چگونگی شرایط ساخت سریال کمدی در تلویزیون

حامد محمدی کارگردان سریال زعفرانی که این روز‌ها از شبکه دو بازپخش می‌شود، درباره تکرار کردن سریال‌های تلویزیونی گفت: اگر موضوع و ساختار کهنه نشود، چه اشکالی دارد که این آثار دوباره بازپخش شوند، همانطور که فیلم‌های سینمایی بار‌ها پخش می‌شوند. «زعفرانی» هم به موضوع ازدواج و بچه دار شدن می‌پردازد که همیشه به روز هستند. بچه دار شدن باعث می‌شود خانواده کامل‌تر شود و تازه بشود به آن خانواده گفت.

کمدی؛ سخت‌ترین و بی بهاترین ژانر

این کارگردان درباره تفکیک بازیگران به کسانی که در درام یا کمدی بازی می‌کنند، گفت: من همیشه در انتخاب بازیگرانم به این نگاه می‌کنم که بازیگرانی که هم درام و هم کمدی بازی کرده اند بازیگران موفقی هستند. همه بی تعارف می‌دانیم که کمدی از همه ژانر‌ها سخت تر، اما کم بهاتر است و تحویلش نمی‌گیرند. می‌گویند بگذارید به این آثار جایزه ندهیم و طور دیگری نگاهش می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه بازیگران کمدی زحمت بیشتری می‌کشند، تاکید کرد: بازیگر یا فیلمساز درام می‌گوید من یک فیلم یا سریال ساخته ام و یا در گیشه به فروش می‌رود یا در تلویزیون مخاطب جذب می‌کند. اما فیلساز کمدی این اضطراب را دارد که حتما باید از مخاطب خنده بگیرد، و اگر مخاطب نخندد این باخت بزرگتر و میزان استرس و فشاری که روی تیم ساخت کمدی است، بیشتر است.

وی درباره اینکه در دوران جدید مدیریت تلویزیون بر ساخت سریال‌های کمدی تاکید شده، عنوان کرد: این اتفاق خیلی خوب است، اما به شرطی که سعه صدر مدیران هم بالا برود، کمدی ساختن یعنی شوخی کردن با چیزی و برای این موضوع به سعه صدر نیاز دارد.

چگونگی شرایط ساخت سریال کمدی در تلویزیون

این کارگردان درباره موقعیت سریال «زعفرانی» مبنی بر اینکه مادر و پدر‌های صاحب بچه بزرگ، دوباره بچه دار شوند، بیان کرد: در پایان این سریال ما فهمیدیم که این پدر و مادر اصلا بچه دار نمی‌شده اند و فرزندانشان هم فرزندخوانده هستند و شاید اینکه تازه در این سن بچه دار شده اند اجر کاری است که کرده اند. این یک درام تلخ است، اما از زاویه شیرینی به آن نگاه شده است.

به جای سالی ۱۵۰، ۱۵ سریال با کیفیت بسازیم

وی در واکنش به گفته‌های شاهین شجری کهن منتقد «سریالیست» با بیان اینکه نقد منصفانه را باید روی سرمان بگذاریم، گفت: مدیران تلویزیون تصمیم گیرنده اند و خط مشی طراحی و تولید آثار هنری را برعهده دارند؛ اگر قدری مدیران همراه شوند، سعه صدرشان بالا برود و اجازه بدهند دست فیلمساز و نویسندگان باز شود، تلویزیون می‌تواند به جای سالی ۵۰ تا، ۱۵ تا سریال بسازد، اما با کیفیت.

کارگردان «زعفرانی» در پایان تاکید کرد: مدیران اجازه بدهند طیف‌های مختلف فیلمسازان راحت و از جنس مردم حرف بزنند نه از جنسی که فقط مخاطب محدودی دارد. همه علاقمندند برای تلویزیون کار کنند به شرطی که این مولفه‌ها تاثیرگذار باشد.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.