افزایش ۲۰درصدی بارش درمناطق عملیاتی

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، مسئولان طرحهاي بارورسازي ابرها اعلام ميكنند در سال آبي ۹۰ - ۸۹، باروري ابرها بارش باران را در مناطق عملياتي ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش داده است.

مهدی جوادیان‌زاده، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها با اعلام خبر افزایش بارش باران در نتیجه اجرای طرح باروری ابرها به ایسنا گفت: با اجرای این طرح در سال آبی ۹۰ – ۸۹ متوسط افزایش باران در شهرهای مختلف کشور ۱۵ الی ۲۰ درصد برآورد شده است.

وی افزود: ‌ براساس ارزیابی‌های انجام شده میزان افزایش بارش در استان فارس سه درصد، کرمان ۹ درصد، زنجان ۹ درصد و یزد ۲۵ درصد تعیین شد.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها درخصوص قیمت تمام شده آب استحصالی برای هر مترمکعب از طریق باروری ابرها بیان کرد: برآورد قیمت هر مترمکعب آب استحصالی از طریق بارورسازی ابرها در سال آبی ۹۰ – ۸۹ نشان دهنده به صرفه تر بودن اجرای این روش نسبت به سایر روش‌های موجود است.

وی با اشاره به مجموع پروازهای انجام شده در سال آبی گذشته گفت: ‌ در سال ۸۹، تعداد ۶۰ سورتی پرواز و در سال ۹۰ تعداد ۱۰ سورتی پرواز برای انجام عملیات انجام شد که براین اساس در پایان سال آبی ۹۰ – ۸۹ تعداد ۷۰ پرواز عملیاتی برای بارورسازی ابرها در استان‌های ذکر شده صورت گرفته است.