جشنواره تئاتر تهران چراغ تئاتر شهرستان‌ها را روشن نگه داشته است

حمیدرضا صفار عضو هیات انتخاب بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران گفت: یکی از نقاط قوت بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران این است که این رویدادهنری تحت شرایط سخت تئاتر با بهترین برنامه‌ریزی در حال برپایی است و به نوعی به روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر شهرستان‌های استان تهران کمک کرده است.

او افزود: کار‌های خوبی در عضو هیات انتخابی آثار بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران دیدیم که نشان می‌داد از دل کلاس‌های آموزشی و ارتباط با گروه‌های نمایشی، گروه‌های رشد کرده‌اند و تولیدات خوبی داشته‌اند.

صفار ادامه داد: جشنواره می‌تواند روی تولید اثر کمک کند و کارگردان‌ها را با متون خوب آشنا کند و با ارائه بسته پیشنهادی افراد را ترغیب به مطالعه کند. این تجربه در بخش ایثار بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استان انجام شد و ماحصل آن هم کار‌های بسیار قوی و خوبی بود که در ارزیابی این رویداد هنری شاهد بودیم.

او  تاکید کرد: در قالب رویداد‌های هنری می‌توان چندین متن را برای استفاده و تولید آثار معرفی کرد تا حداقل گروه‌های نمایشی تشویق شوند تا چند نمایشنامه را بخوانند و با درام آشنا شوند.

همچنین می‌توان با اختتامیه یک دوره، فراخوان دوره بعد را ارائه کرد تا گروه‌ها در لحظه آخر و به اصطلاح دقیقه ۹۰ به تولید و اجرا نپردازند. همچنین در نظر گرفتن کارشناس‌هایی برای مشاوره و رفع نواقص اجرا‌ها می‌تواند کمکی برای ارائه آثار ارزشمند باشد.

جشنواره تئاتر تهران چراغ تئاتر شهرستان‌ها را روشن نگه داشته است


وی در بخشی از سخنانش به عدم تمایل گروه‌ها به بهره‌مندی از خرد جمعی اشاره کرد و این دیدگاه را یکی از موانع اصلی در تولید کار‌های قوی دانست.

عضو هیات انتخاب بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران با اشاره به اینکه گروه در اجرا‌های عمومی محک می‌خورد افزود: اگرچه یکی از بند‌های جشنواره اجرای عمومی آثار است، اما محدودیت‌ها مانع از ارائه بسیاری از آثار فاخرمی‌شود بنابراین می‌توان با تقویت اجرای عمومی تئاتر شهرستان‌های استان تهران را تقویت کرد. همچنین با اجرای آثار برای افراد پیشکسوت یا استاد راهنما در همان شهرستان تولیدکننده اثر، می‌توان نقاط ضعف و قوت گروه‌های جوان را مشخص کرد.

او گفت: با نیازسنجی و آسیب‌شناسی می‌توان به اطلاعاتی دست پیدا کرد که مباحث آموزشی ضروری برای هنرمند جوان شهرستان‌های استان را مشخص می‌کند.