته است گفت: در این پویش با تعدادی از دوستان به خیابان‌ها می‌رویم، با دوستان رفتگر گپ می‌زنیم، با آن‌ها چایی می‌خوریم و اگر خسته باشند ماساژشان می‌دهیم. در یک ون هم تجهیزات مستقر است. از این پویش یک برنامه هم تولید شده است.

در ادامه امین پرواس جلوی دوربین سوگ رمضان با امام حسین (ع) حرف زد.

در ادامه حسن شاهرخ به مناجات خوانی پرداخت.

وی در ادامه درباره آغاز مداحی خود گفت: بزرگ شده سراب هستم. از ۹ سالگی اذان مرحوم موذن زاده اردبیلی را گوش میکردم تا یاد بگیرم. در شهر خودمان اذان می‌گفتم. الان ۱۲ سال است که در تهران هستیم. شاگرد استاد کریمخانی بودم که فراز و نشیب‌های مداحی را به من آموزش دادند.

شاهرخ در ادامه یک اثر را به زبان آذری در وصف حضرت علی (ع) اجرا کرد.

گفتنی است جشن رمضان ۱۴۰۰ به تهیه کنندگی کاوه امیری و سردبیری فرزانه پزشکی کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که در شب‌های ماه مبارک رمضان حوالی ساعت ۲۱:۳۰ تقدیم حضور بینندگان می‌شود.