فیلم‌های ترسناک و تکان دهنده‌ای که تا آخر نمی‌توانید ببینید!

 اگر تردیدی در مورد این موضوع وجود داشت که ژانر وحشت یکی از محبوب ترین، جذاب ترین و موفق ترین ژانرهای این روزهای سینماست، سال ۲۰۲۲ چنین نگرانی هایی را از بین برد، زیرا سال جاری سالی بسیار منحصربفرد برای فیلم های ترسناک بوده است. در این میان کمتر فیلمی عامدانه تلاش می کند تا سینماروها را مانند نوجوانی در حال فرار از مایکل مایرز از سینماها فراری دهد یا باعث شود خانواده ها حس کنند ارواح واقعی در خانه شان پرسه زده و دستگاه های تلویزیونشان را خاموش کنند. اما ترساندن مخاطبان به شکلی که آن ها را وادار به فرار از سالن های سینما کند اکنون نشان افتخار به شمار می آید.
بعید است که هیچ مخاطبی بخواهد به تماشای چنین فیلمی بنشیند اما گاهی اوقات ترسیدن در شدیدترین شکل ممکنش همان چیزی است که پزشک برایتان تجویز می کند. فیلم های ترسناکی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد، در این زمینه قابلیت های بالایی دارند و این هدف را محقق می کنند. اگر بتوانید از ابتدا تا پایان پای تماشای این فیلم ها بنشینید، بدون اینکه حتی برای لحظاتی دکمه توقف پخش را بزنید، از شما خواهش می کنیم که از جرأت و شجاعت خود برای امور نیک استفاده کنید زیرا کمتر کسی می تواند تماشای این ۱۰ فیلم ترسناک را به پایان برساند.

۱۰- Black Sabbath (1963)

Black Sabbath (1963)

شاید با خود بگویید که یک فیلم ترسناک آنتالوژی ساخته شده در سال ۱۹۶۳ به هیچ وجه نمی تواند فیلمی باشد که مخاطبان را از سینماها فراری دهد و البته تا حدودی این صحبت شما درست است. Black Sabbath یک فیلم ترسناک کلاسیک است که سه داستان ترسناک جداگانه را روایت می کند که دو مورد اول باعث نمی شوند دچار بیخوابی شوید اما وقتی نوبت به قسمت سوم به نام The Drop Of Water می رسد همه چیز تغییر می کند. این بخش کوتاه از فیلم، بسیار ساده اما به شکل دردناکی در زهره ترک کردن مخاطب موثر است. این اپیزود، داستان پرستاری را روایت می کند که وظیفه آماده کردن یک جنازه برای مراسم تدفین را می پذیرد. اما بعد از ربودن حلقه ای از انگشت جنازه، متوجه وقوع اتفاقاتی ترسناک می شود.
علیرغم اینکه نزدیک به ۶ دهه از ساخت این فیلم می گذرد، جلوه های ویژه ای که می بینیم حال و هوایی به شدت ترسناک دارد، به حدی که به سادگی برایتان کابوس آور خواهند بود. این جنازه که داستان در مورد آن است، به شکلی بسیار عجیب و ترسناک به زندگی باز می گردد که آن را به یکی از ترسناک ترین جنازه ها در تاریخ ژانر وحشت تبدیل می کند. و جالب اینکه هر چه بر عمر فیلم افزوده می شود، ترسناکی این سکانس ویژه نیز بیشتر می شود. در شرایطی که جنازه شروع به تکان خوردن کرده و شخصیت اصلی را در وحشت فرو می برد، مخاطب نیز حس مشابهی داشته و آرزو می کند که کاش هر چه زودتر این تجربه هولناک به پایان برسد.

