حجت الاسلام دعایی سرفرازانه از آزمایش ها بیرون آمد

مدیر عامل خانه موسیقی گفت: حجت الاسلام دعایی روحانی مردمی بود، به یقین باور دارم که سید محمود دعایی اگر برای کسی دعا کند خدا می‌شنود و دوست داشتم ایشان در وقت رحلت برای ما دعا بخواند، همچنین باورم این است که اگر آقای دعایی در محضر الهی شهادت بدهد، حتما خداوند می شوند.

به گفته نوربخش، روزی استاد داوود گنجه‌ای به دلیلی با بعضی از دوستان خود قهر کرده بودند که در خانه موسیقی این مسائل پیش می‌آید و با مطلع شدن آقای دعایی از این قضیه گفتند به گنجه‌ای بگو من چه کنم که تو برگردی و قهر نکنی اگر لازم است برویم به خانه‌شان که این پیام را من به ایشان انتقال دادم و این سوء تفاهم حل شد و ترویج صلح و مهربانی نشان از شخصیت والای ایشان داشت.

او گفت: افرادی که مرحوم دعایی را یک بار دیدند حتما شیفته او هستند و یک مغناطیسی در وجود این مرد بود که افراد جذب منش و شخصیت او می شدند. 

حجت الاسلام دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی ۱۵ خرداد در سن ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت.

مرحوم دعایی مظهر اعتدال

وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست جدید موسسه مطبوعاتی اطلاعات گفت: نمای جامعی از شخصیت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی در دو پیام از مقام معظم رهبری به خوبی روایت شده است، ایشان معاشرت دیرینی با مرحوم دعایی داشته اند و ویژگی تیزبینانه‌ای که رهبر در درک ژرف‌های شخصیتی افراد دارند باعث درک و شناخت کامل از سید محمود دعایی شده است.

به گفته صالحی، روایت جامعی که رهبر کشورمان از سید محمود دعایی داشتند ۱۰ خصلت را می‌توان برای ایشان درنظر گرفت، صفا و سلامت نفس، شفاف بودن روح و ذهن، قناعت و ساده زیستی، پاک دستی، سخت گیری در مصرف بیت المال، از جمله خصیصه‌های فردی‌های پررنگ مرحوم دعایی است.

 دعایی سرفرازانه از آزمایش ها بیرون آمد

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مدت کوتاهی که در مسئولیت وزارتخانه بودم بیش از حد توقع خود مورد مهربانی مرحوم دعایی قرار گرفتم، آخرین بار که در خدمتشان بودم وقتی صحبت می‌کردم، دیدم ایشان به مشی متواضعانه خودشان انتهای سالن نشسته‌اند. خواهش کردم برای مراسم تقدیر در کنار ما قرار بگیرند.

 دعایی سرفرازانه از آزمایش ها بیرون آمد

به گفته اسماعیلی ایشان با همه خصلت‌های خوبی که داشتند و همه روایت کردند و مهمتر از همه مهر تایید حضرت آقا نشان این صدق و صفا و صمیمیتشان است، نکته مهمش جنبه اعتقادی است که ایشان نسبت با نهضت امام عزیز داشت.

اسماعیلی گفت: به نظر آن ویژگی که مرحوم دعایی را ماندگار کرد، ایستادگی و پایمردی مرحوم دعایی بر عهدی بود که با امام عزیز داشت و این عهد را تا پایان عمر مبارکش ادامه داد و از قضا در ایام متعلق به رحلت امام راحل به مقتدای خویش پیوست.

بر اساس گفته های وزیر ارشاد در این ۴۳ سال علیرغم اینکه آقای دعایی یک سلیقه ویژه داشتند و به شخصیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف نگاه خاصی داشتند و این امتیاز ایشان بود اما، جایگاه ولایت و پایمردی در مسیر انقلاب را از دست ندادند.

حجت الاسلام دعایی به زبان فارسی عشق می‌ورزید

غلامعلی حداد عادل از سخنرانان مراسم «رسم محمود» آیین یاد بود سید محمود دعایی بود و گفت: قبل از اینکه صورت او در تلویزیون ببینیم و صدایش را از رادیو بشنویم ما در این چهل و سه سال با هم دوست بوده ایم و کمتر محفل فرهنگی و ادبی بود که دعایی در آن حاضر نباشد.

به گفته حداد عادل آخرین بار ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی‌ بود از همه دعوت می‌کردیم ولی دعایی اگر دعوت هم نمیشد می‌آمد و تا آخر مجلس نیز می‌نشست‌ و در همه محفل‌های فرهنگی و ادبی بی‌ادعا حضور داشت.

عادل گفت: دعایی به زبان فارسی عشق می‌ورزید و بعضی وقت‌ها مطالب مفیدی را که در مجلات دیگر بود به دلیل مفید بودن بدون توجه به اینکه در جای دیگری هم چاپ شده، در روزنامه اطلاعات به چاپ می رساند. 

به گفته حداد عادل همه او را دوست داشتند و مرحوم دعایی من را یاد سید محمود طالقانی می‌اندازد، از بعضی جهات دعایی شبیه مرحوم طالقانی بود، آقای طالقانی مرد بزرگی بود همان‌طور که خانه طالقانی به‌ روی سلایق مختلف باز بود دعایی هم پذیرنده ی نظرات مختلف بود