مبارزه ای برای اثبات خیانت در فیلم ریدلی اسکات

ریدلی اسکات را مدت‌هاست که می‌شناسیم و با آثار وی خاطره‌های خوشی داریم. این کارگردان طرازاول در سال ۲۰۲۱، فیلم تاریخی و درام روانه سالن‌های سینما کرده است. فیلمی که از آن صحبت می‌کنیم، آخرین دوئل (The Last Duel)، نام دارد. آخرین دوئل در کنار کارگردانی سرشناس، از هنرپیشه‌های مطرحی هم بهره برده است. به همین دلیل منتقدان جایگاه ویژه‌ای برای جدیدترین اثر ریدلی اسکات باز کرده‌اند. حضور هنرپیشه‌های سرشناس در این فیلم و کارگردانی ریدلی اسکات باعث شد تا در ادامه نگاهی به داستان فیلم آخرین دوئل بیندازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات سودمندی درباره جدیدترین اثر ریدلی اسکات در اختیار علاقه‌مندان سینما قرار دهد.

آخرین دوئل


ماجرای فیلم آخرین دوئل از چه قرار است؟
فیلم آخرین دوئل بر اساس کتابی با همین نام نوشته اریک جَگِر (Eric Jager)، ساخته شده است. ماجرای این فیلم حول خیانت و غیرت می‌چرخد. در سال ۱۳۸۶ میلادی، همسر شوالیه‌ای با نام مارگریت ده کاروژ، ادعا می‌کند که ژاکس له گریس، خدمتکار این شوالیه، به این زن تجاوز کرده است. شوالیه داستان برای پاک‌ کردن این لکه ننگ از دامن خانواده‌اش،‌ ژاکس له گریس را به دوئل فرا می‌خواند. ماجراهایی که به دوئل ختم می‌شود در قسمت‌های مختلفی از این فیلم ادامه پیدا می‌کند. جالب است بدانید بر اساس اسناد تاریخی، دوئل میان ژاکس له گریس و شوالیه‌ای که از آن صحبت کردیم، آخرین دوئل قانونی در فرانسه شناخته می‌شود.

هنرپیشه‌ها و عوامل ساخت فیلم آخرین دوئل
با نگاهی به فهرست بلندوبالای هنرپیشه‌های فیلم آخرین دوئل، متوجه خواهید شد که با یکی از فیلم‌های مطرح سال ۲۰۲۱ روبه‌رو هستیم. همان‌گونه که اشاره شد، مت دیمون در این فیلم نقش شوالیه‌‌ای دلیر را ایفا می‌کند که به همسرش تجاوز شده است. این شوالیه در فیلم با نام سِر ژان ده کاروژ، نامیده می‌شود. جودی کومر زیبارو نیز ایفای نقش همسر شوالیه را بر عهده گرفته است. بن افلک، چهره سرشناس دیگری است که شاهد نقش‌آفرینی وی در فیلم آخرین دوئل هستیم. این هنرپیشه کنت پیر دالنکان را در این فیلم ایفا کرده است. هریت والتر، ناتانیل پارکر، سم هیزلدین، مایکل مک‌الهاتون، الکس لاتر و مارتوس سوکاس از دیگر هنرپیشه‌های سرشناس آخرین دوئل به حساب می‌آیند.
همان‌گونه که اشاره کردیم، سکان کارگردانی این اثر در دستان توانمند ریدلی اسکات قرار دارد. تاکنون از این کارگردان سرشناس، فیلم‌های مطرحی مانند تمامی پول‌های جهان، بیگانه: کاوننت، مریخی و خروج: خدایان و پادشاهان، مشاور و پرومتئوس را دیده‌ایم. نیکول هولوفسنر، بن افلک و مت دیمون، نگارش فیلمنامه آخرین دوئل را بر عهده داشته‌اند. به همین دلیل به لحاظ فهرست هنرپیشه‌ها، کارگردان و فیلمنامه‌نویسان این اثر، با چهره‌های سرشناسی روبه‌هستیم. از آنجایی که با اثری حماسی تاریخی سروکار داریم، موسیقی این فیلم به هری گرگسون ویلیامز واگذار شده است. گرگسون ویلیامز یدطولایی در ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های حماسی دارد.
در مجموع باید گفت فیلم آخرین دوئل به لطف فهرست بلندوبالای هنرپیشه‌های طرازاول، کارگردانی شایسته و فیلمنامه‌ای ارزشمند به اثری تبدیل شده که طرفداران فیلم‌های حماسی تاریخی را راضی نگه می‌دارد. تماشای این فیلم نه‌ تنها به طرفداران آثار حماسی تاریخی، بلکه به هواداران مت دیمون نیز پیشنهاد می‌شود.