۹- The Void (2016)
چه کسی است که از وحشت لاوکرافتی، ترس وجودی و نهیلیسم هستی خوشش نیاید؟ واقعیت این است که خیلی از افراد چنین چیزهایی را دوست ندارند اما هیچ چیز بهتر از چنین مفاهیمی برای طرفداران ژانر وحشت وجود ندارد. با این وجود حتی کهنه کارترین تماشاگران ژانر وحشت نیز هنگام تماشای این فیلم احساس ناخوشایندی خواهند داشت. The Void گروهی از افراد را در شرایطی قرار می دهد که هیچ شانسی برای پیروزی وجود ندارد، جایی که آن ها در داخل بیمارستانی گرفتار شده اند که کنترل آن در دست یک فرقه مذهبی با صورت های پوشیده است. انگار که همین وحشت کافی نیست و در ادامه شخصیت های اصلی مجبور می شوند با موجوداتی کریه نیز مقابله کنند. در اینجا با فیلمی مواجه هستیم که لحظه ای به شما استراحت نداده و از همان ابتدا مخاطب را وارد اکشن داستان کرده و تا اوج شوکه کننده داستان، فرصت اندکی برای نفس کشیدن به شما می دهد.
شکی وجود ندارد که بهترین بخش این فیلم جلوه های ویژه آن است که از قابلیت های ژانر وحشت در دهه ۸۰ نهایت استفاده را می برد. The Void فیلمی مملو از مخلوقات ترسناک، وحشت بدنی، خشونت و خونریزی و تصاویر تکان دهنده است. این رگبار ترس باعث می شود که تماشای The Void به شدت دشوار باشد و تجربه ای ترسناک را برای بیننده رقم می زند که باعث می شود بسیاری تحمل ادامه تماشای آن را نداشته باشند. این فیلم ترسناک همه چیز دارد، از خشونت شدید، مفاهیم پرمعنا، حس تنش زای کلی داستان و هر چیزی که از یک فیلم به شدت ترسناک انتظار داشته باشید. مایه تاسف است که کمتر کسی می تواند تمام این ها را تا پایان تماشا کند.

۸- Carnage Park (2016)
عنوان این فیلم حقیقتاً در یک مورد حقیقت را کامل بیان می کند و آن کشتار است. Carnage Park فیلمی شلوغ و تنش زا در بهترین شرایط ممکن است، با خونریزی، ترس و حس همیشگی خطر که تا آن اندازه شما را روی صندلی تان نیم خیز می کند که شاید ناگهان کنترلتان را از دست بدهید. شاید چنین تعریفی برایتان بامزه باشد اما باید بدانید که با فیلمی به شدت ترسناک مواجه هستید. Carnage Park داستان یک شخصیت قهرمان زن بسیار تراژیک به نام ویوین را روایت می کند که دو سارق بانک او را به گروگان می گیرند. اما وقتی ویوین خود را در ملک شخصی یک کهنه سرباز دیوانه به نام وایت می یابد اوضاع برای قهرمان داستان ترسناک تر می شود زیرا وایت به شکلی غیرقابل توصیف او را مورد آزار قرار می دهد.
همیشه وحشت های جدیدتر و بدتری در راه است. Carnage Park فیلمی مملو از شوک های بی پایان است که مملو از تصاویر خونین، بازی های دیوانه وار و خشونت بی حد و مرز است. بدین ترتیب تماشای این فیلم تا پایان به شدت دشوار است، در شرایطی که هر لحظه مبارزه ویوین با شخصیت ترسناک فیلم تنش بیشتری پیدا می کند و حس ناراحتی دائماً افزایش می یابد. این فیلم داستان ساده تقلا و تلاش برای بقاست اما آنقدر خوب اجرا می شود که هر لحظه می خواهید دکمه خاموش را بزنید.

