رمز و راز‌های نقش منفی از زبان آقای بازیگر

شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، به تازگی «سیاه باز» را روی پرده نقره‌ای داشت با نقشِ پویا کاراکتر منفی سریال « آتش سرد » شبکه دو سیما نقش‌آفرینی می‌کند.

او با بیان اینکه مهمترین مولفه‌ها برای حضور در فیلم و سریال‌ها در ابتدا فیلمنامه و در مرحله بعدی شخصیتی است که باید آن را ایفا کند، گفت: «آتش سرد» فیلمنامه قابل قبولی داشت و با اینکه در طول فیلمبرداری دستخوش تغییراتی شد، اما رضا ابوفاضلی به عنوان کارگردان با تمرکز و دقت سعی کرد این تغییرات موجب اشکالات در روند ساخت سریال نشود.

وی با اشاره به نقش خود در سریال تأکید کرد: نقش پویا در «آتش سرد» به خاطر جلوه‌های شخصیتی که دارد آن را از یک شخصیت تخت و یک‌دست درآورده است و به خاطر ابعادی که دارد مخاطب می‌تواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

احمدلو با اشاره به نقش منفی خود در سریال، افزود: ضدقهرمان‌ها در کتاب‌ها، درام، فیلم و سریال همیشه بیشتر مورد توجه قرار داشته‌اند، زیرا موجوداتی‌اند که قصه و شخصیت‌ها را دچار چالش و دست‌انداز می‌کنند و پیچیدگی‌های نقش را به دلیل اینکه موجب راز و رمز قصه می‌شود، ارتباط بیشتری با مخاطب ایجاد می‌کند. نکته دیگر این است که با توجه به قواعدی که در تلویزیون وجود دارد نقش‌های منفی جای کار بیشتری برای بازیگر دارد و نگاه منفی برای این شخصیت‌ها کمتر است و فضای بازتری را در اختیار بازیگر قرار می‌دهد تا بتواند روی نقش برای ایفای شخصیت‌ها کار کند.

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با بیان ایکه برخی نقش‌ها نیاز به تحقیقات میدانی دارد، خاطرنشان کرد: گاهی برای تکمیل فرآیند شکل‌گیری نقش موردنظر باید داده‌هایی را بدست آوریم، اما تا قبل از آن بازیگران دستاورد‌هایی دارند، تجربیاتی بدست آورده، فیلم‌هایی در زندگی واقعی دیده، کتاب‌هایی خواندند و یا قصه‌ها و داستان‌هایی که درباره آدم‌های گوناگون شنیده در حافظه‌اش می‌ماند و برای شکل‌گیری نقش‌شان از این آورده‌ها استفاده می‌کند. من هم از این قائده مستثنی نبودم و تحقیقاتی را انجام دادم، اما علاوه بر آن برای بهتر شدن نقش پویا با تعامل خوب با کارگردان و تهیه‌کننده و همکاری دلنشین بازیگران این مجموعه موجب شد تا این شخصیت پویا کامل‌تر شود.

وی با بیان اینکه به نقش‌های منفی علاقه زیادی دارد، گفت: برای ایفای چنین نقش‌هایی الگو‌های اولیه‌ای در زندگی دارم که در اجرا با تعامل و همراهی کارگردان و تفاهمی که به وجود می‌آید شکل بهتری به خود می‌گیرد. طبق شنیده‌ها استقبال خوبی از مجموعه تلویزیونی «آتش سرد» شده، نشان‌دهنده این است که مخاطب نسبت به درام‌های قصه‌گو و داستان‌پرداز همچنان علاقه دارد.

رمز و راز‌های نقش منفی از زبان آقای بازیگر

احمدلو در پایان خاطرنشان کرد: اخلاق یکی از دستمایه‌های انسانی است و زمانی‌که در درام اجتماعی به صورت یک مجموعه نمایشی می‌آید طبیعتاً می‌تواند مورد استقبال قرار گیرد. خوشبختانه ایده اصلی «آتش سرد» یک بعدی نیست و همگون با چند داستان به صورت موازی شده است. از یکسری داستان‌های عاشقانه، پلیسی و ... که دست به دست هم می‌دهد تا به هدف اصلی برسیم.

شاهد احمدلو در سینما به «سرب» مسعود کیمیایی و «باج خور» و چند اثر دیگر شناخته می‌شود و پیش از این در تلویزیون سری دوم «گاندو» را روی آنتن شبکه سه سیما داشت. در «گشت ویژه» ایفای نقش کرد، «رهایی» و «نبردی دیگر» را هم برای تلویزیون داشت. البته او در عرصه کارگردانی و ایفای نقش، تجربه‌هایی را در حوزه فیلم کوتاه هم دارد.