کارگردان "اتاقک گلی": جشنواره فیلم مقاومت باید به برندی جهانی تبدیل شود

محمد عسگری کارگردان "اتاقک گلی" که در جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلم اولی شد، با توجه به حضور فیلمش در جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، بیان کرد که این جشنواره باید در مسیر تبدیل شدن به یک برند جهانی حرکت کند.

این کارگردان سینما گفت: در جهان فیلم‌های جنگی زیادی وجود دارد که عموماً آنها را ضدجنگ می‌نامیم. فیلم‌هایی که وجوه منفی و خشن جنگ را نشان می‌دهد. اما فیلم‌های جنگی ما که نمایشگر جنگ ما در برابر ناحق و ظالم است، فیلم دقاع مقدس است. البته ما نیز می‌گوییم که جنگ بد است و به هیچ عنوان با جنگ موافق نیستیم اما آنچه که در هشت سال جنگ تحمیلی ما رخ داد با تمام جنگ‌ها فرق دارد زیرا به ما حمله شد و ما نیز از وطن، ناموس و عقاید خود دفاع کردیم.

او ادامه داد: این رویکردی که در سینمای دفاع مقدس ما وجود دارد در فیلم‌های جنگی دیگری نیز در جهان دیده می‌شود که فضا و جریان مقاومت در برابر ظالم و ناحق را نشان می‌دهد. به نظرم جشنواره فیلم مقاومت باید با رایزنی بیشتر با تمام کشورها و مناطق دنیا فیلم‌های مورد اشاره را در جشنواره به نمایش و داوری بگذارد تا بتواند به عنوان یک برند معتبر و جهانی شناخته شود.

کارگردان "اتاقک گلی": جشنواره فیلم مقاومت باید به برندی جهانی تبدیل شود

 

این سینماگر گفت: نکته دیگری که به نظرم می‌رسد این است که این جشنواره و فیلم‌های آن در تمام استان‌ها و شهرهای کشور، جذابیت دارد و مورد توجه است. اگر بتوان این امکان را فراهم کرد که این رویداد در همه شهرها و استان‌ها برگزار شود تا مردمی که شرایط و امکان دیدن آثار را به هر دلیلی در جشنواره فیلم فجر و یا در اکران‌های عمومی نداشته باشند، در جشنواره‌های استانی مقاومت تماشا کنند، اتفاق خوبی است.

او در پایان گفت که ما هرکاری را برای شهدا انجام بدهیم باز هم کم است. تلاش گروه اتاقک گلی این بود که فیلمی بسازد که از زاویه نویی به دفاع مقدس نگاه کند. در این فیلم اتحاد میان مردم و نیروهای نظامی در مقابل دشمن واحد نمایش داده شده است که یک زاویه نو به نظرم هنرمندانه‌ای است. ما در سال‌های دهه 60 و 70 انبوهی از فیلم‌های دفاع مقدس داشتیم که میان آنها کم فیلمی پیدا می‌شد که از زاویه و نگاهی جدید به ماجرای جنگ نگاه کند. برای همین باید نگاه فیلم‌های دفاع مقدس به جنگ و اتفاقات در آن با یک روایت و دید تازه و نو باشد که بتواند مخاطبین بیشتری به سینما دفاع مقدس جذب شوند.