۷- Hellbound: Hellraiser II (1988)

Hellbound: Hellraiser II (1988)

Hellraiser یکی از اصلی ترین رقبا برای کسب تاج «ماندگارترین فرانچایزهای ژانر وحشت تاریخ سینما» است. اگر کوه راشموری برای نمادهای ژانر وحشت وجود داشت، بدون شک بسیاری از علاقمندان ژانر وحشت خواستار حکاکی چهره شخصیت سرسنجاقی روی کوه می شدند. بدون شک اولین فیلم این فرانچایز یک فیلم به شدت ترسناک و جهنمی است اما دنباله آن یک ترکیب خالص و بی نقص از وحشت هاست که برخی از آن ها چنان ترسناک هستند که سخت بتوانید تماشایشان کنید.
Hellbound: Hellraiser II شباهت زیادی با داستان نسخه اورجینال دارد، جایی که کیرستی با پزشک دیوانه عجیب و غریب داستان، جولیای تازه ظاهر شده و ماجراجویی ترسناک در مسیر سفر به جهنم روبرو می شود. وحشت فیزیکی مشهور کلایو بارکر در اینجا در کامل ترین شکل ممکن دیده می شود. در اینجا با یک زن ترسناک بدون پوست مواجه هستید که مردم را می کشد، همچنین طرح های صومعه نشین ترسناک و فضاهای ناخوشایندی که جهنم را به تصویر می کشند. شاید این فیلم بهترین فیلم در فرانچایز Hellraiser نباشد اما بدون شک ترسناک ترین آن هاست.

۶- Barbarian (2022)

Barbarian (2022)

بدون شک این اولین باری نیست که نام فیلم Barbarian می شنوید اما بهتر است به این موضوع عادت کنید زیرا در ماه های پیش رو بار دیگر نام این فیلم را خواهد شنید. نکته مهم اینکه این فیلم ۱۰۰ درصد استحقاق توجهی که به آن شده را دارد. Barbarian داستان زنی به نام تس را روایت می کند که یک اتاق از Airbnb اجاره می کند اما وقتی به محل می رود می بیند که این اتاق خاص توسط فرد دیگری نیز اجاره شده است. اما عجیب بودن اشتراک یک فضا با فردی کاملاً غریبه به کمترین نگرانی او تبدیل می شود در شرایطی که ترسناک ترین رازهای این خانه خیلی زود خود را به او نشان می دهند.
این فیلم در چندین سطح می تواند در اوج ترسناک بودن قرار بگیرد، که یکی از آن ها شیوه پرداخت آن به عصر خانه های اجاره ای است. این فیلم باعث می شود که خطرات و ریسک های ناشی از نقل مکان به خانه فردی ناشناخته و ناایمن بودن چنین مفهومی را مد نظر قرار دهید. اگر چه واقعیتی چنین موقعیتی باعث احساس ناراحتی در بیننده می شود اما غیرقابل پیش بینی بودن مطلق فیلم است که باعث آماده شدن کابوس برای شب های مخاطب می شود. در اینجا با فیلمی مواجه هستید که باید بدون ذره ای اسپویل به تماشای آن بنشینید زیرا در صورت اطلاع اندکی از داستان دیگر به اندازه کافی برایتان ترسناک نخواهد بود.

۵- Speak No Evil (2022)
نوبت فیلم دیگری از سال ۲۰۲۲ است، که یک بار دیگر ثابت می کند امسال یکی از بهترین سال های ژانر وحشت است. Speak No Evil یک فیلم ترسناک روانشناختی است که شما را وحشت زده به حال خود رها می کند. این فیلم داستان یک خانواده دانمارکی جوان را روایت می کند که در جریان تعطیلات با یک خانواده هلندی دوست می شوند. خانواده هلندی در نهایت خانواده دیگر را به خانه ییلاقی شان دعوت می کنند اما همانطوری که انتظار دارید، هیچ چیز آنطور که خانواده دانمارکی از یک تعطیلات خوشایند انتظار دارد پیش نمی رود. Speak No Evil به شکلی تکان دهنده است که اصلاً فکرش را نمی کنید. در حالی که افشاگری پایانی داستان خیلی هم غافلگیر کننده نیست اما همچنان در لحظاتی از فیلم به شدت شوکه خواهید شد.
داستان فیلم خیلی آرام پیش رفته و آهسته آهسته تنش شکل می گیرد اما وقتی به ترسناک ترین بخش داستان می رسیم، خواهید فهمید که بسیاری از افراد قید تماشای ادامه فیلم را خواهند زد. واقعیت دارد که هیجان غریبی در خشونت و هرزگی در فیلم های ترسناک وجود دارد اما در این فیلم، چیزی جز ترس، مالیخولیا و درماندگی و ناامیدی را حس نخواهید کرد. همین موضوع باعث می شود که تماشای این فیلم تا پایان برای هر کسی دشوار باشد.

