زوج‌های ماجراجو اما بی پول در سینمای ایران!

ماجراجویی ساده یک زوج گاهی اوقات به ماجراهای پیچیده و عجیبی ختم می‌شود و تا مرز نابودی آنها پیش می‌رود. این سوژه بارها دستمایه ساخت فیلم‌های سینمای مختلفی شده. بعضی اوقات زوجی بدون دانستن عواقب یک امر صرفا به امید زندگی بهتر، وارد مسیری پرچالش شده‌اند و در سایر موارد شوخی، سرگرمی یا … دلیل ورود به چنین ماجرایی بوده است. به بهانه اکران فیلم « عروسی مردم » به کارگردانی مجید توکلی، نگاهی داریم به فیلم‌هایی که سوژه‌شان روی ماجراجویی یک زوج بنا شده است.

شدت و ضعف و ابعاد مسئله در فیلم‌هایی که روی ماجراجویی یک زوج بنا شده بسیار متفاوت است. طبیعتا نمی‌توان هیچ‌کدام از این فیلم‌ها را در یک کفه ترازو قرار داد. صرفا از این جهت دست به انتخاب آنها زده‌ایم که در مسئله ماجراجویی اشتراک دارند.

در فیلمی مثل « ارتفاع پست » به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، زوجی به نام‌های قاسم و نرگس تصمیم می‌گیرند برای زندگی بهتر دست به هواپیما‌ربایی بزنند. آنها پیش از عملی کردن تصمیمشان به خانواده و دوستانشان گفته بودند که برایشان در یک شرکت صنعتی در بندرعباس کار پیدا کرده‌اند. آنها برای استخدام در این شرکت با قاسم و نرگس همراه می‌شدند اما میانه راه می‌فهمیدند قصد قاسم هواپیماربایی بوده و نرگس هم از این تصمیم اطلاع داشته. ماجرا ابعاد گسترده و وسیعی پیدا می‌کند و نهایتا به سقوط هواپیما می‌انجامد.

زوج‌های ماجراجو اما بی پول در سینمای ایران!

 «سمیرا» و «فریدون» زوج ماجرا جوی فیلم «خط ویژه» هستند.

فیلم «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی، درباره زن و شوهری به نام‌های سمیرا و فریدون است که تصمیم می‌گیرند با کمک برادر سمیرا که استاد هک کردن است، یک بانک را هک کنند و مبلغ زیادی از حساب یک آقازاده به حساب خودشان انتقال دهند. به خاطر اشتباهی که پیش می‌آید پول به حساب فردی دیگر واریز می‌شود و همه چیز بهم می‌ریزد. صاحب پول رد آنها را می‌زند و مجبور به فرار می‌شوند. نهایتا برای اینکه پول‌ها را به صاحب ثروتمندش برنگردانند آنها را بین نیازمندان تقسیم می‌کنند.

در فیلم «پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی، زوجی به نام لیلا و کاوه برای پخش کردن مبلغ زیادی پول راهی یکی از مناطق کوهستانی مرزی ایران می‌شوند. مردم با توجه به جایگاهشان عکس‌العمل‌های مختلفی در قبال رفتار آنها دارند. در این مسیر با افراد نیازمند و اتفاق‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوند.

 ماجراجویی زوج فیلم «متولد 65» آن‌ها وارد مخمصه بدی می‌کند.

مجید توکلی در فیلم اولش «متولد 65» زوجی جوان را راهی مناطق ثروتمند نشین می‌کند. آنها که هیچ‌وقت توانایی تجربه زندگی لاکچری نداشته‌اند تصمیم می‌گیرند یک روز مثل جوان‌های پولدار زندگی کنند. خرید می‌کنند، به نمایشگاه ماشین سر می‌زنند و سوار ماشین‌های مدل بالا می‌شوند و به بهانه خرید خانه، سر از خانه‌ای بزرگ و ویلایی در می‌آورند. دروغ‌هایی که می‌گویند نهایتا منجر به این می‌شود که آنجا گیر می‌افتند.

در فیلم «آینه بغل» منوچهر هادی زوج جوانی به نام مرتضی و مهناز از طبقه فرودست وارد ماجرای پرچالشی می‌شدند. مرتضی در یک گاراژ کار می‌کرد و شبی ماشینی گرانقیمت را یواشکی برمی‌داشت تا نامزدش را به گردش ببرد. آینه بغل ماشین می‌شکست و مجبور می‌شدند برای عذرخواهی به منزل صاحب ماشین بروند. قیمت آینه ماشین از تمام زندگی آنها بیشتر بود و حالا مجبور می‌شدند به هرچه صاحب ماشین می‌گوید گوش دهند.

 زوج فیلم «عروسی مردم» با حضور بی دعوت در عروسی‌ها دست به ماجرا جویی می‌زنند.

حالا هم در فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی زوج جوانی که برای ازدواج پول ندارند، برای خوشگذرانی خودشان را فامیل عروس و داماد جا می‌زنند و به جشن‌های عروسی مختلف می‌روند. کم‌کم از شاباش‌هایی که می‌گیرند خوششان می‌آید و شوخی‌ شوخی زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند. این خوش‌گذرانی اما دوام زیادی ندارد و اتفاقی که در یکی از این عروسی‌ها رخ می‌دهد، باعث می‌شود که زندگی‌شان زیر‌ورو شود.

«عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی با بازی نازنین بیاتی، شکیب شجره، احترام برومند و … درحال حاضر 4 میلیارد و 500 میلیون تومان فروخته است.