ماجرای تحریم «پرس‌تی‌وی» چیست؟

 سالِ گذشته بود که بحث تعطیلی شبکه الکوثر که به زبان عربی، برنامه پخش می‌کرد به اوجِ خودش رسید. بعد از آن خبرهایی از تعطیلی شبکه‌ سحر به زبان اردو و رادیو درّی افغانستان دست به دست شد.  

معاون وقتِ برون‌مرزی رسانه ملّی موضوع کمبود بودجه و انباشته شدن بدهی‌ها به شرکت‌های ماهواره‌ای را مطرح کرد. اما او در بخشِ دیگری، بحثِ تعطیلی تریبون‌ها و تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور، را به میان آورد. چرا که برخی از رسانه‌های غربی دنبالِ حقیقت‌یابی و اطلاع‌رسانی آگاهانه نیستند و از این جهت به دنبال بایکوتِ رسانه‌های ایرانی‌اند.

حتی خبرِ حذفِ پرس‌تی‌وی، العالم، آی‌فیلم انگلیسی و عربی از روی ماهواره هم خیلی جدّی مطرح شد. این تحریم‌ها و هجمه‌ها همواره توسط جریانِ رسانه‌های غربی متوجه شبکه‌های برون‌مرزی شده است. همچون این روزها که دوباره بحثِ آماج حملات به شبکه پرس‌تی‌وی مطرح می‌شود.

ماجرای تحریم «پرس‌تی‌وی» چیست؟

 

به طوری‌که پیمان جبلی رئیس صداوسیما که سال‌ها مسئولیت برون‌مرزی رسانه‌ ملّی برعهده او بوده به این تحریم‌ها واکنش نشان داد و گفت:

"بار اول نیست ادعای آزادی بیان که غرب دارد و از آن به عنوان یک امتیاز مطرح می‌کند، خلاف آن عمل می‌کند.شبکه پرس‌تی‌وی با وجود اینکه رقبای بسیار قدرتمندش از پشتیبانی بسیاری برخوردار است و در یک عرصه نابرابر رقابت می‌کند، با این وضعیت حضور حداقلی‌اش را به لحاظ امکاناتی نمی‌توانند تحمل کنند.شبکه‌های برون‌مرزی ایران چون تجربه و آمادگی لازم را دارند، حتماً از این وضعیت عبور خواهند کرد."

احمد علی‌اکبری مدیر ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی شبکه پرس‌تی‌وی و سرپرست روابط عمومی مجموعه رسانه‌ای شهید قاسم سلیمانی در واکنش به این تحریم‌ها و حملات علیه شبکه انگلیسی‌زبانِ سازمان صداوسیما گفت: اتحادیه اروپا در اقدامی متناقض با اصل آزادی‌بیان و در تضاد با منشورهای بین‌المللی، شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی را تحریم کرده است. اقدامی که نشان از تأثیرگذاری بالای این شبکه انگلیسی‌زبان معاونت برون‌مرزی صداوسیما دارد.

وی افزود: پرس‌تی‌وی در حالی تحریم شده که در یک عرصه نابرابر با رسانه‌های قدرتمندی که از لحاظ امکانات سخت‌افزاری و حمایت‌های مالی، قویاً پشتیبانی می‌شوند، رقابت می‌کند اما دولت‌های اروپایی و صاحبان رسانه‌های غربی، تابِ شنیدن صدایی مخالف جریان‌سازی‌های خود را ندارند و راهی جز حذف را برای خاموش کردن صدای این شبکه انگلیسی‌زبان که توانسته طی بیش از 15 سال عمر خود، نگاه مخاطبان زیادی از طیف‌های گوناگون را به خود جلب کند، نمی‌بینند.

علی‌اکبری همچنین در پایان اشاره کرد: محدودیت‌ها علیه پرس‌تی‌وی در طول عمر این شبکه، بسیار بوده اما این رسانه مستقل که با شعار «صدای بی‌صدایان» بودن، قدم به عرصه وجود گذاشت، توانسته هر بار با عزمی محکم‌تر و اراده‌ای استوارتر به مسیر حرفه‌ای خود ادامه دهد و صدای خود را به گوش میلیون‌ها بیینده در سراسر جهان برساند.