شهر تاریخی توس در مسیر ثبت جهانی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این مطلب افزود: مقرر شده است طرحی در استان خراسان رضوی درباره احیای توس تهیه و با توجه به شورای ملی در سطح کشور اجرا شود. همچنین شورایی در سطح استان تشکیل و این طرح در شورای استان به تصویب برسد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بر اساس این طرح ترکیب و شرح وظایف اعضای شورا بازنگری خواهد شد و موضوع احیای توس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به تشکیل کارگروه فکری حکیم توس و جلسه با اعضای این کارگروه گفت: درباره ساز و کار‌های ترویج زبان و ادب فارسی و مفاخر ایران که فردوسی در صدر آن‌ها جای دارد و هم‌چنین چگونگی استفاده از مفاهیم بلندی که در شاهنامه وجود دارد، بحث و گفتگو‌های فراوانی انجام دادیم.

شهر تاریخی توس در مسیر ثبت جهانی

دارابی بیان کرد: بحث‌هایی از جمله توسعه فعالیت‌ها و نهضت تولید محتوا و برگزاری رویداد‌های مناسبت محور در طول سال و تبدیل آرامگاه فردوسی به محلی برای رخداد‌های بزرگ انجام شد.

او با اشاره به برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در توس گفت: رخداد‌های مهمی طی یک‌سال گذشته برگزار شده و برنامه‌های خوبی هم برای آینده داریم، در آینده گام بزرگی را برای ثبت جهانی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی بر می‌داریم که البته مقدمات آن انجام شده و باید با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدامات میدانی را انجام دهیم و در خور شان فردوسی، ایران فرهنگی و متمدن کار را انجام دهیم.