۴- Ju-On: The Grudge (2002)
هیچ چیزی به اندازه فیلم های کلاسیک نمی تواند ترس ایجاد کند و Ju-On: The Grudge نیز یک فیلم شکست ناپذیر در ژانر ترسناک ژاپنی است. برای کسانی که نمی دانند، سری فیلم های Ju-On یک سری فیلم های به شدت ترسناک هستند که اثرات نفرین بر خانه ای را بعد از وقوع یک قتل فجیع در آن نشان می دهند. این سری فیلم معمولاً افرادی بدشانس را نشان می دهد که با ارواح مادر و پسری روبرو می شوند که در یک حادثه کشته شده اند. تاکنون ۱۳ فیلم در فرانچایز Ju-On ساخته شده که شامل بازسازی ها، راه اندازی های مجدد و کراس اوورهاست/ علیرغم انتخاب های بسیاری که دارید، فیلمی که به بهترین و ترسناک ترین شکل ممکن خون شما را به جوش می آورد سومین فیلم این فرانچایز است.
The Grudge چنان عجیب است که نسلی را وحشت زده کرده و اغلب همراه با Pulse و Ringu، در کنار یکی از ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت ژاپن قرار می گیرد که این لقب معانی زیادی دارد. این فیلم خشونت و تصاویر شوکه کننده بسیاری دارد اما حس ترسناک همیشه حاضر از وحشت و ترس و پیشگویی داستان است که شما را تکان می دهد. به لطف فضا، فیلمبرداری بی نقص و بازی های ترسناک از ارواح داستان، تماشای این فیلم یک تجربه واقعی ترسناک است. هنگام تماشای این فیلم، دائماً انتظار دیدن چیزی هولناک تر را می کشید اگر چه ترس ها بدون عجله از راه می رسند که باعث می شود حسی از افسردگی و آینده تاریک، همراه با وحشت داستان به سراغتان بیاید.

۳- Incantation (2022)

Incantation

در این مرحله از سینمای وحشت، ساختن یک فیلم در ژانر فرعی فیلم پیدا شده که واقعاً ترسناک باشد دشوار است. تازگی گول زدن مخاطب برای باور به واقعیت یک افسانه، چیزی است که سال ها پیش از بین رفته است و مخاطبان بسیاری با شک و تردید به سراغ فیلم های این ژانر می روند که در مورد فیلم های ترسناک کلاسیک نیز کمتر دیده می شود. اما Incantation فیلمی است که برخی از ترس های واقعی را به این ژانر فرعی باز می گرداند. این فیلم در قالب مجموعه ای از تصاویر متصل شده به هم روایت می شود که توسط یک مادر افسرده به هم متصل می شوند، کسی که سال ها پیش یک تابوی مذهبی را زیر پا گذاشته است. اکنون او با ناامیدی برای نجات جان دخترش از عواقب ماوراءالطبیعه اعمال گذشته اش تلاش می کند.
حال و هوای متفاوتی در فیلم وجود دارد که ارائه داستان در قالب ویدیو پیدا شده را برای آن ضروری می سازد. مادر مستقیماً بیننده را خطاب قرار داده و تلاش می کند شما را با خود همراه سازد تا در ماموریتش به او کمک کنید و بدین ترتیب دیوار چهارم از بین رفته و حس می کنید شما نیز بخش مهمی از این پازل هستید. طبیعتاً این موضوع بیش از پیش شما را در داستان فرو می برد و در شرایطی که ترس ها بزرگ تر و بزرگ تر می شوند، ادامه دادن به تماشای فیلم برایتان دشوارتر می شود.

