خوب و بد فصل چهارم «اتفاقات عجیب»

سریال «اتفاقات عجیب» به‌رغم سر و شکل ساده‌ای که پوسترش در برخورد اول برای مخاطب ایجاد می‌کند تبدیل به پدیده جذاب دنیای سرگرمی جهان شده، سریالی که مخاطبان از هر سنی در انتظار فصل‌های تازه‌اش هستند تا داستان پرکشش و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش آن‌ها را از روزمرگی و مشکلات رها کند. با این اوصاف فصل چهارم سریال به‌تازگی پخش شد و توانست همان‌انتظاری که مخاطبان داشتند را برآورده کند، اما بی‌نقص هم نبود. در ادامه به نقاط ضعف و قوت سریال خیلی گذرا اشاره می‌کنیم. اما قبلش برای کسانی‌که شناختی از داستان ندارند خلاصه داستان را می‌گوییم.

یک‌شب پرماجرا و ماورایی

سریال حول محور دنیای وارونه و موازی می‌گذرد، دنیایی پر از موجودات اهریمنی که درصدد تصرف جهان ما هستند. در یک شب عجیب پسربچه نوجوانی مفقود می‌شود. دوستانش دنبال او هستند و همزمان با دختری که قدرت‌های عجیب دارد مواجه می‌شوند. در ادامه همه می‌فهمند اتفاقات عجیب شهر زیر سر یک آزمایشگاه دولتی است که روی آدم‌ها آزمایش می‌کند تا از قدرت‌های آن‌ها برای مقابله با دشمنان کمونیست استفاده کند. این آزمایش‌ها باعث می‌شود درگاهی از دنیای وارونه باز شود و پای موجوداتی خطرناک به شهر باز شود.

خوب و بد فصل چهارم «اتفاقات عجیب»

نقاط قوت فصل چهارم

فصل چهارم به خیلی از سئوالاتی که مخاطبان در طول سریال داشتند پاسخ می‌دهد. مثلا چه‌ بر سر بچه‌هایی که در آزمایشگاه هاوکینز مورد آزمایش قرار گرفتند آمده؟ چرا شماره یک آزمایشگاه در سریال حضوری ندارد و با قدرت‌هایش آشنا نمی‌شویم؟ موجود اهریمنی سریال چه انگیزه‌ای دارد و خاستگاهش کجاست؟ قدرت‌های ماورایی شخصیت «الون» برمی‌گردد؟ دنیای وارونه نسخه چه‌سالی از دنیای واقعی است؟ هاپر و دکتر برنر چه‌طور زنده ماندند؟ در کنار پاسخ به همه این سئوالات سریال یک برگ برنده دیگر هم دارد. موجود اهریمنی که در این فصل از دنیای وارونه وارد شهر می‌شود بسیار هوشمندتر از موجودات سه فصل قبل است و شمایلی انسانی هم دارد. این موجود خیلی هم ترسناک‌تر است و در انتهای فصل چهارم با او و انگیزه رفتارش آشنا می‌شویم؛ بنابراین برای لذت بردن از این فصل باید تا قسمت پایانی صبر کرد.

نقاط ضعف فصل چهارم

فصل اول سریال خیلی نفس‌گیر بود چون هنوز ماهیت دنیای وارونه و اتفاقاتش برای ما معلوم نبود و سریال می‌توانست با ایده مرکزی اولیه مخاطب را میخکوب کند. اما در این فصل به‌رغم این‌که چهار خط داستانی متفاوت داریم که هرکدام به‌ خودی خود جذاب هستند، اما از آن ایده اولیه ناب خبری نیست. نقطه ضعف بعدی هم چهره و سن بازیگران است. در حالی که در داستان فقط حدود 6 ماه از حوادث فصل سوم گذشته، اما چون فیلمبرداری سریال به‌خاطر پاندمی کرونا مدت‌ها متوقف بوده و بازیگران هم نوجوان و در سن رشد هستند، ناگهان هرکدام تغییر اساسی در چهره داشته‌اند و یکی دو شخصیت اصلاً شیرینی و جذابیت فصل‌های قبل را ندارند. با این همه اگر اهل سریال با داستانی پرکشش و پر از معما و هیجان هستید «اتفاقات عجیب» را از دست ندهید.