«سیمرغ» داستان منطق الطیر را به تصویر می‌کشد

کتاب «سیمرغ» اثر مرجان فولادوند با تصویرگری محمدبررنگی منتشر شد. این کتاب توانست جایزه بیست و هشتمین دوره تصویرگری (BIB) براتیسلاوا در سال ۲۰۲۱ را دریافت کند. از این رو به معرفی این کتاب پرداختیم تا بدانیم محتوای کتابی که این موفقیت را کسب کرده است با چه مضمونی به رشته تحریر درآمده و نویسنده آن را تا حدی معرفی کنیم.

کتاب «سیمرغ» در واقع برگرفته از اثر گران سنگ عطار نیشابوری با عنوان « منطق الطیر » است. از این رو این اثر را می توان در دسته داستان‌های بازآفرینی حوزه ادبیات کودک و نوجوان دانست. منطق الطیر داستان تعدادی از پرندگان است که می خواهند در پی یافتن «سیمرغ» به کوه قاف برسند. در نهایت سی مرغ از آن ها به قله قاف می رسند و می بینند «سیمرغ» واقعی خودشان هستند. در این اثر داستانی مراحل سیر و سلوک عارف در قالب تمثیلی بیان می شود. در خلال آن داستان هایی برای بیان بهتر مفاهیم موردنظر عطار مطرح می شود. 

نام «سیمرغ» برگرفته از محتوای کتاب منطق الطیر است. مرجان فولادوند نویسنده، پ‍‍ژوهشگر و اسطوره‌شناسی است که این اثر گران سنگ را برای مخاطبان نوجوان به زبانی ساده بازآفرینی کرده است تا آنان هم بتوانند جرعه ای از دریای بیکران عرفان را بنوشند.

وی  نوشتن را از نوجوانی با داستان‌نویسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.وی مدتی خبرنگار و پژوهشگری بود که با مطبوعات همکاری داشته است. چندین مقاله و مصاحبه در موضوعات تخصصی ادبیات دو مجموعه داستان برای بزرگسالان و هشت کتاب داستان،‌ برای کودکان و نوجوانان از وی به چاپ رسیده است.

هنر جمعی از هنرمندان از نگارنده تا طراح و تصویرگر منتهی به چاپ کتابی نفیس در قطع رحلی و جلد سخت شده که هدیه بسیار مناسب و ارزنده ای برای نوجوانان و جوانان و علاقمندان به ادبیات کلاسیک به ویژه عطار نیشابوری است. در این کتاب می خوانیم:

« پرستوها به مشرق خبر برده بودند و کلاغ ها به مغرب.

سارها به شمال پرواز کرده بودند و لک لک ها به جنوب.

حالا همه‌ی پرندگان عالم از ماجرا خبر داشتند:

هدهد، داناترینِ پرندگان، از نیمه راه سفر بزرگ خود برگشته بود و حرفی داشت که همه‌ی پرنده‌ها باید می‌شنیدند.»