۲- Threads (1984)
تنها یک کلمه وجود دارد که می تواند این فیلم را به خوبی توصیف کند و آن «ویرانگر» است. Threads از آن فیلم هاست که شما را به درون مسیری مارپیچ از نهیلیسم، ناامیدی، درماندگی و دیوانگی فرو می برود. و وقتی از این تجربه بیرون می آیید به شدت احساس زخمی بودن می کنید اما این تجربه پایانی تنها در صورتی رخ می دهد که آنقدر شجاع باشید که تماشای فیلم را به پایان برسانید. این فیلم ساخته تلویزیون بی بی سی اتفاقات پس از یک حمله هسته ای به خاک بریتانیا را روایت می کند. Threads شهر شفیلد را نشان می دهد که در اثر یک بمب هسته ای کاملاً ویران شده است و بازماندگان برای جمع و جور کردن خود و زنده ماندن در این آشوب تلاش می کنند در حالی که بمباران اتمی تاثیراتی هولناک از لحاظ فیزیکی و روحی روی آنان گذاشته است.
Threads لحظه ای در ترساندن شما درنگ نمی کند و به شکلی هیپنوتیزم کننده، تصاویری واقعی از وحشت های زندگی پس از یک جنگ هسته ای را به مخاطب نشان می دهد. این تصاویر نقش هشداری را برای مخاطب دارند که از میزان نابودی بعد از یک حمله هسته ای اتفاق می افتد، با همان سبک روایت و فیلمبرداری مستندگونه بی بی سی در دهه ۸۰ که باعث می شود حال و هوایی کاملاً مستندگونه داشته باشد. واقعیت غم انگیز دنیای مدرن این است که تهدید نابودی اتمی همیشه وجود دارد. Threads به شکلی به این واقعیت ترسناک می پردازد که شما را وحشت زده و برای همیشه نگران رها می کند. در تمام کردن تماشای این فیلم برایتان آرزوی موفقیت می کنیم.

۱- Terrified (2017)
Terrified یک فیلم ترسناک از سینمای آرژانتین است که به خوبی در حد و اندازه های عنوانش است. این فیلم یک اثر هوشمندانه و به شدت ترسناک است که به خوبی با برخی از کلیشه های ژانر وحشت بازی می کند اما آن ها را به شکلی ارائه می دهد که تازه و اورجینال به نظر برسند. داستان فیلم در مورد ساکنان محله ای در شهر بوئنوس آیرس است. مخاطب با تصاویری از یک سری اتفاقات ماوراءالطبیعه ترسناک روبرو می شود و در ادامه گروهی از کارآگاهان سعی در پی بردن به واقعیت ماجرا دارند. روایت باکیفیت فیلم به اندازه کافی ترسناک هست اما این ترس های ماورایی فیلم است که باعث ترسناک بودن فیلم به معنای واقعی کلمه می شود.
یکی از بهترین مثال ها، کودکی است که جنازه اش به تازگی دفن شده اما خیلی آرام به خانه بازگشته و سر میز می نشیند. دو کارآگاه وارد اتاق شده و به بحث در مورد ماجرا می پردازند در حالی که پسرک در پس زمینه دیده می شود. او همانجا می ماند و مخاطب را از اضطراب و وحشتی که دائماً نگاه شما را به او جلب می کند پر کرده است، با این تفکر که آیا این پسرک تکان خواهد خورد یا نه. تمام فیلم مملو از چنین خلاقیت هایی است و چنان فیلمی ترسناک به تصویر کشیده می شود که شاید هفته ها در خوابیدن مشکل داشته باشید.