کدام سینماگرهای ایرانی عضو آکادمی اسکار هستند؟

روز سه شنبه ۷ تیر (۲۸ ژوئن) آکادمی اسکار در حالی ۳۹۷ عضو جدید به اعضای پیشین خود اضافه کرد که نام امیر جدیدی در بخش بازیگرها و فیروزه خسروانی در بخش مستند از ایران به چشم می خورد.

به بهانه حضور این دو سینماگر به معرفی دیگر ایرانی های حاضر در میان اعضای آکادمی می پردازیم با این توضیح که البته ممکن است نام برخی به صورت سهوی از قلم افتاده باشد.

دقیقا در چنین روزهایی در اواخر ژوئن ۲۰۱۲، اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی برای فیلم «جدایی» به اعضای آکادمی اسکار اضافه شد. یک سال بعد (۲۰۱۳)، دو سینماگر ایرانی جعفر پناهی کارگردان برنده شیرطلای ونیز و رامین جوادی آهنگساز ایرانی-آلمانی مجموعه‌های تلویزیونی «فرار از زندان» و «بازی تاج و تخت» نیز به اعضای آکادمی اضافه شدند.

فرهادی و پناهی در حالی در آن سال ها به اعضای آکادمی پیوسته بودند که مهم ترین چهره بین المللی سینمای ایران در دهه های گذشته یعنی عباس کیارستمی هنوز عضو آکادمی نشده بود. در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) در اوایل ماه تیر در حالی که عباس کیارستمی آخرین روزهای زندگی اش را در فرانسه می گذراند در سن ۷۶ سالگی سرانجام به اعضای آکادمی در بخش کارگردانان اضافه شد.

 یک سال بعد یعنی سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) از ایران ۱۰ چهره سینمایی به اعضای آکادمی اضافه شد. در آن سال ۷۷۴ عضو از ۵۷ کشور دنیا به آکادمی اسکار دعوت شدند که نام لیلا حاتمی، محمدرسول اف، رخشان بنی اعتماد، بهمن قبادی، هایده صفی یاری، محمدرضا دلپاک، هنگامه پناهی، محسن موسوی، گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی (البته این دو بازیگر  در هنگام عضویت در آکادمی ساکن ایران نبودند) در میان این افراد به چشم می خورد.

در سال ۲۰۱۸، آکادمی با رکوردشکنی در اضافه کردن اعضای جدید ۹۲۸ سینماگر را به این نهاد دعوت کرد که سهم سینمای ایران سه سینماگر بود. در آن سال حسین جعفریان به شاخه فیلمبرداری، علی عسگری و فرنوش صمدی کارگردانان فیلم های کوتاه «سکوت» و «نگاه» به شاخه فیلم‌های کوتاه و فیلم بلند انیمیشن دعوت شدند.

کدام سینماگرهای ایرانی عضو آکادمی اسکار هستند؟

در سال ۲۰۱۹، تعداد ۸۴۲ عضو جدید به آکادمی اضافه شدند که نیمی از آن را زنان و ۲۹ درصد آن را رنگین‌پوستان تشکیل می دادند در این سال دزیره اخوان کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس متولد آمریکا و ایرانی تبار در بخش نویسندگان و رویا وکیلی در بخش بازاریابی و روابط عمومی آکادمی اضافه شدند.

در سال ۲۰۲۰ تعداد  ۸۱۹ عضو جدید به اعضای آکادمی اضافه شد که نرگس آبیار، ستار اورکی، سمیرا مخملباف و علی عباسی چهار عضو جدید اضافه شده ایرانی آکادمی در آن سال بودند. آکادمی در آن سال در واکنش به جنبش‌های نژادی و اعتراضات برابری خواهانه اقلیت‌های گوناگون بیشتر از میان زنان و اقلیت‌های نژادی اعضای جدید خود را انتخاب کرده بود.

کدام سینماگرهای ایرانی عضو آکادمی اسکار هستند؟

سال ۲۰۲۱ اما هیچ سینماگر ایرانی شاغل در ایران به اعضای آکادمی اضافه نشد و تنها نگین یزدی تهیه کننده ایرانی تبار فیلم سال ۲۰۱۵ «سوخته» به عنوان یک عضو تازه آکادمی در آن سال معرفی شد. امسال نیز همانگونه که در خبرها منتشر دو سینماگر ایرانی یعنی امیر جدیدی (در بخش بازیگران) و فیروزه خسروانی مستندساز در بخش (مستند) به اعضای آکادمی اضافه شدند.